تكامل زبان فارسی در رادیو

تكامل زبان فارسی در رادیو



مراسم رونمایی از سه‌گانه رادیو فرهنگ در پاسداشت زبان فارسی و تجلیل از استاد اسماعیل آذر در ساختمان شهدای رادیو برگزار شد. به گزارش جام‌جم، همزمان با روز قلم، آیین رونمایی از سه‌گانه رادیو فرهنگ در پاسداشت زبان فارسی و نكوداشت دكتر اسماعیل آذر دیروز در استودیوی شماره یك ساختمان شهدای رادیو برگزار شد.
در این مراسم كه اجرای آن بر عهده بهروز رضوی بود، علاوه‌بر حمید شاه‌آبادی معاون صدای سازمان صداوسیما، غلامعلی حدادعادل رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی، سرور بختی رئیس موسسه فرهنگی اكو، محمود شالویی مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و جمعی از مدیران رادیو نیز حضور داشتند.
حمید شاه‌آبادی، معاون صدا با اشاره به برخی از برنامه‌های رادیویی در حوزه تقویت ترویج و احیای زبان فارسی گفت: در شرایطی كه در سال‌های اخیر زبان فارسی در یك مسیر فرسایش تدریجی قرار گرفته بود، رسانه ملی با تذكرات و هدایت‌های رهبر معظم انقلاب در زمینه پاسداشت زبان فارسی گام‌های جدی برداشته است كه البته هنوز تا رسیدن به نقطه قابل‌قبول فاصله زیادی دارد.
وی افزود: یكی از این گام‌های مهم، همین برنامه سه‌گانه‌ای است كه به نام دكتر اسماعیل آذر مزین است. فقط در قالب این سه برنامه، 3000 دقیقه برنامه در زمینه حمایت و حفاظت از زبان فارسی پخش شده است. علاوه‌بر این سه برنامه، بیش از 38 برنامه در مجموع شبكه‌های رادیویی و در ژانرهای مختلف در راستای صیانت از زبان فارسی تولید شده است.
معاون صدا تاكید كرد: رادیو از قدیم در تقویت و صیانت از زبان فارسی پیشگام بوده اما اكنون باید نقش پررنگ‌تری داشته باشد چون تهدیدها بیشتر است. ما در رادیو با دقتی كه كارشناسان به خرج دادند و تذكراتی كه مطرح كردند، اشتباهات همكاران و مجریان را به‌حداقل رساندیم اما متأسفانه گاهی مهمانان و كارشناسان از واژه‌های بیگانه استفاده می‌كنند و در این حوزه هنوز مشكل داریم. در گام اول تلاش ما این بود كه گویندگان كمترین خطا را داشته باشند.
اسماعیل آذر هم در صحبت‌های كوتاهی درباره سه برنامه رادیویی كه پخش خود را از رادیو فرهنگ آغاز كرده‌اند، گفت: از یك‌سال پیش چندین جلسه با آقای شاه‌آبادی در رادیو داشتیم. مدیران و كارمندان رادیو واقعا فرهیخته هستند و همه با دست خالی می‌درخشند. رادیو در مسیر تكامل است و همین باعث شد دست ودل من در اینجا بند‌شود.
وی با اشاره به حضور حدادعادل در این مراسم نیز گفت: باید بگویم كار آقای حداد‌عادل در فرهنگستان زبان فارسی بسیار سخت است؛ چون زمانی بود كه ده یا صد لغت وارد زبان فارسی می‌شد، اما اكنون زبان فارسی در معرض هزاران لغت بیگانه است که وارد زبان فارسی می‌شود. كارهای بزرگی در حوزه صیانت از زبان فارسی در حال انجام است كه ان‌شاءا... به‌زودی همگان خواهند دید و خواهند شنید.
شاهنامه‌خوانی توسط یكی از نقالان كودك، پخش كلیپ‌های مرتبط با زبان و ادبیات فارسی، پخش گزارش تصویری روند تولید و ضبط برنامه‌های سه‌گانه رادیو فرهنگ و اجرای گروه موسیقی سنتی از دیگر بخش‌های این برنامه بود.
در انتهای این مراسم نیز پس از تقدیر از برگزیدگان كودك و نوجوان مسابقه مشاعره «حریر سخن»، از مجموعه سه‌گانه رادیو فرهنگ و تابلوی یادبود دكتر اسماعیل آذر نیز رونمایی شد. برای این تقدیر و رونمایی علاوه‌بر اسماعیل آذر، حمید شاه‌آبادی، غلامعلی حداد‌عادل، سرور بختی رئیس مؤسسه فرهنگی اكو، علیرضا حبیبی مدیر رادیو فرهنگ و محمدرضا جعفری‌جلوه نیز حضور داشتند.