حماسه مردم ایران در سوگ آفتاب

حماسه مردم ایران در سوگ آفتاب


در كنار شبكه‌های سراسری صدا و سیما، صداو سیمای مراکز استان‌ها مثل همه مناسبت‌ها برنامه‌های خاص و پربیننده‌ای را برای مخاطبان خود در نظر می‌گیرند. از جمله رادیوهای استانی که ویژه برنامه‌های مختلفی را به مناسبت فرا رسیدن سالروز ارتحال امام خمینی(ره) و نیمه خرداد پخش می‎كنند که  در ادامه به زمان و شبکه پخش برخی از این برنامه‌ها اشاره خواهیم کرد.
ویژه برنامه «در سوگ آفتاب» به همت صدای استان مركزی تولید و از 33 شبكه استانی به‌صورت همزمان پخش می‌شود.
ارائه الگویی مناسب از زندگی فردی، خانوادگی و اجتماعی امام راحل و بیان نمونه‌هایی از سبك زندگی ایشان در گفت‌وگو با كارشناسان و بررسی تألیفات موجود در این حوزه، محور اصلی این برنامه است كه 14خرداد از ساعت 10 تا 12 از رادیو استان مركزی برای همه شبكه‌های استانی پخش می‌شود.
از جمله بخش‌های برنامه «در سوگ آفتاب» می‌توان به سبك زندگی امام خمینی(ره) با كارشناسی دكتر خسروی، رئیس دانشگاه خمین و مولف چند اثر در‌خصوص زندگی امام راحل، خاطرات همراهان امام از اخلاق و منش جمعی ایشان از زبان آقایان‌ هاشمی و مرادی، گفت‌وگو با شاعران و شعرخوانی با حضور شعرای استانی و ملی، گزارشی از بیت تاریخی بنیانگذار كبیر انقلاب در خمین و همچنین گزارش‌هایی از شهر مقدس قم و حرم امام خمینی(ره)، قرائت پیام آیت‌ا... دری نجف‌آبادی، كتاب‌شناسی امام خمینی(ره) و... اشاره كرد.
صدای مركز قم هم به همین مناسبت و با در نظر گرفتن سالروز قیام 15 خرداد 1342، ویژه‌برنامه «حماسه ماندگار» را روی آنتن می‌برد. این برنامه قرار است 15 خرداد از ساعت 10 به صورت زنده از 33 شبكه استانی پخش شود.
بسته‌های صوتی شنیدنی از شاهدان عینی قیام 15 خرداد، مستندهایی كوتاه از رویدادهای آن روز تاریخی، كلام امام و رهبری با محور 15 خرداد، گزارشی از بیت قدیمی امام خمینی(ره) در قم و بسته روزشمار 15 خرداد 42 تا 18 فروردین 43 از بخش‌های این برنامه است.
علاوه بر این ویژه برنامه‌های صدای استان‌ها هم برای روزهای 14 و 15 خرداد شامل مستند «مرثیه آفتاب» كه روایتی از زندگی حضرت امام خمینی(ره) و برنامه‌های تركیبی و گفت‌وگو محور در خصوص قیام 15خرداد است، تقدیم شنوندگان می‎شود.
سایر شبکه‌های رادیویی مراکز استان‌ها نیز ویژه‌برنامه‌های مختلفی متناسب با این ایام را برای شنوندگان خود در نظر دارد.