بازگشت محدودیت‌ها به تهران

بازگشت محدودیت‌ها به تهران


تهران و شهرهای قرمز 10 استان کشور به‌زودی بازگشت محدودیت ها را به چشم خواهند دید که چیزی نیست جز ماحصل رشد فزاینده مبتلایان به کرونا و آمار وحشت آور فوتی‌های این بیماری که روزهاست سه رقمی است. از اوایل تیر که تعداد مبتلایان کرونا نرم نرمک صعودی شد،گرچه گفته می‌شد علتش تشدید شناسایی افراد مبتلا به ویروس و آغاز مرحله دوم غربالگری است ،ولی وقتی افزایش مرگ و میرها به آن اضافه شد،‌ دلیلی شد برای ستاد ملی مبارزه با کرونا و در رأسش رئیس جمهور تا موج دوم کرونا را تلویحا بپذیرد و ناچار مردم را به اعمال دوباره محدودیت ها تهدید کند.
بازگشت محدودیت‌ها اما کند پیش رفت تا دیروز که انگار کارد به استخوان رسیده باشد. علی اعطا، سخنگوی شورای شهرتهران در توییتر از بازگشت محدودیت‌ها به پایتخت و شهرهای قرمز10 استان دیگر خبر داد. در تماسی که با او داشتیم، ابلاغیه دوصفحه‌ای وزارت کشور به استانداران در دسترسش نبود، ولی توضیح داد در این نامه که به استانداران و شهردار تهران نیز ابلاغ شده، تعطیلی برخی مشاغل و فعالیت‌های صنفی به مدت یک هفته پیش تصویب شده است.
اعطا، زمان دقیق اعمال محدودیت‌ها را نمی‌دانست، ولی گفت شاید همین امروز! و توضیح داد بر این اساس فعالیت‌هایی همچون دانشگاه‌ها و مدارس،‌ موسسات آموزشی،‌ کافه‌ها، همایش ها،‌ مراسم عزا و عروسی، تالارها، حتی موزه‌ها، سینماها و استخرها به مدت یک هفته در شهرهای قرمز 10 استان و البته تهران به طور کامل تعطیل خواهد شد. بازگشت این محدودیت ها در واقع ثمره رعایت نکردن‌های مردم و اصناف مختلف در شهرهای قرمز است که البته به واسطه مصلحت اندیشی‌های اجتماعی  و اقتصادی فعلا برای هفت روز در نظر گرفته شده. با این وصف وضعیت تهران و شهرهای قرمز کشور تقریبا به وضعیت قبل از 23 فروردین برمی‌گردد،‌روزهایی که سراسر کشور با اعمال این محدودیت‌ها،‌خلوت شده و رونق قرنطینه‌های خانگی موجب مهار نسبی بیماری شده بود.
 طرح ترافیک هست
 این که چرا تهران درفهرست شهرهای قرمزی قرار گرفته که باید به مدت یک هفته بازگشت محدودیت ها را بچشند، سوالی بود که از علی اعطا پرسیدیم و او جوابش را نمی‌دانست. اما پاسخ شاید در گفته‌های قبلی استاندار تهران و فرمانده ستاد مقابله با کرونای پایتخت باشد که گفته بودند شرایط تهران به گونه‌ای است که حتی وضعیت زرد و هشدار نیز برایش به منزله وضعیت قرمز است.
در تهران، جایی که وزیربهداشت هشدار داده بود اگر بار مسافران اتوبوس و متروی آن فقط 2درصد بالاتر برود او ساکت نخواهد ماند و طرح را لغو خواهد کرد، اما وضعیت به معنی واقعی پیچیده است. علی اعطا به ما گفت محدودیت‌های ابلاغی یک هفته ای به‌هیچ‌وجه شامل حال طرح ترافیک نمی‌شود و فقط فعالیت‌های جاری شهر را شامل می‌شود. ناهید خداکرمی، عضو دیگر شورای شهرتهران نیز که همواره مدافع سیاست‌های شهرداری بوده،گویا از این که طرح ترافیک مشمول لغو قرارنگرفته، راضی است چراکه گفته اجرای طرح ترافیک کمترین نقش را در انتشار بیماری کرونا دارد.او حتی اعلام کرده مترو جزو10 نقطه پرخطر ابتلا به کرونا هم نیست و مساله لغو طرح ترافیک فقط برای انحراف اذهان مطرح می‌شود.  
این درحالی است که از ابتدای شیوع کرونا در کشور و جدی شدن بحث فاصله گذاری فیزیکی ، وزارت بهداشت و سپس استانداری تهران با اعلام عدد 26درصد،‌ سهم حمل و نقل عمومی را در گسترش بیماری تعیین کردند.  این معادله اصلا پیچیده نیست، اجرای طرح ترافیک از یک سو و بازگشایی همه مشاغل از سوی دیگر بستر مناسبی برای استفاده هرچه بیشتر مردم از مترو و اتوبوس و در نتیجه به هم ریختن فاصله‌های ایمن است که ماحصل آن چرخش بیشتر و بیشتر ویروس کرونا میان مردم است. حالا چرا این موضوع گاهی انکار می‌شود، ا... اعلم.