ماجراهای شهر قصه‌ها

گفت و گو با تهیه‌كننده مجموعه عروسكی «یكی بود، یكی نبود» شبكه قرآن

ماجراهای شهر قصه‌ها

یکی از رسالت‌های شبکه قرآن در کنار برنامه‌های مذهبی و قرآنی، تولید آثار نمایشی است که به واسطه آن بتوان مفاهیم مهم دینی، اخلاقی و تربیتی را به مخاطبان منتقل کرد. از این رو در سال‌های گذشته سریال‌ها و فیلم‌هایی را تولید می‌کرد و روی آنتن می‌فرستاد. شبكه قرآن پس از سال‌ها اقدام به تولید مجموعه نمایشی عروسكی با عنوان «یكی بود، یكی نبود» كرده است كه این مجموعه هم‌اكنون در حال تولید است و پس از ماه صفر روی آنتن خواهد رفت. این مجموعه قصه دو بچه است كه پدربزرگ‌شان نویسنده كتاب كودك است و به طور ناخواسته بچه‌ها را وارد فضای قصه‌ها می‌كند. در این مجموعه عروسكی رئال بازیگرانی هم حضور دارند كه در كنار عروسك‌ها به ایفای نقش می‌پردازند. از جمله: مریم سعادت، حسین رفیعی، رامین ناصرنصیر، بهشاد مختاری و... از این رو جام‌جم با پرویز امیری، تهیه‌كننده این مجموعه گفت‌وگو كرده كه در ادامه می‌خوانید:

در جست‌وجوی حقیقت
قصه مجموعه درباره یك مادربزرگ است كه دو نوه دارد و پدربزرگ بچه‌ها كه نویسنده كتاب كودك بوده، فوت شده است. در این میان پستچی كتابی را برای آنها می‌آورد كه وقتی بچه‌ها پایان داستان‌ها را می‌خوانند، متوجه می‌شوند كه پایان‌بندی داستان‌های معروف عوض‌شده یا به مرور در حال پاك شدن است. به عنوان مثال چوپان دروغگو در نهایت عاقبت به خیر می‌شود. بنابراین بچه‌ها به دلیل علاقه‌ای كه به پدربزرگ‌شان دارند، در تلاشند تا قصه‌ها پایان درست خود را داشته باشند كه در این ماجراجویی بچه‌ها وارد شهر قصه‌ها می‌شوند.  از اینجا به بعد فضای مجموعه فانتزی می‌شود و در شهر قصه‌ها خانواده‌ای حضور دارند كه نگهبان قصه‌ها هستند كه دو شخصیت منفی داستان یعنی قصه‌خور و دستیارش غصه‌خور در حال نابودی قصه‌ها هستند.  بچه‌ها در طول این ماجراها دچار تحولاتی در شخصیت‌شان می‌شوند.



قصه‌هایی از كلیله و دمنه
از ابتدا هم قرار بود این مجموعه برای شبكه قرآن ساخته شود. به همین دلیل محتوای مجموعه با اخلاقیات مرتبط است. چون لزوم آموزش اخلاقیات در قالب مجموعه عروسكی و نمایشی برای بچه‌ها به شدت احساس می‌شود. ضمن این‌كه هدف از ساخت این مجموعه آموزش سبك زندگی اسلامی- ایرانی برای بچه‌هاست و توجه‌دادن آنها به قصه‌های قدیمی كه مدتی است با توجه به وجود انواع و اقسام رسانه‌ها به فراموشی سپرده شده است. یعنی قصه‌هایی از كلیله و دمنه و گلستان سعدی را ما در این مجموعه به بچه‌ها ارائه می‌دهیم. داستان‌هایی كه در این كتب و امثال الحكم هست، دارای نكات آموزشی برای بچه‌هاست. به عنوان مثال راستگویی و احترام به بزرگ‌ترها و...



