استعدادهای خارج از مرکز را دریابید

استعدادهای خارج از مرکز را دریابید

یادداشت: محمدرضا هدایتی بازیگر


زمانی بود که در برنامه‌های ترکیبی تلویزیون شاهد تولید آیتم‌های نمایشی بودیم؛ آیتم‌هایی کوتاه که بنا بود در خدمت محتوای این برنامه‌ها باشند و از این دریچه هم بازیگران تازه‌ای وارد فضای کار تصویر می‌شدند و هم کارگردانان جوانی بخت خود را می‌آزمودند.
در سال‌های اخیر هم هرچند در برخی برنامه‌های گفت‌وگومحور شاهد اجرای نوعی آیتم‌های نمایشی طنازانه هستیم ولی این آیتم‌ها چون هدفی مقطعی صرفا برای خنداندن و نه اندیشیدن دارند، نتوانسته‌اند چنان که باید به جریان‌سازی منجر شوند.
ترکیب برنامه‌های آموزشی کودک با آیتم‌های نمایشی یکی دیگر از راه‌های جذب مخاطب است به‌خصوص اگر بناست درباره مقوله سنگینی با کودکان صحبت شود این تصویرسازی‌های نمایشی می‌تواند خیلی کار را راحت کند.
این‌که چرا از ساخت آیتم‌های نمایشی برای رونق دادن به تولید برنامه‌های ترکیبی استفاده چندانی نمی‌شود دلایل مختلفی دارد و اصلی‌ترین آنها شاید کمبود بودجه و بالا رفتن هزینه تولید آیتم نمایشی باشد.

به هر حال یک آیتم پنج دقیقه‌ای هم نیاز به نویسنده و کارگردان و بازیگرانی کاربلد دارد که هم مفهوم پیام را درست متبادر کنند و هم بتوانند گرفتار اغراق نشوند.
برای حل مشکل کمبود بودجه بهترین کار آن است که به سراغ گروه‌های جوان بازیگری بروند که به‌خصوص در شهرستان‌ها فعالیت می‌کنند. نباید این‌طور باشد که برای پیدا کردن بازیگر فقط و فقط به دنبال معدودی کارگاه‌ها و آموزشگاه‌های پایتخت رفت و اتفاقا چه بسا که در شهرستان‌ها گروه‌های تئاتری پیدا کنیم که به‌مراتب قوی‌تر و با‌انگیزه‌تر از پایتخت‌نشینان باشند.
اگر برنامه‌ریزی‌ها برمبنای شناخت جوانان مستعد شهرستان‌ها و محول کردن کارهای خرد به آنها و سپس کمک به ارتقای آنها باشد یقینا دیری نخواهد گذشت که کلی چهره تازه وارد عرصه تصویر می‌شوند و از آن مهم‌تر جوانان شهرستانی انگیزه می‌یابند کار خود را با همت بالاتری ادامه دهند، چون می‌دانند بالاخره راهی برای رشد و بالا رفتن است.
همین حالا در تلویزیون شبکه‌های استانی را داریم که کوشیده‌اند بر تولیدات بومی تکیه کنند و شبکه سراسری شما که گلچینی از تولیدات استان‌ها را ارائه می‌کند جزو شبکه‌های متفاوت است و اگر این روند با قدرت ادامه یابد یقینا بر کیفیت محصولات تلویزیونی می‌افزاید و باعث معرفی چهره‌های جدیدی به رسانه ملی خواهد شد.