چــالش بی‌پایان

سری جدید برنامه «بدون توقف» از فردا دوباره روی آنتن شبکه 3 خواهد رفت

چــالش بی‌پایان

از دی‌ماه 97 که شبکه سه برنامه «بدون‌توقف» را روی آنتن برد، شاید خیلی‌ها فکر می‌کردند که این اتفاق چندان ادامه‌دار نخواهد بود اما این برنامه چالشی گفت‌‌وگومحور توانست تا در چند فصل کارش را ادامه دهد و هر سری میزبان چهره‌های مختلفی شود تا در موضوعات گوناگون به بررسی شبهات و معضلات اجتماعی ، فرهنگی و سیاسی بپردازد. حجاب اجباری، ولایت‌فقیه، انتخابات و ... از موارد پرسروصدایی‌اند که در این برنامه به تهیه‌کنندگی رضا غلامحسین‌نژاد و کارگردانی رحیم صادق‌پور، مطرح شدند. موضوعاتی که هرکدام از آنها با حضور کارشناسان این حوزه و مهمانان جوانی که پر از سوال بودند، به بحث گذاشته شد. در ادامه این ماجرا قرار است تا بازهم از فردا حوالی ساعت 18 سری جدید این برنامه را ببینیم که با تغییراتی روی آنتن می‌رود. اما چه تغییراتی؟ می‌توانید در ادامه گفت‌و‌‌گوی ما با تهیه‌کننده سری پنجم بدون‌توقف را بخوانید تا در جریان کم‌و‌کیف این جریان قرار بگیرید.

