خانه امید ملت باشید

رهبر انقلاب در دیدار تصویری با نمایندگان نقشه راه مجلس یازدهم را ترسیم کردند

خانه امید ملت باشید

رهبر معظم انقلاب اسلامی صبح دیروز در ارتباط تصویری با نمایندگان ملت در مجلس شورای اسلامی، مجلس یازدهم را «مظهر امید و انتظار مردم» خواندند و با استناد به «بنیه قوی و ظرفیت‌های مادی كشور» و «توانایی‌هایی معنوی و ایمانی ملت» تأكید كردند: اطمینان داریم همه مشكلات موجود قابل حل است و مجلس باید با اولویت‌بندی مسائل، پرهیز از حاشیه‌سازی و نیز كار مخلصانه برای مردم در روند حل مشكلات، تأثیر محسوس بگذارد. به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی دفتر رهبر معظم انقلاب، ایشان همچنین با ابراز تأسف عمیق از اوج‌گیری مجدد كرونا، همه را به رعایت كامل دستورالعمل‌های بهداشتی فراخواندند و افزودند: مردم با گسترش نهضت تعاون به نیازمندان بار دیگر كشور را از طراوت كمك به قشرهای ضعیف و خانواده‎های نیازمند سرشار كنند. حضرت آیت‌ا... خامنه‌ای حضور درصد قابل قبولی از مردم در انتخابات مجلس را با وجود شرایط سخت اقتصادی و تبلیغات مأیوس‌كننده دشمنان نشان‌دهنده امیدواری و انتظار ملت برای حل مشكلات خواندند و به نمایندگان مجلس توصیه كردند: قدر این موقعیت مهم را بدانید. ایشان مجلس یازدهم را از قوی‌ترین و انقلابی‌ترین مجالس پس از انقلاب خواندند و افزودند: حضور «جوانان پرانگیزه، پر ‌ایمان، پر‌ توان، تحصیلكرده و كارآمد» در كنار شماری از مدیران انقلابی و دارای سوابق اجرایی و نیز شماری از پیشكسوتان دارای سوابق نمایندگی، مجلس یازدهم را به مجلسی بسیار خوب و امیدبخش تبدیل كرده است. حضرت آیت‌ا... خامنه‌ای با ابراز خرسندی از حساسیت نشان دادن مجلس یازدهم به مسائل انقلاب و سرعت عمل نمایندگان در تشكیل هیات‌رئیسه و كمیسیون‌ها افزودند: مهلت چهار ساله نمایندگی، فرصت خوبی برای ریل‌گذاری حركت عمومی كشور و تأثیرگذاری فراوان در روند حل مسائل و پیشرفت و آینده ایران است.

مشكلات اقتصادی شبیه بیماری است
رهبر انقلاب اسلامی در بخش دیگری از سخنانشان مشكلات فراوان اقتصادی كشور را به «بیماری» تشبیه و در عین حال تأكید كردند: به علت بنیه قوی و قدرت دفاعی، كشور بدون تردید توان غلبه بر این بیماری را دارد، همان‌گونه كه دشمنان نیز امروز اذعان می‌كنند كه با وجود سخت‌ترین تحریم‌ها و فشارهای همه‌جانبه نتوانسته‌اند به اهداف ضد ایرانی خود دست یابند.
ایشان «تورم، كاهش ارزش پول ملی، گرانی‌های بی‌منطق، مشكلات بنگاه‌های تولیدی و مشكلات ناشی از تحریم‌ها» را از جمله مسائلی خواندند كه سختی معیشت را به‌ویژه برای طبقات پایین و متوسط به همراه آورده است.
حضرت آیت‌ا... خامنه‌ای در تشریح برخی ظرفیت‌های كشور افزودند: ایجاد هزاران شركت دانش‌بنیان، اجرای صدها طرح زیربنایی، بهره‌برداری مستمر از طرح‌های جدید، پیشرفت‌های حیرت‌انگیز در صنایع نظامی و موفقیت‌های تحسین‌برانگیز در مسائل فضایی نتایج استفاده از بخشی از ظرفیت‌های بسیار قوی و گسترده در كشور است.


