نسخه Pdf

عزم اپل برای جبران كمبودها

از نسخه چهاردهم آی‌او‌اس چه انتظاراتی دارید؟

عزم اپل برای جبران كمبودها

آی‌او‌اس از محبوب‌ترین سیستم‌های‌عامل همراه جهان است و به تازگی اپل آخرین نسخه از این سیستم‌عامل یعنی iOS 14 را برای تلفن‌های همراه سری آیفون معرفی کرده است. سیستم‌عامل جدید اپل روی تمام دستگاه‌هایی که اکنون دارای سیستم‌عامل iOS 13 هستند، نصب خواهد شد و میزبان ویژگی‌هایی خواهد بود که برخی از کاربران اپل سال‌ها منتظر آنها بوده‌اند. پس بهتر است با تعدادی از قابلیت‌های ویژه این سیستم‌عامل و نحوه استفاده از آنها آشنا شویم.

احمد محمدحسینی / مدیر تیم QA

پیام‌های گروهی بهتر
وقتی از نرم‌افزار iMessage استفاده می‌كنید، استفاده از پیام‌های گروهی می‌تواند یكی از گزینه‌های جذاب برای شما باشد. در iOS 14 امكاناتی جدید به این سیستم پیام‌رسان افزوده شده است. برای مثال وقتی در یك گروه مشغول صحبت هستید می‌توانید پیام خاصی را پاسخ داده یا فرد خاصی را خطاب قرار دهید. برای این كار باید از روش بسیار ساده استفاده از @ و سپس نام فرد در چت استفاده كنید كه این امر پیش از این در این برنامه ممكن نبود. همچنین می‌توانید با استفاده از یك ترفند ساده، پیام خاصی را به بالای تمام پیام‌های خود پین كنید. این كار از طریق كشیدن پیام مد نظر در فهرست پیام‌ها به سمت راست انجام می‌شود.

كتابخانه نرم‌افزارها
شاید این امكان برای كاربران سیستم‌عامل اندروید خنده‌دار به‌نظر برسد، ولی قابلت App Library اپل دقیقا مشابه با نوار باز كردن فهرست نرم‌افزارهای اندروید كار می‌كند. به این ترتیب می‌توانید صفحه اصلی خود را بسیار بهتر مدیریت كنید. برای استفاده از این قابلیت، نرم‌افزارهایی را كه نمی‌خواهید روی صفحه اصلی باشند از روی صفحه اصلی پاك كنید و پس از آن با باز كردن App Library امكان دسترسی مجدد به این نرم‌افزارها را خواهید داشت. شاید این قابلیت بسیار ساده به نظر برسد، ولی در عمل یكی از خواسته‌های بسیار مهم كاربران آی‌او‌اس در سال‌های اخیر را محقق كرده است.

سیستم مدیریت ویجت جدید
iOS 14 بالاخره به كاربران اجازه افزودن ویجت‌ها به صفحه اصلی دستگاه را می‌دهد. این قابلیت موجب می‌شود بتوانید نرم‌افزارهایی را كه می‌خواهید به‌صورت ویجت روی نمایشگر داشته باشید و بدون نیاز به بازكردن برنامه، از برخی امكانات خاص آن استفاده كنید. برای استفاده از این قابلیت باید به سمت چپ صفحه اصلی خود مراجعه كرده یا ویجت مد نظر خود را از بخش Today View به روی صفحه اصلی كشیده و رها كنید. روش سوم این است كه روی علامت + موجود در گوشه بالای سمت چپ دستگاه ضربه بزنید و گالری ویجت‌های خود را باز كرده تا بتوانید گجت مد نظر خود را به صفحه اصلی دستگاه اضافه كنید.

قابلیت تصویر در تصویر
این قابلیت برای چند سال اخیر روی دستگاه‌های اندرویدی و آیپدها قابل دسترسی بوده است، ولی با iOS 14، آیفون‌ها نیز به این قابلیت مجهز خواهند شد. این قابلیت موجب می‌شود بتوانید فیلم‌های در حال پخش روی سیستم را باز نگه دارید و همزمان از یك نرم‌افزار دیگر نیز استفاده كنید. برای دسترسی به این قابلیت، ابتدا نرم‌افزار پخش ویدئو مانند یوتیوب را باز كنید و سپس با كشیدن دست به یك سمت نمایشگر، به صفحه اصلی بازگردید. ویدئو همچنان برای شما نمایش داده خواهد شد، ولی این بار در یك كادر كوچك كه می‌توانید آن را در صفحه جابه‌جا كرده یا حتی حذف كنید. این قابلیت برای انجام چند كار همزمان بسیار مفید است و مسلما داشتن آن به یك مزیت اصلی برای دارندگان iOS 14 تبدیل خواهد شد.

سیستم مترجم اپل
وقتی بحث ترجمه آنلاین به میان می‌آید، بسیاری از افراد، ناخودآگاه به یاد مترجم گوگل می‌افتند، ولی در iOS 14،
 اپل سیستم مترجم خود را در اختیار كاربران قرار داده تا بتوانند از طریق این سیستم، بیشترین كاربری را از دستگاه خود ببرند. این سیستم مترجم متاسفانه به زبان فارسی مجهز نیست، ولی زبان‌هایی مانند چینی، انگلیسی، فرانسوی، آلمانی، اسپانیایی، ایتالیایی، ژاپنی، كره‌ای، عربی، پرتغالی و روسی را پشتیبانی می‌كند.  برای استفاده از این قابلیت دو راه دارید. اولین روش استفاده از نرم‌افزار و تایپ كردن موضوع مورد نیاز برای ترجمه است، ولی راه دوم كمی جالب‌تر است. در روش دوم می‌توانید روی نشانه میكروفن موجود در پایین صفحه كلیك كرده و از امكان تبدیل صدا به متن استفاده كنید. در ادامه متن مد نظر خود را می‌گویید تا به زبان‌های مقصد ترجمه شود.  یكی از كاربردی‌ترین موارد مربوط به این مترجم این است كه می‌توانید از آن برای مكالمه با افرادی كه زبان شما را نمی‌دانند، استفاده كنید و در هر مرحله از مكالمه، آنها یا خود شما باید یك بار روی علامت میكروفن كلیك كنید و سپس ترجمه صحبت گفته شده را دریافت كنید.
ضمیمه نوجوانه