سفر بی خطر

در این روزها اگر مجبور به سفر شدیم، چگونه از خودمان در برابر کرونا مراقبت کنیم؟

سفر بی خطر

توصیه‌های پزشكی فعلا تأكید بر پرهیز از هر نوع سفر تفریحی دارد. اما گاهی شرایطی پیش می‌آید كه ناگزیریم به سفر كاری، اداری یا خدای‌ نكرده برای درمان و مراجعه به مراكز بهداشتی. البته دائما حال دوران یكسان نخواهد بود و بالاخره گشایش پیش خواهد آمد و شر كرونا كم خواهد شد. آن روز - كه امیدواریم خیلی دور نباشد - می‌توانیم كوله سفر را برای چند روز ببندیم. نكته‌هایی كه در ادامه می‌گویم را برای آن روز مرور می‌كنیم؛ وقتی مجبور به سفر هستیم یا با اعلام وضعیت تقریبا عادی، امكان سفر وجود دارد. فعلا كارشناسان سازمان بهداشت جهانی می‌گویند كووید-۱۹ ویروسی است كه همیشه دركنار ما خواهد بود و این ما هستیم كه باید راهكارهای درست دور زدن آن را یاد بگیریم.

بعضی از بیماری‌ها ویژه بعضی از فصل‌های سال یا شرایط خاص هستند؛ برای مثال اسهال مسافرتی یا اسهال تابستانی. بعضی از بیماری‌ها گذرا و موقتی است و بعضی دیگر می‌تواند تا مدت‌ها باعث درگیری شخص شود. پس به این موارد دقت كنید:
بیماری‌های گذرا
اسهال مسافرتی: یكی از رایج‌ترین اتفاقات سفر، اسهال مسافرتی است. یكی از اصلی‌ترین دلایل آن تغییر شرایط تغذیه‌ای- آب وهوایی است كه به آن اصطلاحا آب به آب شدن می‌گویند. خوردن غذا در مكان‌های نامناسب مانند رستوران‌های بین‌راهی یا رستوران‌هایی كه شرایط بهداشتی مناسب ندارند،‌ از دیگر دلایل اسهال مسافرتی است. خوردن غذاهای ناآشنا كه با ذائقه شما همخوان نیست نیز از علت‌های دیگر اسهال مسافرتی است. این بیماری اگر به موقع درمان شود، می‌تواند در همان چند روز نخست برطرف شود.
    پیشگیری: برای پیشگیری از ابتلا، ‌شستن دست‌ها قبل از غذا، نخوردن سالاد و سبزی در رستوران‌ها، تمیز‌كردن قاشق، چنگال و بشقاب قبل از خوردن غذا یا استفاده از انواع یكبار مصرف، خوردن غذاهای پخته‌شده به شكل كامل و خوردن غذا در رستوران‌هایی كه به سلامت آنها اطمینان دارد.
    نكته: از آنجا كه یكی از نشانه‌های ابتلا به كرونا، مشكلات گوارشی است، بنابراین در صورت مشاهده این عارضه، كمی مسأله را جدی‌تر بررسی كنید.
بیماری‌های نیمه‌سخت
 هپاتیت و تیفوئید: این دو بیماری، از بیماری‌های درگیركننده هستند. به این معنی كه در صورت ابتلا به آن، تا مدت‌ها ممكن است درگیر بیماری باشید. در مورد بعضی از انواع هپاتیت، حتی پس از ابتلا و درمان، بیماری در بدن مانده و درصورت بروز هرگونه تلنگری، ممكن است فعال شود.
    پیشگیری: رعایت نكته‌های بهداشتی همیشگی مانند شستن دست‌ها، ضدعفونی‌كردن سبزی‌ها قبل از مصرف، رعایت نكته‌های بهداشتی در آرایشگاه.
بیماری‌های كشنده
این بیماری‌ها ناشی از آلودگی با باكتری‌ها،‌ ویروس‌ها یا انگل‌های خطرناك است. درصورت درمان‌نكردن به‌موقع این بیماری‌ها ‌ممكن است شوك و مرگ اتفاق بیافتد. بنابراین درصورت مشاهده نخستین نشانه‌های بیماری، به پزشك مراجعه كنید. یكی از بیماری‌های كشنده در حال حاضر «كرونا» است. بنابراین نسبت به راه‌های آلودگی به این ویروس، دقیق باشید و آنها را درست شناسایی كنید.
 به مشكوك‌ها نزدیك نشوید
ماجرای ویروس كرونا، از یك سوپ شروع شد؛ بعد به یك میز و بعد به یك نفر و یك خانواده و یك شهر و بعد به یك كشور و نگرانی یك دنیا تبدیل شد. بنابراین گرچه امتحان كردن تازه‌ها در یك سفر، به‌ویژه تازه‌های خوراكی هیجان‌انگیز است، اما این كار را درصورتی انجام دهید كه این موارد را رعایت كرده باشید:
    پیش از خوردن، بپرسید: اگر با تور سفر می‌كنید، درباره غذاهای خاص هر شهر یا كشور از راهنمای تور سوال كنید. رستوران‌ها و كافی‌شاپ‌های خوب را شناسایی كنید. اگر با تور سفر نمی‌كنید، این موارد را از مسؤول هتل یا چند شهروند مختلف بپرسید و بعد به جمع‌بندی برسید.
    از تركیب‌ها آگاه شوید: پیش از سفارش دادن غذا، نوشیدنی، كیك و شیرینی و... حتما از گارسون درباره مواد اولیه تهیه خوراكی موردنظر سوال كنید. مطمئن شوید به ماده‌ای از غذا، حساسیت نداشته باشید.
    در جریان باشید: اولا باید وضعیت چیدمان میز و صندلی‌ها با رعایت فاصله ایمنی باشد و ثانیا بهتر است میزی را انتخاب كنید كه درمعرض جریان هوا باشد.
    ماسكی باشند: همه پرسنل رستوران باید ماسك و دستكش داشته باشند. درغیراین صورت در آن رستوران غذا نخورید.
    سرد نخورید: از خوردن غذاها و خوراكی سرد در رستوران خودداری كنید.
    با بطری: بهتر است بطری آب یا نوشابه را الكل بزنید و بعد با همان بطری نوشابه یا آب بنوشید. این كار بهتر از نوشیدن آب با لیوان است؛ مگر این‌كه لیوان یكبار مصرف باشد و همان لحظه آن را برای شما آورده باشند و از قبل روی میز رستوران نباشد.
تمیز باش، سالم باش!
بیراه نیست اگر بگوییم علت عمده بیماری‌ها، ناشی از رعایت‌ نكردن نظافت شخصی پیش از خوردن غذا و رعایت‌ نكردن نظافت از سوی گردانندگان رستوران‌ها و كافی‌شاپ‌هاست. بنابراین به این موارد دقت كنید:
    یكبار مصرف: اگر امكان استفاده از ظروف‌ یكبار مصرف سازگار با محیط‌زیست در رستوران یا كافی‌شاپ وجود دارد، حتما از آنها استفاده كنید.
    به نظافت دقت كنید: علاوه‌بر این‌كه حتما به نظافت فردی پیش از خوردن غذا توجه می‌كنید، به تمیز بودن رستوران از هر نظر هم توجه كنید.
    خلوتی دلیل دارد: طبیعی است وقتی رستوران یا كافی‌شاپی غذای خوب و باكیفیت ارائه كند، خلوت نخواهد ماند. پس به رستوران‌ها یا كافی‌شاپ‌های خلوت به بهانه دنج بودن نروید.
انبار نكنید
باقی ماندن غذا یا نوشیدنی و... اسراف است. اما نباید آنها را نگه داشت، به‌ویژه در سفر. بنابراین غذا را به اندازه سفارش دهید. به این ترتیب دیگر غذایی در ظرف نمی‌ماند كه دورریز شود و شما مجبور شوید آن را همراه بیاورید. نگهداری باقیمانده غذا در سفر، یكی از دلایل بیماری است.
از لبنیات فاصله بگیرید
به‌ طور كلی باید لبنیات را فقط به شكل پاستوریزه مصرف كرد. بنابراین از خوردن پنیر، شیر، سرشیر و خامه غیرپاستوریزه به‌ویژه در سفر پرهیز كنید. بهتر است ‌غیر از ماست، دوغ و كفیر، آن هم به شكل بسته‌بندی و پاستوریزه از دیگر محصولات لبنی در سفر استفاده نكنید. این خوراكی‌ها را هم همراه خود نبرید. تغییر دما به‌شدت روی این محصولات اثر گذاشته و باعث فاسد شدن سریع آنها می‌شود.  