از پرستاران خجالت می‌کشم
رهبر انقلاب اسلامی در بخش پایانی سخنان‌شان، گسترش مجدد بیماری كرونا و جان‌باختن روزانه تعداد زیادی از مبتلایان را حقیقتا غم‌انگیز خواندند و با تجلیل چندین باره از خدمات درخشان و فداكاری‌های كادرهای درمانی كه بعضی از آنها نیز در راه خدمت به مردم به بیماری مبتلا شدند یا جان باختند، گفتند: با وجود این خدمات، بعضی افراد حتی كار ساده‌ای مثل ماسك زدن را انجام نمی‌دهند كه من واقعاً از آن پرستاری كه فداكارانه در حال ارائه خدمت است خجالت می‌كشم.
حضرت آیت‌ا... خامنه‌ای با اشاره به واقعیت تلخ دور شدن كشور از موفقیت اولیه در مقابله با كرونا، خطاب به همه دستگاه‌ها، گروه‌های خدمت‌رسان و آحاد مردم تأكید كردند: همه نقش خود را به بهترین وجه ایفا كنند تا در كوتاه‌مدت زنجیره سرایت را قطع كنیم و كشور را به ساحل نجات برسانیم.
ایشان مشاركت گسترده مردم در نهضت خدمت مؤمنانه در آستانه ماه رمضان را بسیار با ارزش و گره‌گشا از زندگی قشرهای ضعیف دانستند و افزودند: این نهضت تعاون و احسان باید رشد و توسعه پیدا كند و هر كس به هر شكل كه می‌تواند كمك و مراقبت كند كه كسی از نیازمندان از قلم نیفتد.
رهبر انقلاب اسلامی در پایان همگان به‌ویژه جوانان را به دعا و توسل عمومی به درگاه خداوند متعال برای دفع بلا فراخواندند.



ضرورت بهره‌گیری از ظرفیت‌های معنوی
رهبر انقلاب ظرفیت‌های معنوی ملت را كه در ایمان مذهبی و انقلابی مردم ریشه دارد، مكمل ظرفیت‌های فراوان طبیعی، جغرافیایی و تاریخی برشمردند و افزودند: باید ظرفیت‌های معنوی را به عنوان عاملی بسیار مهم، مورد توجه و استفاده قرار داد.
ایشان «حضور بهنگام و فداكارانه مردم در مقابله با موج اول كرونا»، «خدمات بسیار باارزش ملت در نهضت كمك مؤمنانه به خانواده‌های ضعیف» و «حضور باشكوه و خیره‌كننده مردم در بدرقه سردار سلیمانی» را نمونه‌هایی از ظرفیت معنوی عمیق ملت ایران دانستند و افزودند: مردم در تجلیل از «مظهر اقتدار ملی و جهادی» ایرانیان یعنی شهید سلیمانی نشان دادند كه به مبارزه و مقاومت در مقابل استكبار ایمان دارند و برای قهرمان ملی خود بالاترین ارزش‌ها را قائل هستند.
حضرت آیت‌ا... خامنه‌ای با یادآوری حضور تعیین‌كننده مردم در مقابله با غائله‌هایی نظیر حوادث سال‌های ۷۸ و ۸۸ افزودند: ملت در مقابله با هر حركت ضدنظام، دشمن را مأیوس می‌كند و آیا توانایی و ظرفیتی بالاتر از این برای یك كشور قابل تصور است؟
رهبر انقلاب در نوعی جمع‌بندی از این بخش از سخنان‌شان، بخشی از مشكلات موجود را نیز ناشی از بی‌توجهی و كم‌توجهی مسؤولان در طول سال‌های مختلف خواندند و افزودند: اگر تفكر خوداتكایی و اعتمادبه‌نفس ملی به‌ویژه در جوانان همچنان رو به گسترش باشد و از بنیه قوی كشور استفاده شود و امیدهای واهی به بیرون مرزها و شرطی‌كردن اقتصاد كشور تضعیف شود، من اطمینان كامل دارم كه مشكلات اقتصادی قابل حل است.


