پای مافیای دارو در میان است

نایب‌رئیس انجمن داروسازان کشور:

پای مافیای دارو در میان است

این روزها بالا‌رفتن مجدد تب همه‌گیری کرونا در کشور باعث شده نام داروی«رمدسیویر» بیشتر از هر داروی دیگری به گوش مردم برسد. دارویی آمریکایی که چند وقتی است وارد پروتکل درمانی کووید-19 در ایالات‌متحده شده و همین اتفاق نیز باعث شده تا برخی سوداگران بازار دارویی ایران نمونه‌های تقلبی آن را وارد بازار سیاه کنند و با قیمت‌های چند ده میلیونی به مردم بفروشند. موضوعی که صدای اعتراض مسؤولان وزارت بهداشت را بلند کرده و حتی باعث شده رئیس سازمان غذا و دارو تجویز این دارو را ممنوع کند. با این حال، هنوز هم رمدسیویر تقلبی در بازار آزاد یافت می‌شود و به همین دلیل، ما با نایب‌رئیس انجمن داروسازان کشور درباره نقش مافیای دارو در مطرح شدن نام رمدسیویر، چگونگی ورود این دارو به بازار سیاه و البته دیگر داروهای موثر در درمان کرونا گفت‌وگو کرده‌ایم.

 چه داروهایی تاکنون برای درمان ‌کووید-19 معرفی شده‌اند؟
از ابتدای شیوع ویروس کرونا در ایران، بیش از 20 دارو یا مکمل غذایی برای درمان بیماری ناشی از این ویروس آزمایش شدند. بعضی از این داروها مثل آزیترومایسین یا هیدروکلروکین به‌صورت عادی در داروخانه‌ها وجود دارند، اما تا پیش از شیوع کرونا برای درمان بیماری‌های ویروسی از آنها استفاده نمی‌شد. این داروها برای درمان بعضی بیماری‌های رماتیسمی یا مالاریا استفاده می‌شدند، اما بعدها مشخص شد اثر نسبتا قابل‌قبولی برای تسکین یا تسریع بیماری کووید-19 نیز دارد. اما هیچ‌کدام از اینها به‌طور قطع موجب درمان این بیماری نمی‌شوند. ‌
  چه زمانی نام رمدسیویر به‌عنوان داروی موثر برای درمان کرونا مطرح شد؟
از چند ماه پیش و پس از تحقیقات چند موسسه در آمریکا و کشورهای اروپایی، داروی رمدسیویر هم که پیش از این در درمان ابولا یا سارس کاربرد داشت، به‌عنوان داروی اثربخش برای درمان کووید-19 شناخته شده  و اکنون نیز این دارو، تنها دارویی است که در آمریکا برای درمان این بیماری مجاز شناخته می‌شود. البته باید توجه داشت قیمت هر ویال رمدسیویر در خود آمریکا حدود 400 دلار است و در یک دوره درمان کرونا با استفاده از این دارو به پنج تا شش ویال نیاز است که اگر این را با قیمت روز دلار در ایران محاسبه کنیم، می‌بینیم یک دوره درمان کووید-19 با استفاده از این دارو بیش از 50میلیون تومان هزینه برمی‌دارد.
  از چه داروهایی در پروتکل درمانی کرونا در ایران استفاده می‌شود؟
اکنون در کشورمان از داروهایی مثل آزیترومایسین و هیدروکسی کلروکین برای درمان کرونا استفاده می‌شود. این‌ها داروهای اصلی هستند که در دسترس عموم قرار دارند و دچار کمبود هم نشده‌اند. البته در ایران از دگزامتازون هم برای کاهش التهابات ناشی از کرونا در برخی بیماران استفاده می‌شود.
 این دارو  برای مبتلایان به کرونا که به قرنطینه خانگی می‌روند نیز تجویز می‌شود؟
داروهایی مثل آزیترومایسین یا هیدروکسی کلروکین برای کسانی که هنوز به فاز حاد نرسیده‌اند و در منزل تحت درمان قرار دارند، تجویز می‌شود.
 برای بیماران بستری در بیمارستان نیز چه داروهایی تجویز می‌شود؟  
بیماران بستری‌شده بیشتر تحت درمان‌های حمایتی قرار می‌گیرند، مثلا از ونتیلاتور برای جلوگیری از کاهش سطح اکسیژن خون این افراد استفاده می‌شود. البته برخی داروهای ضد ویروس نیز برای این دسته از بیماران تجویز می‌شود.
 این داروها در اختیار بیمارستان‌هاست یا مردم نیز می‌توانند به صورت آزاد تهیه کنند؟
اینها داروهای کم‌مصرفی هستند مثل لوپیناویر یا ریتوناویر یا برخی داروهای دیگر که البته مردم عادی نمی‌توانند آن را در داروخانه‌ها پیدا کنند. البته روی همین داروها اختلاف‌نظر زیادی وجود دارد و اثربخشی قطعی هیچ‌کدام ثابت نشده است.
 آیا داروی رمدسیویر نیز در پروتکل درمانی ما قرار گرفته‌است؟
خیر، هنوز این دارو در پروتکل درمانی ما وارد نشده‌است. البته تعداد محدودی از این دارو از سوی سازمان بهداشت جهانی به ایران تحویل داده‌شده‌است، اما بیشتر در کارهای بالینی و تحقیقاتی از آن استفاده می‌شود.
 یعنی به هر حال از این دارو در برخی بیمارستان‌های ما استفاده می‌شود؟
بله، صرفا برای تحقیقات؛ اما این دارو در پروتکل درمانی ما قرار ندارد و این‌طور نیست که پزشکان بتوانند آن را تجویز کنند و فقط پزشکان خاصی که روی رمدسیویر تحقیق می‌کنند، مجاز به استفاده از آن هستند.
‌به نظر شما آیا مافیایی در کشورمان وجود دارد که اکنون نام این دارو را پررنگ‌ کرده‌است؟
بله، متاسفانه باید گفت این مافیای دارویی وجود دارد که به دلیل نگرانی مردم از بیماری کووید-19 هر از گاهی نام‌های مختلفی را به عنوان داروی درمان این بیماری پررنگ می‌کند و ممکن است بعد از این نیز این مافیا نام‌های دیگری را مطرح کنند. همان‌طور که زمانی هم نام تامی‌فلو را پررنگ کرده‌بودند و قیمت آن حتی به بیش از یک میلیون تومان نیز رسید.
 در این شرایط به نظر می‌رسد از نبود داروی قطعی برای درمان کرونا همین مافیا بیش از همه سود می‌برد.
بله، متاسفانه این جریان مافیایی سودهای کلانی را از این مساله کسب کرده و حالا هم که در آمریکا این دارو در پروتکل رسمی درمان قرار گرفته، فرصتی طلایی برای سوداگران داخلی شده‌است که نام این دارو را پررنگ کنند و از این نام کسب درآمد داشته‌باشند.