معمای قیمت ماسك

معمای قیمت ماسك

لیلا شوقی جامعه

 قیمت ماسك نهایتاً 1500 تومان است. این را نه ما كه جمشید گلپور، رئیس ستاد مقابله با كرونای وزارت صمت می‏گوید. كسی كه این روزها، مسؤول تامین ماسك و نظارت بر قیمت‎هاست. آنچه در بازار می‏بینیم اما خلاف گفته او‌ست، نه داروخانه‎ها و نه حتی بسیاری از مغازه‎ها، هیچ‌كدام، ماسك 1500تومانی نمی‏فروشند. 
قیمت‎ها خیلی بالاتر از اینهاست. حالا حدود دو‌هفته‏ای می‏شود كه ماسك‌زدن، در محیط‎های بسته اجباری شده‌است و دیگر كسب‏وكارها و ادارات به كسانی كه ماسك به صورت ندارند، خدمات ارائه نمی‏دهند، اما با قیمت بیشتر از مصوبه‎ای كه اعلام شده است، باید چه كار كرد؟
 نتایج یك مطالعه در هنگ‌كنگ نشان داده كه میزان انتقال ویروس كرونای جدید از طریق قطرات تنفسی یا ذرات هوابرد هنگام استفاده از ماسك‌های پزشكی ۷۵ درصد كاهش می‌یابد. اما قیمت‌های عجیب‌وغریب ماسك در كشورمان سبب شده خیلی‎ها به این توصیه عمل نكنند.
 2000 تومان ناقابل
 روی پیشخوان مغازه‎اش یك سبد پر از ماسك بسته‏بندی گذاشته است. از قیمت كه می‎پرسیم، جواب می‏دهد: «ماسك 2000 تومان است.»
این قیمت 500 تومان از مصوبه وزارت صمت گران‎تر است، البته این هزینه برای ماسك‎های سه‏لایه كارگاهی است، وگرنه ماسك‎های صنعتی كه او می‏فروشد، باید به قیمت 1300تومان به فروش برسد. این تنها كارشكنی در قیمت فروش ماسك نیست. كارگاهی كه خود تولیدكننده است و ماسكش را هم باید به قیمت 1500 تومان به فروش برساند، قیمت 1900تومان را برای فروش مستقیم انتخاب كرده است. كارشكنی‌ای كه با 400 تومان گران‏تر انجام می‏شود. شرایط اما در داروخانه‎ها بدتر است. هر داروخانه‏ای ماسك را به قیمتی می‌فروشد.
 ماسك  N95كه در روزهای اول شیوع ویروس نایاب شده بود، حالا با قیمت 25 هزار تومان به فروش می‏رسد. ماسك جراحی یا همان سه‌لایه، دانه‏ای 2500 تومان. البته در هر داروخانه‎ای، بسته به نظر مسؤول داروخانه، یك قیمت برای فروش ماسك، درنظر گرفته می‏شود.
 حداكثر 1500‌ تومان
 هفته گذشته، گلپور در گفت‌وگویی كه با جام‌جم داشت، گفت: «گران‎ترین ماسك 1500 تومان است و مردم بیشتر از این نباید برای ماسك هزینه كنند.» او البته تاكید كرد كه در حوزه اختیاراتشان، یعنی فروشگاه‎های اینترنتی، دستفروشان و مغازه‏داران نظارت دارد و هر كه بیش از این میزان گرانفروشی كند، با او برخورد می‏شود، وگرنه برخورد گرانفروشی در داروخانه‎ها به‌عهده سازمان غذا و داروست. بیش از دو هفته از اجباری شدن ماسك گذشته، اما قیمت ماسك در هر فروشگاهی بسته به نظر فروشنده به فروش می‏رسد.
گلپور عنوان كرد كه در كشور روزانه 10 تا 11 میلیون ماسك صنعتی و كارگاهی و زیرنظر وزارت صمت تولید می‏شود. به‌جز این اما 18 میلیون ماسك هم وارد شده است. او نیاز روانه كشور را بین
5 تا 6 میلیون ماسك متغیر دانست و توضیح داد كه كشور با كمبود ماسك مواجه نیست‌. گفته‏ای كه البته محمدرضا شانه‏ساز، رئیس سازمان غذا و دارو هم آن را تایید كرده است و گفته كه ماسك موردنیاز برای ماه‎های بعد هم تامین شده‌است. درست است كه این روزها، هم وزارت صمت و هم سازمان غذا و دارو كه هر دو متولیان تامین ماسك در كشور هستند، از ذخیره خوب ماسك در كشور می‏گویند، اما در شرایطی كه استفاده از ماسك اجباری است، این نظارت بر قیمت‎ها و مقابله با متخلفان و گرانفروشان است كه وجود ندارد.