گزارش قالیباف از برنامه آتی مجلس
پیش از سخنان رهبر انقلاب اسلامی، آقای قالیباف رئیس مجلس در گزارشی از رویكردها، اقدامات و برنامه‌های مجلس، هدف اصلی نمایندگان را حل مسائل مردم و تبدیل مجلس به یك نهاد چابك و انقلابی بیان كرد و گفت: «اصلاح ساختار بودجه‌ریزی»، «نوسازی نظام مالیاتی»، «حمایت از قشرهای ضعیف»، «رفع موانع جهش تولید» و «تحول در حوزه تجارت خارجی» از جمله‌ محورهای بسته تحولی مجلس یازدهم برای اقتصاد است.
آقای قالیباف «ساماندهی امور نمایندگان و صیانت از آنان»، «شفافیت در فرآیندهای قانون‌گذاری» و «توجه ویژه به نظارت در كنار تقنین» را نیز از دیگر برنامه‌های مجلس برشمرد.
رئیس مجلس همچنین با بیان این‌كه پرداختن به هرگونه حاشیه‌ای كه مجلس را از حل مسائل مردم دور كند خطاست، بر ضرورت همكاری با سایر قوا تأكید كرد.



توصیه‌های رهبری به نمایندگان
رهبر انقلاب‌ اسلامی توصیه‌هایی را خطاب به نمایندگان مجلس یازدهم بیان كردند.
 پرهیز از جوزدگی: «نیت الهی و خالص»، «كار برای مردم» و «پرهیز از جوزدگی» اولین توصیه حضرت آیت‌ا... خامنه‌ای به نمایندگان مجلس بود.
 پاسداری از دستاوردهای انقلاب: توصیه دیگر رهبر انقلاب مربوط به «سوگند نمایندگان» بود كه گفتند: سوگندی كه نمایندگان در آغاز به كار مجلس ادا می‌كنند، یك سوگند شرعی است و بر اساس آن باید به صورت جدی پاسدار حریم اسلام و نگهبان دستاوردهای انقلاب اسلامی باشند.
 دوری از حاشیه‌ها: حضرت آیت‌ا... خامنه‌ای در سومین توصیه، «توجه به مسائل كلیدی و اصلی كشور و پرهیز از دچار شدن به حاشیه‌ها و اولویت‌دادن به مسائل فرعی» را مورد تأكید قرار دادند و افزودند: در شرایط كنونی، در موضوع اقتصاد، مسائل اصلی كشور عبارتند از: «تولید، اشتغال، مهار تورم، مدیریت نظام پولی و مالی و عدم وابستگی اقتصاد كشور به نفت».
 اهتمام در موضوع مسکن: ایشان در زمینه مسائل اجتماعی هم تأكید كردند: موضوع «مسكن» به‌عنوان یك مساله بسیار مهم و كلیدی، مساله «ازدواج جوانان و راه‌های تسهیل آن»، مساله «فرزندآوری و جلوگیری از حركت كشور به سمت پیری جمعیت» و مساله «مدیریت فضای مجازی در كوتاه‌مدت و میان‌مدت» از دیگر مسائل اصلی كشور هستند.
 تعامل و هم‌افزایی قوا: رهبر انقلاب اسلامی توصیه چهارم خود به نمایندگان مجلس یازدهم را به «تعامل و هم‌افزایی قوا» اختصاص دادند و گفتند: نقشه كلی تعامل قوا، از جانب دستگاه اجرایی و قوه قضاییه به این‌گونه است كه آنها باید مصوبات مجلس را به‌صورت دقیق و كامل اجرا كنند و هیچ‌گونه تعللی در این زمینه جایز نیست.
 لحاظ کردن واقعیت‌های کشور در مصوبات: حضرت آیت‌ا... خامنه‌ای افزودند: این تعامل از جانب مجلس نیز باید به این گونه باشد كه در مصوبات، ظرفیت‌ها و واقعیت‌های كشور درنظرگرفته‌شود.
 توهین به دولتمردان جایز نیست: ایشان در موضوع تعامل قوا خطاب به نمایندگان مجلس تأكید كردند: روابط مجلس با دولتمردان باید مطابق قانون و شرع باشد، یعنی سوال و تفحص به‌عنوان حق مجلس وجود داشته باشد اما توهین و دشنام و نسبتِ بدون علم به دولتمردان به‌هیچ‌وجه جایز نیست و برخی از این نسبت‌ها حرام شرعی است.
رهبر انقلاب اسلامی خاطرنشان كردند: حضور وزرا در یك‌ماه اول آغاز به كار مجلس و ارائه گزارش از شرایط كشور، كار بسیار خوبی بود اما نباید به وزرا توهین یا تهمتی زده‌ شود.
حضرت آیت‌ا... خامنه‌ای افزودند: از برخوردهای احساسی و غیرمنطقی پرهیز شود و بیان دیدگاه و نظر مخالف متین، خردمندانه، قوی و قابل توجیه باشد.
ایشان درباره همكاری مجلس با قوای دیگر گفتند: مردم از مجلس و دو قوه دیگر انتظار بیان حق و پیگیری آن را دارند و به‌شدت با مجادله و گریبان‌گیری و تشنج میان قوا مخالف هستند و همه بدانند فضای منازعه در رئوس دستگاه‌ها برای افكار عمومی زیان‌بخش و ناراحت‌كننده است.
رهبر انقلاب اسلامی، اتحاد و انسجام داخلی و یك‌صدایی در برابر جبهه گسترده دشمن را تكلیف همه مسوولان و قوا برشمردند و افزودند: امروز جبهه دشمن كه خبیث‌ترین و قبیح‌ترین آن آمریكاست، تمام توان سیاسی، اقتصادی و تبلیغاتی خود را برای به زانو درآوردن ملت قوی ایران به كار گرفته است و در چنین شرایطی حتی با وجود اختلاف سلیقه و نظر در داخل، در مقابل دشمن یاوه‌گو باید دست به دست هم بدهیم و یك سخن گفته شود.
 ایفای خردمندانه نقش نظارتی: حضرت آیت‌ا... خامنه‌ای نقش نظارتی مجلس را بسیار مهم و حیاتی دانستند و خاطرنشان كردند: این نقش باید با متانت، خردمندانه و بدون حاشیه ایفا شود.
ایشان همچنین با اشاره به سال آخر دولت گفتند: سال آخر دولت‌ها معمولاً سال حساسی است و باید مراقبت شود كه پیگیری امور به هیچ وجه سست نشود و بر همین اساس اعتقاد راسخ دارم كه دولت‌ها باید تا روز آخر وظایف خود را انجام دهند و بعد از پایان دوره قانونی خود، امانت را با ارائه صورت وضعیت، به دولت بعدی تحویل دهند.
رهبر انقلاب اسلامی تأكید كردند: در شرایط حساس سال آخر دولت و همچنین سال اول مجلس، باید دو قوه فضا را به گونه‌ای مدیریت كنند كه به كار مهم كشور لطمه نخورد.
 استفاده از دیدگاه‌های کارشناسی: حضرت آیت‌ا... خامنه‌ای همچنین مركز پژوهش‌های مجلس و مركز نظارت بر رفتار نمایندگان را دو مركز بسیار مهم برشمردند و بر لزوم استفاده مطلوب از دیدگاه‌های كارشناسی مركز پژوهش‌ها تأكید كردند.


