بازگشت به پی‌ام‌دی

شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، قطعنامه ضدایرانی‌اش را تصویب کرد

بازگشت به پی‌ام‌دی

مریم شریف‌زاده سیاسی

 آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، هشت سال پس از آن‌که آخرین قطعنامه خود را علیه ایران صادر کرد بار دیگر پا در مسیر اشتباه قبلی قرار داده و دیروز به پیشنهاد سه‌کشور اروپایی عضو برجام، قطعنامه‌ای را علیه جمهوری اسلامی ایران تصویب کرد.
مبنای این قطعنامه، دو گزارش اخیر مدیر‌کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و مبنای این دو گزارش هم ادعاهایی است که رژیم صهیونیستی در مورد وجود سایت‌های اعلام نشده هسته‌ای در ایران مطرح کرده است.
مسیر طی شده در مورد این قطعنامه، یادآور دور باطلی است که در گذشته با عنوان پی‌ام‌دی ( ابعاد احتمالی نظامی) مطرح بود و در آن پرونده مجموعه‌ای از ادعاهای بدون‌مدرک در‌خصوص فعالیت‌های هسته‌ای ایران توسط برخی کشورهای غربی تکرار می‌شد و آژانس از ایران درخواست کرد به این سؤالات پاسخ دهد.
گرچه پرونده پی‌ام‌دی در قالب مذاکرات ایران و آژانس در جریان برجام مختومه شد اما به نظر می‌رسد اروپایی‌ها به اتکای گزارش‌های اخیر رافائل گروسی، مدیر‌کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به‌نوعی دیگر با صدور قطعنامه جدید در حال بازگشایی آن هستند.
ادعاهای جدید مدیر‌کل آژانس بارها از سوی مقامات کشورمان به‌طور کامل رد شده و در ضمن تاکید شد که جمهوری اسلامی ایران نمی‌تواند براساس هر ادعای مطرح شده اجازه دسترسی‌های بیشتر به آژانس را دهد، چرا که ۲۰ درصد بازرسی‌های آژانس در سطح جهانی از ایران انجام می‌شود و ایران سالانه بیش از ۳۳ دسترسی تکمیلی نیز برای آژانس فراهم می‌کند.
آن‌طور که محمدجواد ظریف، وزیر خارجه کشورمان پیش از تصویب قطعنامه شورای حکام در فضای مجازی نوشت بازرسی‌های آژانس در ایران طی پنج سال گذشته، از کل بازرسی‌ها در تاریخ آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بیشتر بوده است.
وی با هشدار به کشورهای اروپایی در‌خصوص پیگیری قطعنامه تاکید کرد: سه کشور اروپایی که به وظایف خود در برجام عمل نکرده‌اند، نباید مجری این کار باشند. ما چیزی برای پنهان کردن نداریم. راه‌حل مبتنی بر توافق امکان‌پذیر است، ولی صدور قطعنامه آن را نابود خواهد کرد.
اما علی‌رغم توضیحات ایران در خصوص ادعاهای مطرح شده و هشدارهای مقامات کشورمان، شورای حکام دیروز در نشست حضوری که برای بررسی قطعنامه سه کشور اروپایی برگزار کرد اولین قطعنامه ضد‌ایرانی از سال 2012 را به بهانه عدم همکاری تهران با تحقیقات آژانس تصویب کرد.
با توجه به صدور قطعنامه علیه ایران در شورای حکام، گویا هنوز هم ابعادی از پرونده پی ام دی مختومه نشده و همچنان این‌گونه  اقدامات علیه ایران ادامه‌دار خواهد بود.
در قطعنامه اخیر سه کشور اروپایی انگلیس، آلمان و فرانسه با حمایت آمریکا از ایران خواسته‌اند به ممانعت از دسترسی بازرسان آژانس به دو سایت هسته‌ای (ادعای رژیم صهیونیستی) پایان دهد و با آنها به طور کامل همکاری کند.
در رای‌گیری برای این قطعنامه  ۲۵ کشور رای مثبت، دو کشور رای منفی و هفت کشور دیگر هم رای ممتنع داده‌اند.
