نرخ بیكاری جوانان؛ 5/24درصد

نرخ بیكاری جوانان؛ 5/24درصد



نرخ بیكاری جوانان ۱۵ تا ۲۴ ساله حاكی از است 5/24درصد از فعالان این گروه سنی در بهار امسال بیكار بوده‌اند. همچنین بررسی نتایج گویای مشهود بودن اثر كووید ۱۹ بر بازار كار كشور در فصل بهار نسبت به فصل مشابه سال قبل است. مطابق این نتایج، جمعیت غیر‌فعال كشور افزایش و جمعیت شاغل و بیكار كشور (جمعیت فعال) با كاهش ملموسی مواجه شده است.بررسی نرخ بیكاری افراد ۱۵ ساله و بیشتر نشان می‌دهد كه ۹، ۸درصد از جمعیت فعال (شاغل و بیكار)، بیكار بوده‌اند. بررسی روند تغییرات نرخ بیكاری حکایت از آن دارد كه این شاخص، نسبت به فصل مشابه در سال ۱۳۹۸؛ 1/1درصد كاهش یافته است.
در بهار ۱۳۹۹، به میزان 0/41درصد جمعیت ۱۵ ساله و بیشتر از نظر اقتصادی فعال بوده‌اند، یعنی در گروه شاغلان یا بیكاران قرار گرفته‌اند. طبق بررسی تغییرات نرخ مشاركت اقتصادی، این نرخ نسبت به فصل مشابه در سال قبل (بهار ۱۳۹۸) 7/3درصد كاهش یافته است.
جمعیت شاغلان ۱۵ ساله و بیشتر در این فصل ۲۲ میلیون و ۹۶۳ هزار نفر بوده كه نسبت به فصل مشابه سال قبل تقریبا یك میلیون و 500هزار نفر كاهش داشته است.
بررسی اشتغال در بخش‌های عمده اقتصادی نشان می‌دهد كه در بهار ۱۳۹۹، بخش خدمات با 7/49درصد بیشترین سهم اشتغال را به خود اختصاص داده است. در مراتب بعدی بخش‌های صنعت با 8/31درصد و كشاورزی با 6/18درصد قرار دارند./ مركز آمار ایران