نسخه Pdf

تواناهای خوش‌قیمت

با برخی از بهترین پردازنده‌های اقتصادی سال 2020 آشنا شوید

تواناهای خوش‌قیمت

هرچند سال 2020 از بسیاری از جهات یكی از بدترین سال‌های تاریخ بشر محسوب می‌شود، اما برای كسانی كه ‌دنبال خرید یك پردازنده خوش‌قیمت و كارا هستند، دورانی طلایی است. در حال حاضر پردازنده‌های سری Ryzen 3000 شركت AMD با قیمتی حدود 100 دلار و امكاناتی مثل چهار هسته مستقل و پردازنده گرافیكی یكپارچه قدرتمند، دنیای پردازنده‌های ارزان‌قیمت را متحول كرده‌اند. از طرف دیگر اینتل با گنجاندن فناوری‌هایی مثل Hyper threading در سری ارزان‌قیمت پنتیوم یا افزودن دو هسته اضافی به سری Core i3 بهترین پردازنده‌های ارزان‌قیمت تاریخ خود را به بازار عرضه و نبرد پردازنده‌های ارزان‌قیمت را وارد مرحله جدیدی كرده است. هرچند هنوز هم ارزان‌ترین پردازنده‌های اینتل معمولا دو برابر نمونه‌های مشابه AMD قیمت دارند. در نهایت این ارزان‌ترین پردازنده‌های جدید هم با توجه به وارداتی بودن و تعیین قیمت به دلار برای بسیاری از ما دور از دسترس بوده و در رده كالاهای لوكس قرار می‌گیرند، در نتیجه تصمیم گرفتیم برخی از بهترین گزینه‌های موجود را به‌ شما معرفی كنیم تا بتوانید با كمترین بودجه بیشترین كارایی را داشته باشید.

خشایار مریدپور / روزنامه‌نگار فناوری

صرفه‌جویی برای كارت گرافیك
 با خرید این پردازنده سطح جدیدی از قابلیت‌ها در رده ارزان‌قیمت‌ها را تجربه خواهید كرد، چراكه چهار هسته و هشت رشته پردازش موازی این پردازنده به‌ شما امكان می‌دهد از تمام قابلیت‌های كارت گرافیكی خود استفاده كنید. همچنین معماری Zen 2 در تركیب با ساختار 7 نانومتری و قابلیت افزایش سرعت پردازش تا 3/4 گیگاهرتز به سیستم شما امكان می‌دهد در زمان اجرای برنامه‌های خطی مثل بازی‌ها عملكرد بسیار بهتری داشته باشید. نكته مثبت دیگر، خنك‌كننده Wraith Spire موجود در بسته است كه به احتمال زیاد جوابگوی نیازهای شما خواهد بود، هرچند استفاده از یك خنك‌كننده مناسب‌تر برای بهره‌گیری از تمام توان این پردازنده ضروری است. این پردازنده برخلاف باقی مدل‌های AMD در این گستره قیمتی نیازمند استفاده از یك كارت گرافیكی مستقل است، اما به‌یاد داشته باشید كه این پردازنده ارزان‌ترین مدل موجود در بازار نیست و بهترین انتخاب برای كسانی محسوب می‌شود كه دنبال جمع كردن یك سیستم مناسب برای بازی كردن هستند. در نتیجه قیمت عالی این پردازنده به این معنی است كه می‌توانید بودجه بیشتری برای خرید كارت گرافیك درنظر بگیرید. 

خوش‌قیمت برای بازی‌دوستان
برای كسانی كه بازی‌های رایانه‌ای را دوست دارند، اما توانایی خرید سخت‌افزارهای گران‌قیمتی مثل پردازنده‌های رده‌بالا و كارت‌های گرافیكی جدید را ندارند، 2200 G یك انتخاب ایده‌آل است. این پردازنده به‌لطف پردازنده گرافیكی یكپارچه مناسب خود به شما اجازه می‌دهد پول با ارزشتان را برای خرید قطعات حیاتی‌تری مثل رم یا حافظه SSD هزینه‌كنید و كماكان سیستمی با توانایی‌های پایه داشته باشید. به این دلیل كه تركیب چهار هسته پردازنده و یك كارت گرافیكی یكپارچه و قیمت كمتر از 100 دلاری این پردازنده به بودجه شما آن‌قدر فشار نخواهد آورد كه بخواهید از باقی مشخصات سیستم بزنید. البته این پردازنده خیلی هم رده‌پایین نیست و می‌توانید روی اجرای خوب بازی‌ها با كیفیت 720p یا كاركرد روان سیستم در عملكردهای معمول حساب كنید. خبر بهتر این‌كه این پردازنده قابلیت اوركلاك شدن هم دارد و می‌توانید با كمی دستكاری و البته خرید یك خنك‌كننده بهتر، حداكثر توانایی ممكن آن را استخراج كنید. هرچند باید از قبل از تطبیق‌پذیری آن با مادربورد فعلی خود مطمئن شوید. 

بودجه محدود و رویاهایی معقول
پردازنده 240GE یكی دیگر از محصولات فوق‌العاده AMD در رده ارزان‌قیمت‌هاست كه امكانات بسیار خوبی در اختیار كاربر قرار می‌دهد. از بهترین ویژگی‌های این مدل می‌توان به وجود بسته خنك‌كننده شركتی در جعبه، قابلیت اوركلاك شدن (البته به‌طور رسمی پشتیبانی نمی‌شود) و وجود یك پردازنده گرافیكی با توانایی كافی برای اجرای بازی‌ها در رزولوشن و جزئیات كمتر اشاره كرد. قابلیت اوركلاك پردازنده (و نه پردازنده گرافیكی) به شما امكان می‌دهد با صرف كمی وقت به عملكردی در حد پردازنده‌های گران‌قیمت‌تر دست پیدا كنید. برای مقایسه، عملكرد این پردازنده با تمام محصولات اینتل از نظر پردازشی قابل مقایسه است، به‌علاوه وجود یك GPU یكپارچه به 240GE این امكان را می‌دهد كه بازی‌هایی نه‌چندان سنگین را با كیفیت قابل‌قبول اجرا كند. این نكته بسیار قابل توجه است، زیرا عملا هیچ گزینه‌ دیگری در این محدوده قیمتی چنین توانایی به شما نخواهد داد. در نهایت به‌خاطر داشته باشید از این پردازنده نباید انتظار معجزه داشته باشید و قرار نیست با آن بازی‌هایی مثل Halo 3 را اجرا كنید، بلكه این منطقی‌ترین انتخاب برای كسانی است كه بودجه محدود و رویاهایی معقول دارند. 
ضمیمه نوجوانه