اخلاص و صداقت
 سیمه رفیعی/  نماینده تهران

یکی از مهم‌ترین توصیه‌های رهبری در بیانات دیروزشان خطاب به نمایندگان مجلس داشتن خلوص نیت و صداقت بود.
ایشان از نمایندگان خواستند تکالیف و وظایف نمایندگی خود را برای خدا و مردم انجام دهند.
به نظر می‌رسد اگر نمایندگان این توصیه را سرلوحه کارهای خود قرار دهند، اتفاق  مهمی در طول این دوره رخ خواهد داد.
توجه به تعهد و سوگند شرعی که نمایندگان پس از نشستن بر کرسی مجلس داشتند از دیگر موضوعاتی است که حتما باید مورد توجه‌شان قرار گیرد.
محورهای مهمی که در بیانات رهبری بود، شامل موضوعات معیشت، جهش تولید، اشتغال، مهار تورم، فراهم آوردن شرایط برای کسب و کار،‌ از بین بردن عوامل گرانی، توجه به مسکن و مساله تسهیل ازدواج و در پی آن موضوع جمعیت و فرزندآوری بود.
طبعا نمایندگان اگر در طول این چهار سال بتوانند نسبت به این موضوعات کلیدی اهتمام داشته باشند و از پرداختن به مسائل حاشیه‌ای و کم‌اهمیت بپرهیزند، این رویه می‌تواند باعث موفقیت مجلس یازدهم شود.
همان طور که در بیانات رهبری آمده، مساله تعامل سازنده با سایر قوا و همچنین اجرایی شدن مصوبات مجلس می‌تواند زمینه افزایش امید مردم و همچنین موفقیت مجلس یازدهم را فراهم کند.




