«شاهرگ» و ماجرای داستان‌های واقعی دهه 60

«شاهرگ» و ماجرای داستان‌های واقعی دهه 60


نشست رسانه‌ای سریال تلویزیونی «شاهرگ» به كارگردانی سیدجلال اشكذری و تهیه‌كنندگی محمدرضا شفیعی با حضور عوامل این سریال پیش از ظهر روز گذشته در صداوسیما برگزار شد. البته پیش از شروع نشست گروه در واحد روابط‌عمومی به تماس‌های مردمی پاسخ دادند.
سیدجواد‌هاشمی از بازیگران این مجموعه، در ابتدای نشست با اشاره به نقش خود در سریال شاهرگ بیان كرد: خوشحالم كه با این‌كه نقشم كم بود اما بازخورد خوبی از آن داشتم و حتی برخی نوجوانان تماس می‌گرفتند و واكنش‌های مثبتی نشان می‌دادند.
در ادامه هم حسین پاكدل با اشاره به شهدای صدا و سیما گفت: اگر امروز می‌توانیم از شاهرگ حرف بزنیم به بركت اینهاست. او درباره قصه شاهرگ افزود: ساخت فیلم و سریال درباره دهه ۶۰ بسیار سخت است، اگر توقع ما این باشد كه یك اثر تنها گوشه‌ای از اتفاقات آن سال‌ها را نمایش دهد، برده‌ایم. هیچ كاری نمی‌تواند آن اتمسفر را به‌طور كامل نمایش دهد، چون آن سال‌ها دنیای دیگری بود و گاهی فكر می‌كنید كهكشان دیگری بود و آن میزان از صداقت غیرقابل تقلید است.
وی در پاسخ به سوالی درباره نظرش نسبت به نقدهایی كه از این سریال در فضای مجازی مطرح می‌شد، بیان كرد: فضای مجازی چشم‌های ناظری است كه باعث می‌شود لحظات تنهایی و خلوت ما هم در منظر دید جهان قرار بگیرد و می‌بینیم. اشكذری كارگردان سریال در ادامه درباره شباهت و مقایسه بین كاراكترهای این سریال با برخی كاراكترها در فیلم‌هایی چون «لباس شخصی» عنوان كرد: تیپ‌های آن دهه یا ریش داشته‌اند یا سبیل، مثلا شخصیت فرخ را می‌گفتند به كاراكتر ماجرای نیمروز نزدیك است. شخصیت‌های كار ما با كارهای مشابه این چنین مقایسه می‌شود اما به عمد نبوده است. او با بیان این كه برای ساخت این سریال آثار زیادی را در طول تحقیقات‌شان بررسی كردند تا هرچه بیشتر به فضای آن روزها نزدیك شوند، گفت: این سریال ۱۸۰ لوكیشن متنوع داشت و یكی از دغدغه‌های اصلی این بود كه برای این همه لوكیشن فضاسازی كنیم. محمدرضا شفیعی تهیه‌كننده سریال هم اظهار كرد: اساسا برای پرداختن به دهه‌های ۵۰ و ۶۰ لازم است مراقبت‌های بسیاری صورت بگیرد. نمی‌شود گفت ما هر آنچه را در آن زمان بوده است به تصویر درآورده‌ایم. ما دنبال ساخت سریالی بودیم كه قهرمان‌هایش چند نیروی امنیتی بودند كه قرار بود جلوی خرابكاری‌های منافقین را بگیرند و خیلی از اتفاقات سریال واقعی است.
وی افزود: من افسوس خوردم كه خیلی از قصه‌ها و اتفاقات واقعی را نتوانستیم بگوییم. خیلی از اتفاقاتی كه از طرف همكاران مورد نقد قرار می‌گیریم كه چرا باید دختر دایی یكی از شخصیت‌های امنیتی مجاهد باشد. در خانواده‌ای كه پدر آیت‌ا... است، یك بچه در جنگ شهید می‌شود، یكی مجاهد است و اعدام می‌شود. آن دوران فضای غبارآلودی داشت.