نسخه Pdf

پایان بلندپروازی‌های میكسر

پایان بلندپروازی‌های میكسر

مایكروسافتی‌ها ید طولایی در زمینه متوقف كردن سرویس‌ها و محصولات بزرگ و كوچك خود دارند. از ویندوزفون و «زون» گرفته تا «گرو» و كینكت، به محض این‌که چند ماهی در مسیر ضرر حركت كردند، از فهرست محصولات ردموندی‌ها حذف شدند. گرچه مایكروسافت را با بودجه‌های كلان و علاقه‌اش به بخش گیمینگ و اكس‌باكس می‌شناسیم، اما این بار نوبت به یك سرویس گیمینگ رسید تا از زیر تیغ مدیران این شركت بگذرد: میكسر به پایان راه خود رسید و مالكان اكس‌باكس دیگر سرویس استریمینگ اختصاصی نخواهند داشت.

امیر گلخانی / روزنامه‌نگار و منتقد بازی

  تیم كهكشانی‌ها
با متوقف شدن نقشه‌های گوگل برای توسعه یوتوب گیمینگ و یكپارچه كردن آن با بستر وب‌سایت، توجه همه به مثلث توئیچ، میكسر و فیس‌بوك گیمینگ جلب شد. مثلثی كه بدون شك با برتری محسوس توئیچ و رشد فیس‌بوك گیمینگ، روز به روز كار را برای پیشروی میكسر دشوارتر می‌كرد.
مایكروسافت در اولین قدم‌ها و برای جا انداختن میكسر بین گیمرها، آن را به بخشی از اكوسیستم اكس‌باكس تبدیل كرد. به این ترتیب، منوی میكسر به كنسول‌های خانگی مایكروسافت اضافه و پخش و تماشای زنده ویدئو از طریق آن، ساده‌تر از همیشه شد. 
با این حال و با وجود سرمایه‌گذاری عظیم مایكروسافت روی محصول و گسترش تیم آن، میكسر به كندی و با سرعتی ناامیدكننده، رنگ پیشرفت را در نمودارها می‌دید. حركت بعدی ردموندی‌ها، تشكیل یك تیم كهكشانی و ایجاد انحصار در دنیای استریمرها بود. آنها با امضای قراردادهایی، نینجا، شراود و كینگ گوثالین را به استریم انحصاری در میكسر دعوت كردند. شوكی مقطعی به نمودارهای رشد این پلتفرم كه چندان پایدار نبود و به‌سرعت فراموش شد. گرچه پول زیادی به اكوسیستم استریمرها تزریق شد؛ اما از همان ابتدا همه می‌دانستند كه این قرارداد تنها به نفع جیب آنهاست و نفعی برای مخاطب و مصرف‌كنندگان سرویس میكسر ندارد.
  فیس‌بوكهمراه جدید ردموندی‌ها
همه می‌دانستیم دیر یا زود، پایان میكسر فراخواهد رسید. سرمایه‌گذاری زیاد روی آن و روند كند پیشرفت پلتفرم، خبر از اتفاقات خوبی برای تیم چند صدنفره این پلتفرم نمی‌داد. بااین‌حال بسیاری پیش‌بینی می‌كردند تا مایكروسافت این سرویس را برای ماه‌های اولیه عرضه اكس‌باكس سری اكس حفظ و از آن برای توسعه نقشه‌های تبلیغاتی این كنسول استفاده كند. 
خلاف انتظار كارشناسان، مایكروسافت حتی تا پایان سال ۲۰۲۰ هم منتظر نماند و روزهای پایانی ماه ژوئن، از پایان كار رسمی میكسر تا كمتر از چند روز دیگر خبر داد. مایكروسافتی‌ها در بیانیه خود ضمن اعلام پایان راه میكسر، از آینده همكاری خود با سرویس فیس‌بوك گیمینگ گفتند. گرچه فیس‌بوك، شركت خوشنامی به حساب نمی‌آید، اما به‌نظر می‌رسد بستر مناسبی برای عملی كردن ایده‌های جدید اكوسیستم اكس‌باكس باشد. گزارش‌ها نشان‌می‌دهد مایكروسافت با تصمیم‌های اخیر خود (از جمله تعطیلی فروشگاه‌های فیزیكی در كنار تعطیلی میكسر)، بخش بزرگی از هزینه‌هایش را كاهش داده است و به دنبال آن قصد دارد بیشتر روی اكس‌باكس و به‌طور خاص اكس‌كلاود سرمایه‌گذاری كند. پیشتر و در همین صفحه درباره اكس‌كلاود نوشته بودیم. سرویسی كه مایكروسافت امید دارد آینده كلاودگیمینگ و فاتح بازار بزرگ و بكر آن باشد. حالا باید دید همكاری با شركت بدنام، اما موفقی چون فیس‌بوك تا چه اندازه برای مایكروسافت سودمند خواهد بود. اگر همه برنامه دو طرف به بهترین شكل ممكن پیش برود، احتمالا تا چندی دیگر شاهد بازاری دوقطبی بین توئیچ و فیس‌بوك گیمینگ خواهیم بود. بازاری كه شركت زاكربرگ راهی طولانی و دشوار برای گرفتن سهم بیشتر از آن را پیش‌رو دارد.
تنها نكته‌ای كه باقی می‌ماند، سرنوشت استریمرهایی است كه بستر میكسر را برای ساخت كامیونیتی خود انتخاب كرده بودند و حالا با یك بی‌اعتمادی بزرگ مواجه شده‌اند. باید منتظر ماند و دید فیس‌بوك گیمینگ تا چه‌اندازه برای این قشر از استریمرها جذاب خواهد بود و البته با بازگشت احتمالی چهره‌های سرشناس این حوزه به توئیچ، ماجرا تا چه اندازه داغ‌تر می‌شود.