ورزش دنیا علیه نژادپرستی آمریکا

واکنش ورزشکاران به قتل شهروند سیاه‌پوست آمریکایی

ورزش دنیا علیه نژادپرستی آمریکا

تا حدود 10 روز پیش، جرج فلوید یکی از شهروندان عادی در آمریکا بود که مثل خیلی از سیاه‌پوستان ساکن در این کشور از بی‌عدالتی و تبعیض علیه خودشان هر از چند گاهی اعتراض می‌کرد. اما طی این مدت، او قربانی این تبعیض شد و نحوه کشته‌شدنش به دست یکی از افسران پلیس در مینیاپولیس، صدای اعتراض بسیاری از افراد و اقشار مردم را بلند کرد. در روزهایی که شهرهای آمریکا در تب و تاب اعتراضات و ناآرامی‌های ناشی از این جنایت است، ورزشکاران رشته‌های مختلف در سایر کشورها نیز به روش‌های متعدد، اعتراض خود به این موضوع را نشان دادند.
 شادی‌ گل به رنگ دادخواهی
یکشنبه شب دو بازی از هفته 29 بوندس‌لیگا برگزار شد که دو مورد مشترک در هر دو دیدار به چشم می‌خورد. مورد اول این‌که هر دو بازی پر گل بود به طوری که مونشن‌گلادباخ با نتیجه 4 بر یک یونیون‌برلین را شکست داد و دورتموند هم در خانه پادربورن با نتیجه 6 بر یک پیروز شد. مورد دوم این بود که در هر دو دیدار، برخی بازیکنان بعد از گلزنی به قتل فلوید واکنش نشان دادند.
در بازی اول، مارکوس تورام در دقیقه 59 سومین گل مونشن‌گلادباخ را به ثمر رساند. این بازیکن فرانسوی سیاه‌پوست پس از گلزنی به یاد جورج فلوید که هفته گذشته در جریان دستگیری جان خود را از دست داد، زانو زد. او با این حرکت اعتراض خود را به نژادپرستی نشان داد.  مارکو رز، سرمربی 43 ساله و آلمانی این تیم بعد از بازی به این موضوع واکنش نشان داد و گفت: مارکوس اهمیت موضوع (کشته شدن شهروند سیاهپوست آمریکایی با حرکت خشونت‌آمیز پلیس این کشور) را نشان داد.
تورام الگویی را برای مبارزه علیه نژادپرستی نشان داد که همه ما از آن حمایت می‌کنیم. مارک بارترا، مدافع اسپانیایی تیم فوتبال رئال‌بتیس هم با انتشار تصویر شادی گل مارکوس تورام در حساب کاربری رسمی خود در شبکه اجتماعی «توئیتر» از حرکت این مهاجم فرانسوی حمایت کرد.  چند ساعت بعد در دیدار دورتموند و پادربورن نیز جیدون سانچو و اشرف حکیمی خواستار عدالت برای این  شهروند آمریکایی شدند. سانچو که در این بازی هت‌تریک کرد در دقیقه ۵۷ گل دوم تیمش را به ثمر رساند و پیراهن خود را در آورد تا نوشته "عدالت برای جورج فلوید" دیده شود. او به دلیل این کار با کارت زرد جریمه شد.  اشرف هم در جشنواره گل تیمش نقش داشت و در دقیقه ۸۹ گل پنجم دورتموند را به ثمر رساند. او نیز پیام مشابهی روی پیراهنش دیده می‌شد که پس از شادی گل آن را نشان داد.
 صدای بلند اعتراض همیلتون
دیگر ورزشکاران رشته‌های ورزشی نیز در این ماجرا ساکت نماندند و به این مساله انتقاد کردند. لوئیس همیلتون، رانننده سرشناس مسابقات فرمول‌یک از سکوت راننده‌های این رشته ورزشی در قبال مرگ جرج فلوید
انتقاد کرد.این راننده ۳۵ ساله که به عنوان یکی از بزرگترین ورزشکاران انگلیس شناخته می‌شود، بارها به دلیل رنگ پوست خود نژادپرستی را تجربه کرده است.
قهرمان شش دوره فرمول‌یک در اینستاگرام خود نوشت: می‌بینم چه کسانی ساکت هستند، برخی از این افراد بزرگ‌ترین ستاره رشته ورزشی خود هستند ولی ساکتند. رشته ورزشی من تحت سلطه سفیدهاست و به همین خاطر است که شما هیچ اعتراضی درباره مرگ جرج فلوید در بین راننده‌های فرمول‌یک نمی‌بینید. من یکی از معدود افراد رنگین‌پوستم و هنوز تنها هستم. حالا فکر می‌کنید چرا این اتفاق می‌افتد؟ او در پایان گفت:‌ ما در قلب خود با نژادپرستی و نفرت به دنیا نیامده‌ایم، این چیزها توسط کسانی که خودمان می‌دانیم به ما یاد داده می‌شود.
 فریاد ستاره‌های NBA
مایکل جردن ستاره پیشین لیگ NBA و اسطوره بسکتبال جهان نیز به صف معترضان رفتار‌های نژادپرستانه پلیس آمریکا پیوست. جردن در بیانیه‌ای در این زمینه نوشت: من در کنار تمام کسانی هستم که علیه این نژادپرستی دیرینه و خشونت علیه مردمی از رنگ ما به پا خواسته‌اند. دیگر به اندازه کافی تحمل کرده‌ایم. باید به اعتراضات صلح‌طلبانه‌مان علیه بی‌عدالتی ادامه دهیم و خواهان جوابگویی درباره این موضوع باشیم. صدای واحد ما باید روی رهبران ما برای تغییر قوانین‌مان فشار بیاورد یا این‌که باید از آرای‌مان برای ایجاد یک تغییر سیستماتیک استفاده کنیم.
کریم عبدالجبار دیگر اسطوره دنیای بسکتبال بود که به کشته شدن فلوید واکنش نشان داد. این  اسطوره 73 ساله بسکتبال آمریکا در این باره گفت: اکنون دغدغه اصلی جامعه سیاهپوستان این است که همسر یا فرزندانشان به خاطر راه رفتن در پارک یا رانندگی در خیابان کشته نشوند. وضعیت طوری شده که سیاهپوستان ترس بیرون آمدن از خانه را دارند. به همین دلیل  ویروس نژادپرستی، مرگبارتر از ویروس کروناست.