پخش، بعد از ماه صفر
من پیش از این هم چند مجموعه سینمایی برای كودك ساخته‌ام، اما «یكی بود، یكی نبود» یك مجموعه رئال عروسكی است كه در بخش رئال از بازیگران توانمندی دعوت به همكاری شده است. بخشی هم شامل عروسك‌هاست كه با بخش رئال تلفیق می‌شو‌د. سال‌هاست كه چنین كارهایی در تلویزیون تولید نشده و فكر می‌كنم بعد از مجموعه «زی زی گولو» در دهه 70 مجموعه عروسكی رئال ساخته نشده است. این مجموعه در 30 قسمت 28 دقیقه‌ای تولید می‌شود و برای سه فصل طراحی شده كه البته منتظر بازخورد مخاطبان می‌مانیم و بعد ادامه مجموعه را تولید خواهیم كرد. البته هنوز زمان پخش دقیق به ما ارائه نشده اما به دلیل فضای شاد و موزیكالی كه دارد، قطعا پس از ماه صفر روی آنتن خواهد‌رفت.
 بخش اعظمی از كار تولید شده و به‌زودی تصویربرداری به پایان خواهد رسید تا احتمالا مهر ماه پخش شود.




نوستالژی بازیگران آثار كودك
مریم سعادت به واسطه تجربه و توانایی‌ای كه در زمینه كارهای كودك و نوجوان دارد و جزو بهترین‌های عرصه كارهای عروسكی است، نقش مادربزرگ را در این مجموعه بازی می‌كند. حسین رفیعی نیز در دو نقش و با دو گریم در این مجموعه حضور پیدا كرده؛ نقش پدر بزرگ و نقش پدر بچه‌ها كه او نیز جزو هنرمندانی است كه تجربیات بسیاری در این زمینه دارد. رامین ناصرنصیر نقش پستچی عجیبی را بازی می‌كند كه از دل قصه‌ها آمده است.
فهیمه باروتچی هم نقش مادر بچه‌ها را ایفا می‌كند. شخصیت قصه‌خور داستان هم یك عروسك است و قصه‌خور در واقع یك بچه دیو است كه آن را بهشاد مختاری بازی می‌كند گریم و كاراكتر جالب و بانمكی دارد. در كل سعی كرده‌ایم از حضور بازیگران توانمندی استفاده كنیم كه مخاطب با آنها خاطره دارد و در زمینه آثار كودك باتجربه هستند. در بخش عروسكی هم صداپیشه‌ها و عروسك‌گردان‌های حرفه‌ای كه بخشی از آنها در مجموعه «كلاه قرمزی» هم حضور دارند، در این كار با ما همكاری می‌كنند.




انتقال مفاهیم اخلاقی در قالب نمایش
تا جایی كه من می‌دانم قرار است این مجموعه در كنار شبكه قرآن از شبكه‌های دیگر هم پخش شود. بنابراین می‌تواند در دیده‌شدن كار موثر باشد. از طرفی ما در شبكه قرآن رسالتی داریم كه باید مفاهیم و مضامین مهم و عمیق اخلاقی در قالب كارهای عروسكی و نمایشی برای كودكان ساخته شود.
 گرچه در این حوزه كار كردن سخت است و همین كه شبكه قرآن در این حوزه ورود كرده به نظر من بسیار ارزشمند است. چون با توجه به قالبی كه برای تولید این مجموعه در نظر گرفته شده، می‌توان به طور غیر مستقیم نكات مهمی را به بچه‌ها آموزش داد و میزان تاثیرگذاری بیشتری هم دارد. بنابراین تلاش می‌كنیم بعد از سال‌ها خاطره جدیدی را برای مخاطبان تلویزیون بسازیم.
 البته تولید این مجموعه نمایشی در شرایط كنونی و شیوع بیماری كرونا با رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی، تب‌سنجی و ضدعفونی‌كردن محل ضبط برنامه انجام می‌شود و همین موضوع كار را كمی سخت می‌كند. با این حال در تلاشیم مجموعه استانداردی را برای تلویزیون بسازیم.