 اصلا چه فایده؟
از آنجا که چهار فصل از این برنامه تا الان روی آنتن رفته‌است، شاید برای شما هم این سوال ایجاد شود که اصلا این گفت‌وگوها چه فایده‌ای داشتند؟ و چقدر توانستند تاثیرگذار باشند؟ موضوعی که تهیه‌کننده مجموعه درباره‌اش گفت: جامعه این فضا را تا حدی پذیرفته‌ است، منظور از جامعه هم مردم، مسؤولان و نهادهایی است که مخاطب برنامه هستند. شاید تا قبل از بدون‌توقف به این شدت روال نبوده که در یک برنامه جوانان که اغلب از بدنه مردم هستند به این صراحت از مسؤولان سوال بپرسند و شبهات‌شان را مطرح کنند. من فکر می‌کنم که در این زمینه تا حدی تابویی که همیشه وجود داشته شکسته‌شده و مسؤولان هم پذیرفته‌اند که باید پاسخگو باشند و مردم هم باید مطالبه کنند. ضمن آن‌که بدون‌توقف فضای گفتمانی را ایجادکرده که در بدنه دانشجویی رخ‌داده، موضوعی که رهبری هم روی آن در حوزه کرسی‌های آزاداندیشی تاکید داشتند. این برنامه هم به دنبال آن است که این مدل گفتمان‌ها در دانشگاه‌ها هم ادامه داشته‌باشد.
 دولتی ها بالاخره می‌آیند؟
در سری قبل در کنار چهره هایی که از فضاهای مختلف در برنامه حاضر شدند، جای دولتی‌ها خالی بود، اتفاقی که غلامحسین نژاد هم درباره‌اش گفته‌بود که«بارها از اعضای دولت محترم دعوت کردیم، اما متاسفانه تاکنون نتیجه نداشته‌است.» اما در این سری قرار است چه اتفاقی بیفتد؟ سوالی که او درباره‌اش گفت: برای این فصل چون تازه شروع کردیم هنوز دعوتی صورت نگرفته، اما گزینه‌هایی را داریم که باز هم حتما سراغ آنها خواهیم رفت. لازم است دولت و نماینده‌های آن در چنین برنامه‌هایی حاضر شوند و با مردم گفت و گو کنند، البته خیلی اوقات آنها به برنامه‌های دیگر می‌روند، اما از آنجا که مدل چالشی این برنامه با بقیه تفاوت دارد، لازم است در این فضا هم حاضر شوند.
 سانسور نداریم
جمع و جور کردن این گفت و گوها هم از اتفاقات دیگری است که به دلیل پرچالش‌بودن بحث‌ها ممکن است مهمان یا حتی برنامه ساز را نگران کند و هر کسی با خودش بگوید اصلا کنترل ماجرا چطور رخ می‌دهد؟ یا این که حتما پای سانسور به این برنامه هم باز شده‌است.
آقای تهیه کننده با اشاره به ذهنیتی که برای خیلی‌ها درباره این موارد وجود دارد، گفت: خیلی اوقات همه کارشناسان و مهمانانی که به این برنامه می‌آیند از قبل ذهنیت و این قضاوت را دارند که نکند برنامه سانسور داشته‌باشد وآزادی کافی برای حرف زدن وجود نداشته‌باشد؟اما خیلی از آنها در نهایت به این می‌رسند که محدودیتی برای صحبت در اینجا وجود ندارد. با این حال در این گونه گفت‌و‌گوها در همه جای دنیا خط قرمزهایی وجود دارد که بیشتر اخلاقی است مثل توهین یا صحبت از شخصی که خودش فرصت دفاع ندارد و موارد این گونه، اما غیر از اینها دیگر چارچوب ویژه‌ای وجود ندارد
و سوال و جواب‌ها در هر موضوعی به روشنی پیش می‌رود. همه اینها هم ثابت شده‌است، مثل برنامه‌هایی که با موضوع حجاب اجباری، ولایت فقیه  یا اشخاصی مانند آقای قالیباف داشتیم و بدون کمترین تغییری با رعایت همان موارد روی آنتن رفت.
 نتیجه گیری با شماست
بدون توقف جزو برنامه‌های چالشی است که در آن خیلی اوقات کارشناسان و مهمانان حاضر می‌شوند و دیدگاه‌هایشان درباره یک موضوع را بیان می‌کنند، صحبت‌هایی که گاهی نتیجه‌گیری مشخصی ندارند و این بیننده است که باید خودش قضاوت کند. در بعضی از این گپ‌و‌گفت ها هم داستان شکل دیگری دارد و بحث با هدف رسیدن به نتیجه مطرح می‌شود. این که چنین دسته‌بندی‌ای با چه نگاهی رخ می‌دهد هم از آن مواردی است که جای سوال دارد و غلامحسین‌نژاد در پاسخ به آن می‌گوید: این اتفاق به موضوعی که در هر قسمت است، بستگی دارد چرا که یک‌سری موارد حتما به نتیجه گیری نیاز دارند، اما برخی دیگر را خود بیننده  قضاوت می‌کند، زیرا گاهی وقتی دو طیف روبه روی هم قرار می‌گیرند
به صورت قطعی نمی‌شود گفت چه نتیجه‌ای باید از این صحبت‌ها گرفته شود و این به عهده مخاطب است. مثلا ما موضوع‌هایی درباره چهره‌های مشهور و انتخابات داشتیم،  مواردی که قطعا نمی‌شود گفت باید از آن چه نتیجه‌ای گرفت و این شما هستید که خودتان باید از صحبت‌ها به برآورد برسید.
 انتقادات ادامه دار
در کنار اینها هر برنامه‌ای که پخش می‌شود آن هم اگر فضای نسبتا تازه‌ای داشته‌باشد، همیشه موافقان و منتقدان خود را دارد، بدون توقف هم از این قاعده مستثنا نیست، برنامه‌ای که البته به گفته تهیه کننده آن با همراهی مسؤولان سازمان مواجه شده و بدون فشار خاصی ادامه پیدا کرده‌است. در این بین از بیرون در بعضی از موضوعات مثل ولایت فقیه یا موارد دیگر صحبت‌هایی مطرح شد که باعث ایجاد تنش و انتقاداتی درباره این برنامه شد، جریانی که احتمالا در سری جدید هم بسته به موضوعات ادامه خواهد داشت.