پرهیز از مسائل حاشیه‌ای و فرعی
 روح‌ا... ایزدخواه / عضو کمیسیون صنایع و معادن

رهبر انقلاب در بیانات خود ترکیب مجلس و عملکرد دو ماهه آن را تایید و انقلابی و امیدبخش بودن مجلس را مورد تاکید قرار دادند. در چنین شرایطی مجلس یازدهم می‌تواند نقطه امید مردم باشد؛ نقطه امیدی که در سایه پشتکار و خلوص نیت نمایندگان، مشکلات مردم در حوزه‌های اقتصادی، مدیریت نظام مالی و ‌رفع وابستگی اقتصاد به نفت در طول دوره فعلی فعالیت خانه ملت حل خواهدشد.
برای رسیدن به چنین موفقیتی طبعا عمل به توصیه‌های رهبری به‌ویژه مباحثی که در صحبت‌های دیروزشان مطرح کردند بسیار حائز اهمیت خواهدبود.
جمع‌بندی صحبت‌‌های رهبری نشان می‌دهد ایشان خواهان اولویت قرار گرفتن مباحث اقتصادی و اجتماعی هستند و از این منظر بحث‌  تولید، اشتغال، مهار تورم، مسکن، ازدواج و فضای مجازی جزو موضوعات با اهمیت است.  از این رو نمایندگان مجلس نباید با توجه به چنین موضوعات اولویت‌داری به مباحث فرعی و حاشیه‌ای بپردازند.  طبیعی است در چنین شرایطی پرداختن به مسائلی که باعث افزایش مجادلات میان قوا خواهد شد به صلاح نیست و اساسا تنش آفرینی مردم را اذیت خواهد کرد.
این نکته را نیز باید در نظر گرفت که مجلس نهاد ریل‌گذاری است و باید نقش نظارت خود را انجام دهد و با توجه به سال آخر فعالیت دولت دوازدهم که مقطع حساسی است، مجلس باید مراقبت کند تا کارها به سمت سستی و تنش کشیده نشود. در عین حال دولت نیز باید در انتهای کار صورت وضعیتی از فعالیت‌‌های خود ارائه کند.


تقویت روحیه خوداتکایی
 محمدصالح جوکار / رئیس کمیسیون شوراها و امور داخلی

رهبر انقلاب دیروز به خوبی مسائل مرتبط با مجلس،‌ نمایندگان و امورات کشور را تببین کردند.
بخش اول فرمایشات ایشان بحث‌‌های کلان و کلی  بود از این جهت که مردم براساس وظیفه پای صندوق رای آمدند و نمایندگان مورد نظر خود را انتخاب کردند. ایشان ترکیب مجلس را شامل عده‌ای با تجربه و عده‌ای جوان پرشور کاربلد دانستند. نگاه رهبری این است که مجلس به مسائل انقلاب حساس است و نمایندگان باید با همین نگاه انقلابی به مسائل مهم اقتصادی بپردازند.
رهبری معتقدند گرچه کشور به لحاظ اقتصادی بیمار است اما این بیمار می‌تواند بر مریضی خود چیره شود.
برای فائق آمدن بر مشکلات اقتصادی، نمایندگان مجلس باید به مطالبات مردم توجه کنند.
تقویت روحیه خوداتکایی، تکیه بر نیروهای داخلی، پایبندی به تعهد و سوگند نمایندگی باید سرلوحه نمایندگان مجلس در این دوره از فعالیت خانه ملت باشد.
براساس توصیه رهبری، نمایندگان مجلس نباید اسیر جوزدگی شوند و باید با تعامل و هم‌افزایی با قوا و نظارت هدفمند و هوشمندانه در راستای حل مشکلات کشور گام بردارند.