نسخه Pdf

جعبه ‌ابزار مجازی

چطور با PowerToys از ویندوز 10 بیشتر لذت ببریم؟

جعبه ‌ابزار مجازی

مجموعه ابزارهای كاربردی PowerToys یك بسته نرم‌افزاری است كه برای كمك به كاربران حرفه‌ای ویندوز طراحی شده و درعین حال می‌تواند باعث بهبود تجربه كلی كاربری شما هم شود. این مجموعه كه اولین بار در ویندوز 95 سپس ویندوز XP گنجانده شد، با آخرین به‌روزرسانی سالانه مایكروسافت به‌عنوان یك پروژه متن ‌باز به ویندوز 10 بازگشته است. به‌ همین بهانه شما را با برخی از كاربردهای این ابزارها كه می‌تواند باعث افزایش بهره‌وری و آسان‌تر‌شدن زندگی شما به‌عنوان یك كاربر ویندوز شود، آشنا می‌كنیم.

خشایار مریدپور / روزنامه‌نگار فناوری

 چطور جعبه ‌ابزار ویندوزمان را بگیریم؟
از آنجا كه این مجموعه نرم‌افزاری متن‌باز است، تمام اطلاعات مرتبط با آن را می‌توانید در سایت GitHub مشاهده كرده و درصورت تمایل با مراجعه به نشانی https://github.com/microsoft/PowerToys/releases/ آخرین نسخه قابل ‌نصب آن را دانلود كنید. به یاد داشته باشید این مجموعه فقط با ویندوز 10 نسخه 17134 به‌بعد سازگاری دارد، پس قبل از اقدام به نصب این بسته از به‌روزرسانی سیستم‌عامل اطمینان حاصل كنید. پس از نصب می‌توانید از منوی استارت، آن را پیدا و اجرا كنید، هرچند ممكن است حین نصب نیاز به نصب برخی بسته‌های جانبی برای ویندوز خود داشته‌باشید كه كاملا عادی است. با اجرای برنامه، تنظیمات آن به‌طور خودكار به ‌شما نمایش داده می‌شود كه باید گزینه‌های Restart as administrator و Always run as administrator را فعال كنید. حالا كافی است یك‌بار سیستم را ریست كنید تا تمام ابزارهای شما آماده به‌كار باشند. 
 چه ابزارهایی داریم؟
FancyZones