الزامات سفر با فرض ماندگار شدن كرونا
واقعیت این است كه فعلا به نظر نمی‌رسد دورانی به اسم «پساكرونا» به مفهوم پاكسازی كامل دنیا از این ویروس وجود داشته باشد. این ویروس نیز مانند ویروس‌های دیگر می‌ماند و فقط ما یاد می‌گیریم چطور با آن مقابله كنیم. در صورتی كه بعد از فروكش‌كردن تب ابتلا به كرونا تصمیم به سفر گرفتید، به این موارد خاص دقت كنید:
    از سبزی‌ها فاصله بگیرید: در رستوران‌ها سبزی‌ها به‌خوبی شسته و ضدعفونی نمی‌شوند. بنابراین از خوردن سبزی در رستوران پرهیز كنید. این مورد شامل سالاد هم می‌شود.
    آزاد نخرید: هیچ غذا یا خوراكی‌ای را به غیر از شكل بسته‌بندی‌شده و كاملا بهداشتی نخرید و نخورید.
    نیم‌پز نخورید: اگر تا به حال عادت به خوردن استیك‌ نیم‌پز یا تخم‌مرغ عسلی داشته‌اید، از حالا به بعد، از خوردن این خوراكی‌ها پرهیز كنید. غذاهای خام یا نیم‌پز منبع آلودگی هستند.
    بین‌راهی نخورید: بهتر است برای مسیر سفر، غذا و آب همراه داشته باشید.
    مشترك ممنوع: اگر تا امروز ملاحظه خوردن و نوشیدن از یك بشقاب و یك لیوان را نمی‌كردید و كرونا یاد داد كه فاصله بگیرید، بازهم این كار را ادامه دهید.
    وسایل نظافت داشته باشید: صابون مایع، ژل ضدعفونی‌كننده، دستمال مرطوب و الكلی و... همراه داشته باشید.
    یكبار مصرف: بهتر است در تمام طول سفر، از ظرف‌های یكبار مصرف استفاده كنید. به این دلیل كه در سفر امكان شستن و خشك كردن بهداشتی ظرف‌ها وجود ندارد.
    به تغییر حساس باشید: به هر تغییری مانند تب، اسهال، سرفه، بی‌حالی و... حساس باشید و به پزشك مراجعه كنید.
    رعایت كنید: تمام پروتكل‌های بهداشتی را در طول سفر و در مقصد رعایت كنید.