براساس گزارش خبرگزاری‌ها، ۲۵ کشوری که به این قطعنامه رای مثبت دادند شامل استرالیا، بلژیک، برزیل، کانادا، اکوادور، مصر، استونی، فرانسه، آلمان، غنا، یونان، مجارستان، ایتالیا، ژاپن، کویت، مراکش، نیجریه، نروژ، پاناما، عربستان سعودی، سوئد، انگلیس، آمریکا، اروگوئه و آرژانتین هستند. همچنین روسیه و چین نیز به این قطعنامه رای منفی دادند و کشورهای آذربایجان، هند، مغولستان، نیجر، پاکستان، آفریقای جنوبی و تایلند از جمله کشورهایی هستند که به این قطعنامه رای ممتنع دادند.
انگلیس، فرانسه و آلمان همچنین در بیانیه‌ای اعلام کردند: ما خواستار آن خواهیم شد که تحریم‌های اروپا درباره صادرات تسلیحات متعارف و فناوری موشکی تا سال2023 پابرجا بماند.
 دام آمریکایی- صهیونیستی
کاظم غریب‌آبادی، نماینده ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمي، این قطعنامه را مایه تأسف جدی دانست و گفت: این قطعنامه از سوی کشور‌هایی ارائه شده که یا دارنده سلاح هسته‌ای هستند یا این‌که میزبانی چنین سلاح‌های مخرب و کشنده‌ای را برعهده دارند. آیا این به‌سخره گرفتن تمامی هنجار‌ها و قواعد بین‌المللی نیست که چنین کشور‌هایی نگرانی پادمانی دارند؟!
وی همچنین افزود: از سوی دیگر، همین سه کشور تاکنون گام‌های ملموس و عملی برای اجرای تعهدات خود تحت برجام بر‌نداشته‌اند و این بی‌عملی آنها، در کنار اقدامات مخرب و غیرقانونی و یکجانبه رژیم آمریکا، موجب شده آینده برجام در هاله‌ای از ابهام قرار گیرد. چنانچه نمی‌توانید گامی برای نجات برجام بردارید، حداقل شرایط را پیچیده‌تر و دشوار‌تر نکنید! بی‌عملی شما در اینجا نیاز است که ظاهرا از همین هم ناتوان هستید.
غریب‌آبادی گفت: باید به این نکته مهم اشاره کنم که ما وضعیت موجود را دامی آمریکایی- اسرائیلی نیز تلقی می‌کنیم که ظرف دو سال گذشته نه تنها از هیچ تلاشی برای ویرانی برجام فروگذار نکردند، بلکه از انواع فشار‌ها بر آژانس، از جمله با ارائه ادعا‌های واهی و بی‌اساس استفاده کردند تا مسیر صحیح همکاری‌ها را منحرف کرده و توجهات را از عدم‌پایبندی به تعهدات بین‌المللی مرتبط خود یا خارج ماندن از ترتیبات و اسناد مهم بین‌المللی مرتبط با خلع سلاح و کنترل تسلیحات تغییر جهت دهند.
 واکنش روسیه و چین
میخائیل اولیانوف نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی در وین در پیامی توییتری نوشت: شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی قطعنامه‌ای را تصویب کرد که از ایران می‌خواهد به دو محل مشخص‌شده از طرف آژانس دسترسی ایجاد کند.
 روسیه و چین رای مخالف دادند
اولیانوف در ادامه با تاکید بر ضرورت حل بدون تاخیر این مشکل از جانب تهران و آژانس افزود: ما باور داریم که این قطعنامه می‌تواند نتیجه معکوس داشته باشد.
نمایندگی دائمی چین در سازمان‌های بین‌المللی در وین نیز در پیامی توییتری نوشت: چین عمیقا از قطعنامه تصویب‌شده در شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره اجرای [تعهدات] پادمانی ایران با در نظرگرفتن اهمیت زیاد آن در چشم‌انداز برجام[توافق هسته‌ای] متاسف است.