از نقاط قوت هم یاد کنیم

از نقاط قوت هم یاد کنیم

یادداشت: علی غفاری کارگردان


در شرایط پررقابت فضای رسانه‌ای که تلویزیون با شبکه‌های خارجی و فضای مجازی رقابت دارد، ناگزیر است آنتن پخش را با انواع و اقسام برنامه‌های خبری‌، سرگرمی‌، آموزشی و نمایشی پر کند.
طی این مسیر به هرحال نقاط ضعف و قوت‌هایی وجود دارد و این امر اجتناب‌ناپذیر است، ولی در کلیت اگر بخواهیم بسنجیم به نظرم عملکرد تلویزیون در ماه‌های اخیر قابل قبول بوده است.
تلویزیون گستره مخاطب
80 میلیونی دارد و باید طوری محتوا تولید کند که تمام سلایق را پوشش دهد. در شبکه‌های ماهواره‌ای یا فضای مجازی اگر اشتباهی صورت گیرد زیاد رویش تمرکز نمی‌کنند ولی در تلویزیون چون دامنه مخاطب وسیع است، کوچک‌ترین اشتباه یا گافی با کلی واکنش روبه‌رو می‌شود و همین است که مدیریت را حساس می‌کند.
در رسانه‌های دیگر در صورت بروز اشتباه نهایتا با عذرخواهی و انتشار یک جوابیه، ماجرا ختم می‌شود ولی در تلویزیون بارها پیش آمده که حتی گاف‌های ساده و متداول نیز دستاویزی شده برای مدت‌ها تخریب و متاسفانه تخریب‌کنندگان حواس‌شان نیست که بالاخره ممکن است خودشان هم روزی گاف دهند.
از همین‌رو تلویزیون به مدیرانی بسیار ورزیده و منعطف نیاز دارد تا در هنگامه مشکل بتوانند خیلی ساده آن را رفع و رجوع کنند.
  تولید و پخش سریال در ایام پر‌التهاب ناشی از شیوع کرونا کار سخت و دشواری است.
خودم که درگیر تولید سریال «بچه مهندس 3» بودم دوران دشواری را تجربه کردم و شاهد بودم که تمام اعضای گروه با فداکاری و گذشت پای کار ایستادند تا سریال برای پخش از تلویزیون آماده شود.
شاید در هیچ رسانه‌ای این‌قدر ایستادگی و اتحاد پای کار نباشد و تلویزیون چون گستره مخاطب بالایی دارد از این حیث تولیدکنندگان را ورزیده می‌کند.
 البته که با وجود همه تلاش‌ها تعدادی از سریال‌ها به علت شیوع کرونا پایان‌بندی کاملی نداشت و برخی سریال‌ها نیمه‌کاره پخش شدند و این بر کیفیت این نوع آثار هم اثرگذار بود ولی در مجموع سازندگان سعی خود را کردند که در ایام حساس اخیر مخاطبان را تنها نگذارند و این خودش محکی بزرگ بود برای سریال‌سازان ما که خود را نشان دهند و ثابت کنند اگر حمایت شوند حتی در دل بحران هم کارستان می‌کنند.
این‌که نقاط ضعف را مطرح کنیم و هدفمان اصلاح باشد خیلی هم خوب است ولی منصفانه رفتار کنیم و کنار نقاط ضعف از نقاط قوت برنامه‌ها و سریال‌ها هم یاد کنیم تا دست‌اندرکاران تولید هم دلگرم‌تر شوند و با روحیه‌ای بالاتر به ادامه فعالیت بپردازند.