نسخه Pdf

عملیات احیای لباس

4راهکار برای تغییر شکل ظاهری لباس‌ها و استفاده مجدد از آنها

عملیات احیای لباس

اگر سری به کمد لباس‌های‌تان بزنید، میان انبوه آنها به لباس‌هایی برمی‌خورید که بعد از گذشت سال‌ها هنوز سالم هستند و‌ می‌شود از آنها استفاده کنید. به‌خصوص در این روزها که به خاطر شرایط قرنطینه و مشکلات اقتصادی نمی‌توان لباس‌های تازه خرید، می‌توانید با کمی خلاقیت، لباس‌های قبلی را به شکل دیگری درآورید و به عنوان یک لباس تازه آنها را بپوشید. هنرهایی مانند سنگ دوزی، روبان دوزی، نقاشی روی پارچه یا حتی ایجاد تغییر با برش‌هایی در لباس از جمله کارهایی هستند که ظاهر لباس را تغییر می‌دهند.

ندا اظهری روزنامه نگار

   نقاشی روی پارچه
یکی از هنرهایی که بسیار هم در صنعت مد و لباس پرطرفدار و پرکاربرد است، استفاده از هنر رنگ‌آمیزی پارچه است. معمولا از این هنر برای زیبا شدن پارچه‌های ساده استفاده‌ می‌کنند و اساس آن، استفاده از رنگ‌های مخصوص پارچه است که دوام زیادی دارند و بارها‌ می‌توان لباس را شست بدون این که شاهد کمرنگ شدن آن باشید. اگر از لباستان خسته شده‌اید و به دنبال تنوع هستید،‌ می‌توانید از این ترفند استفاده کنید. برای این کار‌ می‌توانید شابلون‌های مخصوص پارچه بخرید یا حتی خودتان دست به خلاقیت بزنید و شابلون‌هایی با طرح‌های مختلف و دلخواه طراحی و آماده کنید. باید شابلون‌ها را روی هر قسمتی از پارچه که دلخواهتان است، قرار دهید و رنگ موردعلاقه‌‌تان را هم آماده کنید. سپس با اسفنج یا ابر، رنگ را روی شابلون بزنید تا پارچه به‌خوبی رنگ بگیرد. بعد شابلون را به آرامی بردارید و بگذارید خشک شود. بهتر است پارچه‌های ساده را برای این کار انتخاب کنید. اگر مهارت خاصی در نقاشی دارید‌ می‌توانید از این هنرتان روی پارچه استفاده کنید و با قلم‌مو طرح مورد نظرتان را نقاشی کنید. حاشیه خارجی و دمپای شلوارهای جین، قسمت بالاتنه، لبه آستین‌ها و لبه پایینی مانتو، گوشه شال و روسری و قسمت جلوی تی‌شرت‌ها بهترین قسمت‌ها برای نقاشی است.
   نواردوزی و استفاده از تکه پارچه
اگر سری به خرازی‌های زده باشید، حتما تورها و نوارهای تزئینی را دیده‌اید که طرح‌های مختلفی دارند. از این نوارها‌ می‌توانید برای زیباسازی لباس‌هایتان استفاده کنید. این نوارها معمولا در اندازه‌های مختلف، باریک، متوسط و پهن وجود دارند و بسته به نیازی که دارید‌ می‌توانید آنها را بخرید. جنس آنها هم مختلف است و از توری گرفته تا کتان، پارچه‌ای، نخی و ساتن و... در بازار فروخته می‌شود. طرح‌های آنها هم متنوع بوده و شما‌ می‌توانید با گل‌های ریز و درشت، گلابتون و طرح‌های سنتی و حاشیه استفاده کنید. انتخاب این طرح‌ها و اندازه و جنس نوارها کاملا سلیقه‌ای است و گاهی‌ می‌توانید آنها را با قسمتی از لباس که‌ می‌خواهید، هماهنگ کنید. طرح نوارها گاهی آن‌قدر متنوع است که حتی با انتخاب نوع آن،‌ می‌توانید لباستان را از حالت اسپرت به سنتی یا حتی مجلسی درآورید و کاربری آن را هم تغییر دهید. 
علاوه بر نواردوزی‌ می‌توانید با افزودن تکه پارچه‌های اضافی به لباس، تغییر و تنوع ایجاد کنید. در این میان حتی‌ می‌توانید به دلخواه، از تکه‌های چرم هم استفاده کنید. این تکه چرم‌ها به لباس‌های‌تان ظاهری رسمی‌تر‌ می‌دهد. رنگ تکه‌های چرم را هم‌ می‌توانید به تناسب رنگ لباس‌تان انتخاب کنید. معمولا استفاده از چرم بیشتر مناسب مانتو و پالتوست، اما به سلیقه خودتان‌ می‌توانید روی لباس‌های دیگر هم از آن استفاده کنید. 
   استفاده از سنگ‌های زینتی 
سنگ‌ها و مروارید‌های تزئینی در شکل‌ها و رنگ‌های متنوع را از خرازی‌ها بخرید و آنها را روی سرآستین و یقه استفاده کنید. در دوخت آنها خلاقیت‌ داشته باشید و در شکل‌ها و رنگ‌های متنوع بدوزید. در این میان، به رنگ سنگ‌ها و مرواریدهایی که انتخاب‌ می‌کنید دقت کنید که هم با رنگ لباستان هماهنگ باشد و هم ظاهر زیبایی به لباستان بدهد. معمولا استفاده از سنگ‌های تزئینی باعث می‌شود لباس‌های‌تان رسمی‌تر شود. بنابراین، با استفاده از آنها‌ می‌توانید لباس‌هایتان را تغییر کاربری دهید و آنها را مجلسی کنید. حتی مانتوها و پالتوهایتان را هم‌ می‌توانید با این هنر ساده زیبا و متفاوت کنید. اگر پارچه لباس طرح خاصی دارد،‌ می‌توانید با ظرافت این سنگ‌ها و مرواریدها را روی آنها بدوزید اما مراقب باشید خیلی شلوغ نشود. 
دوختن و اضافه کردن دکمه هم یکی از المان‌های زیباتر شدن لباس‌هاست. برای این کار‌ می‌توانید از دکمه‌هایی با طرح‌ها و رنگ‌های مختلف استفاده کنید و در مکان موردنظرتان روی لباس بدوزید. این نقطه حتما لازم نیست محل درز باشد، بلکه هر جایی‌ می‌توانید از آن استفاده کنید.

