زیارت نامه‌های فولادی طلاکوب موزه رضوی 

زیارت نامه‌های فولادی طلاکوب موزه رضوی 

موزه مرکزی آستان قدس رضوی، مجموعه‌ای از زیارت‌نامه‌های فولادی قدیمی حضرت رضا(ع) و کتیبه‌های طلای فولادی را در معرض دید عموم قرار داده است.
زیارت‌نامه مشبک فولادی طلاکوب بالاسر حضرت که به خط نسخ و شامل دعای بالاسر مضجع شریف امام رضا(ع) است و همچنین زیارت‌نامه فولادی طلاکوب پایین پای حضرت، از جمله این آثار تاریخی ارزشمند است که هر دو در دوره افشاریه ساخته شده و در سال 1154 هجری قمری به‌دست «عبدا...خازن»، خزانه‌دار آستانه وقف شده است. زیارت‌نامه امام رضا(ع) از دیگر زیارت‌نامه‌های مشبک فولادی است که به خط ثلث در 10سطر در دوره قاجار ساخته شده و به‌دست استاد حسن اصفهانی در سال 1264 هجری قمری وقف حرم رضوی شده است. زیارت‌نامه جامعه صغیره نیز اثر ارزشمند دیگری است که به‌صورت طلاکوب،​ از جنس فولاد و به خط نسخ و ثلث توسط استاد محمدابراهیم اصفهانی ساخته شده و ناصر‌الدین‌شاه قاجار آن را در سال 1299 هجری قمری وقف کرده است.
به گفته حشمت کفیلی، رئیس گروه مطالعات و معرفی آثار موزه‌های آستان قدس رضوی، زیارت‌نامه‌های دیگری از جمله زیارت‌نامه فولادی زرکوب شامل زیارت حضرت رسول(ص) به خط ثلث و نسخ تزیینی شامل یک لوح فولادی محرابی‌شکل اهدایی ناصرالدین‌شاه قاجار در سال 1265 هجری قمری و کتیبه اشعار در مدح حضرت رضا(ع) اثر هنرمند برجسته خوشنویسی، علیرضا عباسی به خط نستعلیق که شاه‌عباس صفوی آن را در سال 985 خورشیدی اهدا کرده و دو بیت نخست آن منسوب به شیخ بهایی و بیت سوم متعلق به محمدولی دشت بیاضی، شاعر و ادیب قرن دهم هجری است، در این گنجینه در معرض نمایش قرار دارد.
موزه گنجینه رضوی همچنین بیش از 2000 برگ سند مکتوب تاریخی و بیش‌ از صدها تصویر با محوریت زیارت حضرت رضا(ع) مربوط به عصر صفویه تا دوره معاصر را نیز در مرکز اسناد خود نگهداری می‌کند. این مجموعه ارزشمند یکی از مدون‌ترین مجموعه‌های اسناد زیارت مربوط به یک مکان مذهبی در جهان اسلام است.  کهن‌ترین سند مربوط به سال 1012 هجری قمری یعنی زمان شاه‌عباس صفوی و مربوط به پرداخت مواجب به شخصی به نام امیرمحمدصالح رضوی، زیارت‌نامه‌خوان حرم رضوی است./ جام جم دیلی