تغییرات فصل تازه
پاسخ به شبهات جوانان و جامعه، فضایی است که در این سری هم وجود دارد. فصل تازه‌ای که اولین قسمت آن با حضور محسنی‌اژه‌ای روی آنتن می‌رود و قرار است تا ابعاد مختلف وظایف قوه‌قضاییه را با سوالاتی که در این‌باره وجود دارد توسط جوان‌ترها مطرح کنند.
غلامحسین‌نژاد با اشاره به کرونا و تغییراتی که به‌واسطه آن در برنامه ایجادشده گفت: ما قبل‌تر حدود 70تماشاچی داشتیم. در این سری اما به خاطر کرونا آنها را حذف کردیم چون نمی‌توانستیم در یک استودیو در کنار آنها باشیم. در این سری پنج نفر بعلاوه یک مجری حضور دارند و هر روز استودیو ضدعفونی می‌شود و عوامل از نظر سلامت چک می‌شوند. با همه این‌ها فاصله‌ها را طوری در نظر گرفتیم که دیگر نیازی به ماسک‌زدن در حین گفت‌وگو نباشد.
انتخاب مهمانان برنامه هم در این سری دستخوش تغییراتی شده ازجمله آن‌که به گفته تهیه‌کننده این‌بار با جسارت بیشتری در بخشی با عنوان «بدون‌توقف‌پلاس» سراغ مسؤولان خواهند رفت. درواقع قرار است در این سری کسانی را در این برنامه ببینیم که کمتر با این رویکرد در برنامه‌ای حاضر شدند، شیوه‌ای که در آن در قالب گفت‌وگو با جوانان و سوالات آنها روبه‌رو می‌شوند و شما هم گفت‌و‌گوهای جالبی را خواهید دید. در این سری گویا قرار است مهمانان بیشتری در استودیو حاضر شوند.
رفتن سراغ چهره‌های تازه نه‌تنها در مورد مهمانان که در بخش اجرای بدون‌توقف هم رخ‌داده تا جایی که این‌بار سکان برنامه به دست حسین اسدی که جزو چهره‌های تازه این فضا محسوب می‌شود، سپرده شده‌است. غلامحسین‌نژاد در این‌باره می‌گوید: ما در بدون‌توقف به بحث جوانگرایی و تازه‌بودن اتفاقاتی که رخ‌می‌دهد، خیلی اهمیت می‌دهیم، به همین دلیل به‌جای آن‌که سراغ یک مجری کارکرده حرفه‌ای برویم تصمیم گرفتیم تا از جوانان مطالبه‌گری که کمتر شناخته‌شده‌اند و توانایی این کار را دارند، استفاده کنیم.



صدر نشینی در یک نظرسنجی
طبق نظرسنجی صورت‌گرفته توسط مركز افكارسنجی دانشجویان ایران (ایسپا)، از بین برنامه‌های گفت‌وگومحور، گفت‌وگوی ویژه خبری در بخش خبری و بدون توقف در سیما، پرمخاطب‌ترین برنامه‌های چالشی تلویزیون  شدند.
این نظرسنجی كه در خردادماه ۱۳۹۹ و با جامعه آماری مردان و زنان بالای ۱۸ سال در كل كشور انجام شده است، نشان می‌دهد ۱۵ درصد مردم مخاطب برنامه‌ بدون توقف بوده‌اند. همچنین از میان كسانی كه اسم این برنامه‌ را شنیده‌اند، ۶۵ درصد حداقل یك بار به تماشای آن نشسته‌اند.  شایان ذكر است بعد از بدون توقف، برنامه‌‌های ثریا، بدون تعارف، پایش و جهان‌آرا به ترتیب بیشترین پیگیری را
از سمت مخاطبان داشته‌اند.