نسخه Pdf

گوشی 3‌ساله نخرید!

گوشی 3‌ساله نخرید!

گوشی‌های كلاسیك اپل همیشه طرفداران خود را داشته‌اند و بسیاری بهترین اندازه گوشی هوشمند را همان 4‌اینچ مدنظر استیو جابز می‌دانند. به‌همین دلیل هم گوشی آیفون SE كه تلاشی بود برای ارائه سخت‌افزار بهتر در همان قالب قدیمی، با استقبال گسترده كاربران مواجه و به یكی از محبوب‌ترین گوشی‌های این شركت در سال‌های اخیر تبدیل شد. حالا بعد از چند سال، نسل سوم SE به بازار آمده و در بهترین حالت با واكنش‌های مختلفی روبه‌رو شده‌است. از كاربرانی كه از عرضه مجدد گوشی‌های ارزان‌قیمت و با امكانات SE راضی هستند تا كسانی كه معتقدند این گوشی یك مدل جدید نیست و اپل به‌سادگی گوشی سه‌سال پیش را در قالب محصولی جدید به مشتریان تحمیل كرده است. در ادامه كمی‌دقیق‌تر این محصول را بررسی می‌كنیم.

خشایار مریدپور / روزنامه‌نگار فناوری

   آیا این یك گوشی جدید است؟
واقعیت این است كه از نظر ظاهری هیچ تفاوتی بین آیفون 8 و SE جدید نخواهید یافت و دقیقا از همان شاسی و پلتفرم برای ساخت گوشی میان‌رده جدید اپل استفاده شده است. در دنیای امروز كه با پرداخت 400 دلار می‌توانید یك گوشی مدرن با صفحه نمایش بزرگ بدون لبه، باتری پرظرفیت مجهز به شارژ سریع و دوربین‌های چندگانه با كیفیت بسیار بالا داشته باشید، این رقم كمی اضافی به‌نظر می‌رسد. یك گوشی تكراری با صفحه نمایشی كه از هر سمت چند سانتی‌متر لبه دارد، دوربین تكی كه از نظر فناوری بسیار عقب‌تر از رقبای امسال است، مسلما اپل چیزهای دیگری در این گوشی قرار داده كه این قیمت را توجیه‌پذیر می‌كند، نه؟ جواب هم بله و هم نه است. 
   چرا به پیشنهاد جدید اپل فكر كنیم؟
هرچند خریدن آیفون 8 الان بسیار جذاب‌تر از همیشه به‌نظر می‌رسد، اما واقعیت این است كه با خرید آن یك گوشی سه‌ساله را خریداری می‌كنید كه هم سخت‌افزار قدیمی دارد و هم بسیار زودتر از پشتیبانی سازنده خارج می‌شود. همچنین هرچند گوشی ارزان‌قیمت جدید اپل از نظر ظاهری چنگی به‌دل نمی‌زند، اما با 50 دلار قیمت بیشتر نسبت به آیفون 8 سخت‌افزار جدیدتر و امكانات به‌روزرسانی‌شده‌ای را در اختیار شما قرار‌خواهد داد كه قطعا چشم‌پوشی از آنها خیلی هم ساده نخواهد بود. 
نخستین موضوع، به كارگیری پردازنده جدید و توانمند بیونیك A13 است كه قدرت پردازش گوشی را تقریبا دوبرابر كرده است و می‌تواند با بهترین گوشی‌های پرچمدار روز رقابت كند. همچنین پشتیبانی از دو سیمكارت، به‌روزرسانی‌های مختلف دوربین و البته باتری بزرگ‌تر به‌ادعای سازنده از مهم‌ترین مزایای این محصول نسبت به آیفون 8 است. به اینها باید تمام نكات مثبت گوشی قدیمی یعنی شاسی مستحكم، كیفیت ساخت بالا و توانایی كاركرد مطمئن در نزدیك یا داخل آب را هم اضافه كنید تا متوجه جذابیت‌های كامل پیشنهاد 400 دلاری اپل شوید. البته همه‌ چیز هم بهتر نشده و برای مثال صفحه‌نمایش همان 7/4 اینچی با وضوح و كیفیت تصویر یكسان با فناوری سه سال پیش است كه بسیار پایین‌تر از رقبای فعلی این گوشی قرار می‌گیرد و سؤال‌های بسیاری را بین خریداران و كارشناسان ایجاد كرده