در نسخه‌های اخیر ویندوز، گرفتن و كشیدن یك پنجره به یكی از طرفین صفحه نمایش باعث تغییر ابعاد و موقعیت آن براساس یك چیدمان مشخص می‌شود. با استفاده از FancyZones می‌توانید این چیدمان را تغییر دهید و اندازه‌های پیش‌ساخته مدنظر خود را بسازید. برای این كار كافی است وارد بخش FancyZones شده و روی Launch Zones Editor كلیك كنید تا وارد قسمت تنظیمات شوید. اینجا می‌توانید از بین چیدمان‌های پیش‌فرض یكی را انتخاب كنید یا با انتخاب گزینه Custom، چیدمان مدنظر خود را بسازید. پس از تنظیم چیدمان پنجره‌ها و خروج از نرم‌افزار كافی است هنگام گرفتن و كشیدن پنجره‌ها دكمه Shift را هم نگه‌دارید تا مناطق تعیین شده شما مشخص شوند تا بتوانید با انتخاب هر پنجره مورد نظر را در ابعاد و موقعیت موردنظر قرار دهید. البته جا برای بازی كردن با این ابزار زیاد است و تنظیمات اضافی بسیار دیگری از جمله غیرفعال كردن نیاز به نگه‌داشتن Shift هم در دسترس است، پس كنجكاو باشید.
File Explorer Preview
با استفاده از این ابزار می‌توانید قابلیت زبانه پیش‌نمایش را كه در محیط Explorer نمای كلی از محتویات آنها به‌شما نشان می‌دهد كارآمدتر كنید. اگر با كلیك روی یك فایل نمی‌توانید پیش‌نمایش آن را ببینید، وارد زبانه View در بالای صفحه شوید و Preview Pane را فعال كنید تا در صفحات به شما نمایش داده شود.
Image Resizer
با این ابزار می‌توانید به سادگی، درست مثل رایانه‌های مك، اقدام به تغییر گروهی اندازه تصاویر كنید. كافی است تصاویر موردنظر را انتخاب كرده و با كلیك راست روی گزینه جدید Resize Pictures كلیك كنید تا بتوانید همه تصاویر انتخاب شده را تغییر اندازه دهید یا كارهای دیگری مثل تغییر جهت نمایش آنها انجام دهید، بدون آن‌كه نیازی به انجام كارهای تكراری برای هریك از آنها باشد. 
Keyboard Manager
آیا هرگز به ساخت میانبرهای اختصاصی خود برای صفحه كلید ویندوز فكر كرده‌اید؟ البته اگر به Registry به‌اندازه كافی مسلط باشید می‌توانید این كار را خودتان هم انجام دهید، اما Keyboard Manager برای مدیریت همین میانبرهای صفحه‌كلید و حتی تعیین میانبر برای انجام میانبرهاست. 
PowerRename
همان‌طور كه از نام این برنامه هم مشخص است، این ابزار برای انجام تغییر نام گروهی فایل‌ها به‌كار می‌رود و پس از نصب، درست مثل ابزار تغییر ابعاد تصاویر با انتخاب فایل‌ها، كلیك راست و انتخاب گزینه Power Rename می‌توانید از آن استفاده كنید. 
PowerToys Run
نسخه اصلاح ‌شده برنامه Run كه برای اجرای مستقیم برنامه‌ها یا دستورهای اجرایی در ویندوز به‌كار می‌رود 
(و میانبر پیش‌فرض آن دكمه‌های Alt+Space است). كافی است این ابزار را بالا بیاورید و اسم برنامه، فایل یا فولدر موردنظر را وارد كنید تا مستقیما اجرا شود، همچنین می‌توانید درصورت تمایل با كلیك روی آیكون‌های كنار هر برنامه آن را در حالت Administrator اجرا كرده یا فولدر حاوی فایل را باز كنید. 
Shortcut Guide
راهنمای كاربردی از تمام میانبرهای تعبیه شده در ویندوز كه مسلما بسیار به كار تمام كاربران خواهد آمد. این بخش را به ‌دقت مطالعه و میانبرهای موردنیاز خود را پیدا كنید تا بهتر و سریع‌تر بتوانید از سیستم‌عامل خود استفاده كنید و در كنار بالا بردن بهره‌وری كاری با توانایی‌های ناشناخته ویندوز بیشتر آشنا شوید.

آشنایی با PowerToys 
PowerToys، مجموعه‌ای از نرم‌افزارهای متن‌باز (رایگان و با پشتیبانی جمعی كاربران) مخصوص بهبود كارایی سیستم‌عامل ویندوز است. این مجموعه، نخستین بار با ویندوز 95 معرفی شد و شامل 15 ابزار از جمله Quick res (برای تنظیم سریع وضوح تصویر نمایشگر) بود. نسل دوم این ابزارها همراه با ویندوز دوست‌داشتنی XP در اختیار كاربران ویندوز قرار گرفت و به‌جای یك مجموعه یكپارچه، به‌ شكل مجزا برای دانلود عرضه شد. بسیاری از ابزارهای این مجموعه در طول زمان ملغی شده و از دور خارج شدند، اما به‌طور كلی در این نسل شاهد عرضه 20‌ابزار بودیم كه از جمله می‌توان به Power Calculator یا ماشین‌حساب تخصصی برای اجرای محاسبات پیچیده علمی و 
Webcam Timershot برای درست كردن ویدئوهای تایم‌لپس با استفاده از وب‌كم متصل به سیستم اشاره كنیم. 
در نسخه‌های بعدی سیستم‌عامل ویندوز از جمله نسخه موفق 7 و نسخه‌های ناموفق 8 و 8.1 اثری از این جعبه ابزار تخصصی نبود و تا همین مدتی پیش هم این‌كه قرار است ویندوز 10 صاحب این مجموعه باشد یا نه مشخص نبود، اما خوشبختانه مایكروسافت از سال پیش تصمیم گرفت باز به كاربران ویندوز لبخند بزند و PowerToys را به‌عنوان یك مجموعه یكپارچه -كه در اصل برای كاربران حرفه‌ای طراحی شده، اما به‌لطف رابط كاربری روان و استفاده آسان می‌تواند به‌كمك همه كاربران بیاید -عرضه كرد. 
ضمیمه چار دیواری
تیتر خبرها