​​​​​​​تغییر شکل لباس
برای تغییر دادن لباس‌هایتان حتما لازم نیست چیزی به آن اضافه کنید. بلکه‌ می‌توانید با کمی خلاقیت، آنها را تغییر شکل دهید و دوباره بپوشید. به عنوان مثال، اگر لباستان آستین بلند است‌ می‌توانید آستین‌های آن را درآورده و دوخت ساده‌ای دور حلقه آستین بدوزید. یا مثلا شلوار جینی را که دیگر استفاده نمی‌کنید، کوتاه کنید و با آن شلوارک بدوزید. می‌توانید از روش‌های دیگر مانند نقاشی روی پارچه، دوختن سنگ و مروارید و نوارهای توری روی لبه پارچه هم برای زیباتر شدن آن استفاده کنید. 
لباس‌های بلند را‌ می‌توانید تا اندازه دلخواه کوتاه و از اضافه آن برای درست کردن بند یقه کراواتی استفاده کنید. یا مثلا با ایجاد برش‌هایی روی قسمت‌های مختلف پارچه‌ می‌توانید ظاهر آن را تغییر دهید. برش‌های نواری یا هفت و هشتی از پرکاربردترین برش‌هایی است که روی پارچه لباس زده‌ می‌شود. این کار را‌ می‌توانید روی قسمت خارجی آستین‌های لباس، تنه یا قسمت خارجی شلوار انجام دهید. برای ایجاد تنوع بیشتر در برش‌های زده شده، قسمت میانی آنها را گره بزنید تا ظاهر بهتری به خود بگیرد. به عنوان مثال، کناره سرشانه‌های یک لباس را‌ می‌توانید برش‌های عمودی بزنید، سپس هر دو نوار برش زده شده را به صورت لوزی با نگین یا حتی یک دوخت ساده به هم وصل کنید تا زیباتر شود. 
یک روش دیگر این است که تی‌شرت آستین کوتاه را با بریدن آستین و تبدیل آن به آستین حلقه‌ای و بریدن یقه گرد، به یک تاپ زنانه تبدیل کنید. این کار را با تی‌شرت‌های مردانه هم‌ می‌توانید انجام دهید و برای خودتان یک تاپ زیبا بدوزید. برای ایجاد تغییر روی آن هم‌ می‌توانید با استفاده از شابلون، رنگ‌آمیزی‌اش کنید و آن را از سادگی درآورید. علاوه بر همه اینها‌ می‌توانید از لباس خودتان برای دوخت لباس کودکتان استفاده کنید. 
ضمیمه قفسه کتاب
تیتر خبرها