است. همچنین خبری از فناوری‌های پیشرفته‌تر شناسایی صورت نیست و همان فناوری تشخیص اثر انگشت قدیمی در این گوشی به‌كارگرفته شده كه هرچند نشان از تنبلی و بی‌توجهی اپل به این محصول دارد، اما ممكن است با توجه به شرایط فعلی و استفاده گسترده كاربران از ماسك خیلی هم نكته منفی به‌شمار نرود! شارژ بی‌سیم، تصویربرداری با كیفیت 4K، دوربین جلوی 7 مگاپیكسلی و دوربین اصلی 12 مگاپیكسلی و پشتیبانی از سیستم‌عامل iOS 13 از دیگر مشخصات مشترك بین این گوشی و مدل 3 سال قدیمی‌تر آیفون 8 است. 
  دوربین بهتر با سخت‌افزار یكسان
مهم‌ترین بخش تغییرات SE جدید در كنار استفاده از پردازنده مشترك با گوشی پرچمدار آیفون 11 را باید به‌روزرسانی‌های انجام شده در قسمت دوربین و تصویربرداری این گوشی دانست. همان‌طور كه گفتیم، گوشی آیفون 8 و SE جدید از نظر سخت‌افزار تصویربرداری با هم هیچ تفاوتی ندارند، اما این به آن معنی نیست كه عكس‌ها و فیلم‌هایی كه ثبت می‌كنند هم یكسان هستند. اپل برای جذاب‌تر كردن محصول قدیمی، جدا از بهبود جزئی حافظه، باتری و استفاده از بهترین پردازنده خود برنامه‌های دیگری هم داشته كه شاید خیلی انقلابی نباشند، اما قطعا برای كاربران اپل جذاب خواهند بود. قابلیت‌های دوربین SE جدید عبارت‌اند از:
  حالت عكاسی پرتره با قابلیت كنترل عمق‌میدان برای ثبت و تنظیم تصاویر با افكت بوكه
  قابلیت HDR هوشمند برای بهبود نورهای شدید و سایه‌های عكس‌ها
  تصحیح قرمزی چشم‌ها در تصاویر
  حالت تصویربرداری سریع یا Quicktake كه به شما اجازه می‌دهد وسط عكاسی اقدام به تصویربرداری كنید.
  حالت پرتره و پایدارسازی اپتیكی تصویر برای دوربین جلو
  بهبود قابلیت‌های فیلمبرداری با سه برابر زوم دیجیتال و پایدارسازی سینمایی تصویر تا كیفیت 4K
به‌طور خلاصه می‌توان گفت SE جدید به ‌لطف پردازنده قوی، سیستم‌عامل جدید و دستكاری‌های انجام شده در نرم‌افزار دوربین، فیلم‌ها و تصاویر بسیار بهتری از آیفون 8 ثبت می‌كند و گاه می‌توانید آن را از نظر كیفیت با گوشی‌های بسیار گران‌تری مثل آیفون 11 مقایسه كنید. درنتیجه اگر دوربین برای شما خیلی مهم است، باید به SE جدید جدی‌تر فكر كنید.

چه كسانی نباید گوشی جدید اپل را بخرند؟
اگر یك آیفون 8 با باتری سالم و عملكرد عادی دارید، خریدنSE  جدید را به شما توصیه نمی‌كنیم، چراكه به‌نسبت هزینه گزافی كه باید بپردازید امكانات بهتر و بیشتری دریافت نمی‌كنید. البته این به آن معنی نیست كه ما خرید مدل قدیمی 8 را به جای SE جدید به شما توصیه كنیم، چراكه در هر صورت سخت‌افزار قدیمی و پشتیبانی كوتاه‌تر از معایبی است كه نمی‌توان ساده از آن گذشت. پیشنهاد اصلی ما به شما، جست‌وجوی بیشتر در بازار و نگاه كردن به گزینه‌های هم‌قیمت اما بسیار تواناتر و مدرن‌تر خارج از اكوسیستم اپل است، البته اگر جرات خداحافظی با برند محبوبتان را داشته باشید. در نهایت به نظر من، آیفون SE جدید اپل، یك گوشی قدیمی با سخت‌افزار نامربوط و حداقل احترام به نیازهای مشتری است كه فقط برای كسب سود بیشتر تولید و عرضه شده است.
ضمیمه قاب کوچک
تیتر خبرها