خودروسازان بدهکار

بدهی‌های پیکان و سایپا در لیگ‌برتر والیبال ممکن است باعث خارج شدنشان از لیگ شود

خودروسازان بدهکار

یکه تازی پیکان و سایپا در پرداخت نشدن بدهی‌ها. آن هم در لیگ والیبال. مدتی قبل بود که فدراسیون اعلام کرد اگر باشگاه‌های بدهکار به کادر‌فنی،بازیکنان،سازمان‌لیگ و فدراسیون بدهی خودشان را پرداخت نکنند اجازه حضور در لیگ‌برتر را نخواهند داشت. سایپا و پیکان دو تیمی بودند که پس از گذشت این تاریخ بدهی‌های خودشان را پرداخت نکردند. با این حال فدراسیون و در راس آن داورزنی با درخواست باشگاه‌ها این مهلت را تمدید کردند تا فرصتی دوباره به تیم‌های بدهکار داده باشند. این در حالی است که تا زمان انتشار این گزارش خبری از تسویه‌حساب تیم‌های سایپا و پیکان نبود. دو تیمی که ظاهرا بدهی‌های زیادی دارند و البته از پرافتخارهای لیگ‌برتر والیبال هم هستند.

سایپا نا‌مطمئن!
تیم والیبال سایپا سال 1367 تاسیس شده است و همانطور که از نامش پیداست متعلق به یکی از دو قطب بزرگ خودرو‌سازی کشور است. شاید افتخارات آنها به تیم پیکان نرسد اما در همین سی و دو سال به اندازه خودشان پرافتخار بوده‌اند.
لیگ برتر والیبال مردان ایران:هفت نایب قهرمانی در سال‌های ۱۳۸۴، ۱۳۸۶، ۱۳۸۷، ۱۳۸۸، ۱۳۸۹، ۱۳۹۰ و ۱۳۹۷ و یک مقام سومی در سال ۱۳۸۵
لیگ برتر والیبال زنان ایران:دو نایب قهرمانی در سال‌های ۱۳۸۶ و ۱۳۸۷
والیبال قهرمانی باشگاه‌های آسیا:یک نایب قهرمانی در سال ۲۰۰۵
جام شیخ راشد: یک مقام چهارمی در سال ۲۰۱۰


چقدر بدهی دارند؟
رقم دقیق بدهی دو باشگاه مشخص نیست و همه چیز بر مبنای حدس و گمان و شنیده‌هاست. اما از راهروهای فدراسیون خبر می‌رسد بدهی باشگاه پیکان رقمی در حدود یک میلیارد و هفتصد میلیون تومان است. اگر بدهی سایپا را هم در همین حد و اندازه در نظر بگیریم باید گفت که مجموع بدهی دو تیم به 4میلیارد تومان نمی‌رسد. یعنی رقمی در حدود سه یا چهار بازیکن شاغل در تیم‌های فوتبال این دو باشگاه!


پرافتخار و پر‌بدهی مثل پیکان
از سال 1348 که تیم والیبال پیکان تاسیس شده است آنها افتخارات زیادی کسب کرده‌اند.نگاهی به این فهرست بیندازید.
تیم مردان؛لیگ‌برتر والیبال ایران:قهرمان (۱۲ دوره): ۱۳۷۵، ۱۳۷۶، ۱۳۷۷، ۱۳۷۸، ۱۳۸۱، ۱۳۸۴، ۱۳۸۵، ۱۳۸۶، ۱۳۸۷، ۱۳۸۸، ۱۳۸۹، ۱۳۹۳
نایب قهرمان (۵ دوره): ۱۳۷۹، ۱۳۸۰، ۱۳۸۲، ۱۳۹۴، ۱۳۹۵
سومی (۴ دوره): ۱۳۸۳، ۱۳۹۰، ۱۳۹۱، ۱۳۹۶



داورزنی:بدهی‌هایشان را قسطی بدهند
محمد رضا داورزنی رئیس فدراسیون والیبال در واکنش به بدهی‌های این دو باشگاه می‌گوید:«ما موظف هستیم حق و حقوق فدراسیون را بگیریم چون در محاکم قضایی قابل پیگیری است. نمی‌توانیم بگوییم که خودروسازان ما فاقد منابع مالی و پول هستند چون برای رشته‌های دیگر مثلا فوتبال، میلیاردی خرج می‌کنند ولی برای پرداخت حق فدراسیون والیبال مشکل دارند.»
او این را گفت  و ادامه داد:«ما از طرف دستگاه‌های نظارتی به‌شدت تحت‌فشار هستیم تا طلب فدراسیون محقق شود. در نهایت قرار شده تا قسمتی از بدهی این دو باشگاه به صورت نقدی و قسمتی هم قسطی پرداخت شود اما اگر این دو باشگاه بخواهند از اهمیت و بزرگی‌شان به عنوان  ابزار استفاده کنند و تکلیف بدهی‌شان  را مشخص نکنند ما چاره‌ای جز جایگزین کردن تیم‌های دیگر به جای آنها نداریم، هرچند آسان  نیست.»



آسیا
۷ دوره قهرمان مسابقات والیبال قهرمانی باشگاه‌های آسیا ۲۰۰۲, ۲۰۰۶, ۲۰۰۷, ۲۰۰۸, ۲۰۰۹, ۲۰۱۰, ۲۰۱۱
۳ نقره مسابقات والیبال قهرمانی باشگاه‌های آسیا ۱۹۹۸, ۲۰۰۰, ۲۰۰۴
۳ برنز مسابقات والیبال قهرمانی باشگاه‌های آسیا ۱۹۹۷, ۱۹۹۹, ۲۰۱۵


تیم زنان
لیگ والیبال زنان ایران
قهرمانی: ۱۳۹۶
نایب قهرمانی: ۱۳۹۷
باشگاه‌های تهران
سومی: ۱۳۴۷


جهان
سوم والیبال قهرمانی باشگاه‌های جهان ۲۰۱۰
چهارم والیبال قهرمانی باشگاه‌های جهان ۲۰۰۹