رابطه آلودگی هوا با افت عملکرد شناختی مغز

رابطه آلودگی هوا با افت عملکرد شناختی مغز


در مطالعات اخیر مشخص شده آلودگی هوا می‌تواند بر عملکرد شناختی افراد نیز تاثیر منفی داشته باشد. براین اساس مشخص شده است افرادی که در مناطق شهری زندگی می‌کنند و میزان آلودگی هوا در آن مناطق بیشتر است، ممکن است در آزمایش‌های تفکر و حافظه نمره کمتری کسب کنند و همچنین ممکن است مهارت‌های شناختی را با سرعت بیشتری از دست دهند.
محققان در دو مطالعه، میزان آلودگی هوا و کاهش عملکرد شناختی شرکت‌کنندگان را مورد بررسی قرار دادند.
یکی از متخصصان دانشکده بهداشت عمومی دانشگاه براون در بررسی‌ای بیان کرد: «آلودگی هوا می‌تواند جمعیت زیادی را تحت‌تأثیر قرار دهد، زیرا علاوه بر بروز اختلال در عملکرد قلبی- عروقی، در عملکرد شناختی افراد نیز اثر منفی می‌گذارد و موجب کاهش این عملکرد می‌شود.»
محققان دریافتند افرادی بیشتر در معرض خطر ابتلا به مشکلات شناختی قرار می‌گیرند که بیشتر در معرض آلودگی هوا قرار دارند. به‌علاوه هر چه میزان آلاینده و ذرات معلق در آن بیشتر باشد، شدت افت عملکردهای شناختی نیز بیشتر می‌شود.
شاید به همین علت است که ساکنان مناطق روستایی هم از نظر جسمانی و هم از نظر روانی و ذهنی در سطح بالاتری از ساکنان شهرهای بزرگ هستند. علاوه بر این میزان شادابی در ساکنان روستاها نیز به مراتب بیشتر از شهرنشینان است.
منبع: medicalxpress