نسخه Pdf

روز مــبــادا

توصیه‌هایی برای چند روز باقی مانده تا کنکور که معلوم نیست چقدر طول بکشد

روز مــبــادا

تاریخ سراغ ندارد که مرداد یا حتی شهریور (البته در صورت به تعویق افتادن مجدد کنکور) عده ای با ماسک بروند سر جلسه کنکور سراسری. پس ما که امسال کنکور داریم، خواهی نخواهی جزئی عجیب از تاریخ کشورمان هستیم. البته خفاش از من و شما کمی مهم‌تر است. چون باعث و بانی این شرایط عجیب همین موجود جالب و لعنتی است! توی این بلبشویی که معلوم نیست چه کسی یا کشوری برای ما فراهم آورده و هرکسی هم به اندازه کافی برای خودش دردسر دارد و کسی حتی خودمان، حوصله بیشتر از این منتظر کنکور بودن را نداریم، گفتیم لااقل چندتا توصیه دبش دونبش داشته باشیم برای بی پناه ترین نوجوان های این روزها یعنی کنکوری ها!

امیرحسین علی نیافرد

قبل کنکور

چی بخونیم؟
هر کدام از شما کنکوری‌ها روش‌های درس خواندن خودتان را دارید. اما این چند روز باقیمانده برای همه شما باید به یک شکل بگذرد: اولا الان فرصت مطالعه خلاصه‌نویسی‌هاست. این فرصت را از دست ندهید. دوم این‌که هرچیزی را هم خواستید مرور کنید با تست انجامش دهید. و از همه مهم‌تر، اگر یک چیزی یادتان نبود مخ خودتان را نخورید که لابد بقیه را هم از یاد برده‌ام. 
«فیسسسس». این صدای مغز شماست یک روز مانده به کنکور. پس در این روز اصلا مطالعه نکنید.
 چی بخوریم؟
در روز های منتهی به زمان برگزاری کنکور سعی کنید تا حدی که ممکن است از غذاهای فست فودی دوری کنید و به سمت غذاهای مامان پز بروید تا هم خدای نکرده مسموم نشوید و هم در حق جسمتان رحم کرده باشید. در این اوضاع گرانی اگر گیرتان آمد، خوردن آجیل به خصوص پسته و بادام را هم تجربه کنید. خوردن سبزیجات و میوه‌جات هم مفید است و البته خدا را شکر در دسترس همه هست.
 چگونه زنده بمانیم؟
اگر تا الان ورزش نکردید از فردا شروع کنید. اگر فردا هم شروع نکردید لااقل پس فردا این کار را بکنید و اگر پس فردا هم شروع نکردید خیلی بدید! (حداکثر همین ادبیات قابل چاپ در جام جم است).  قبل از آغاز مطالعه روزانه حداقل 20 دقیقه حرکات نرمشی انجام دهید تا  خودتان را برای یک مطالعه راحت و دلچسب آماده کنید. البته نیازی نیست در انظار عمومی این کار را انجام دهید مخصوصا دوستانی که نرمش کردن‌شان مغایر با فعالیت بخش زیباسازی شهرداری است و حرکات موزونشان هم ناموزون است.  
 آنتی‌کرونا
اولین توصیه این است که تا روز کنکور زنده بمانید! یعنی اگر تا الان هم فکر می‌کردید معتادها و کنکوری‌هانمی‌گیرند، سخت در اشتباهید. لطفا اصول سلامت ایام کرونا را بیشتر از قبل رعایت کنید. راستی امسال بخاطر شرایط ویژه‌ای که کرونا و عواقب آن برای تمامی کنکوری‌هابه همراه دارد،  باید چهار ساعت و نیم با ماسک در جلسه کنکور بنشینید. پس بهتر است لااقل یک بار این وضعیت را تمرین کنید. می‌توانید پدرتان را مراقب جلسه بگذارید که خاموشی کولر را هم تمرین کرده باشید!
 با خدا باش پادشاهی کن
در بین کار‌هاو مطالعه سخت روزانه، هیچ چیز بهتر از این نیست که وقتی را هم برای راز و نیاز با خدا بگذارید که هم از استرس و سختی دور شوید و هم به آرامش برسید. باور کنید مثلا خواندن چند آیه قرآن به صورت روزانه کمک می‌کند ذهنتان هم بازتر شود. من و تویی که از پدر و مادر و دوست و مشاور و معلم و همه و همه کمک می‌خواهیم برای کسب موفقیت، نامردی نیست از خدا کمک نگیریم؟

حین کنکور

چی بخونیم؟

آقای عزیز! خانم محترم! اصلا بردن کتاب در روز کنکور، سر جلسه که هیچ؛ به نظر من
خارج کردن کتاب از منزل هم جرم است. تعارف کردن کتاب به شما در این روز خاص از تعارف سیگار هم ضررش بیشتر است. هر جا کتاب دیدید از آن جا فرار کنید. دیگر نمی‌دانیم چطور به شما بفهمانیم که مطالعه در روز کنکور نه تنها مفید نیست بلکه به آنچه خوانده‌اید هم آسیب می‌زند و ممکن است دچار فراموشی هم بشوید. 
 چی بخوریم؟
از قدیم گفته اند صبحانه ات را تنها بخور. این اهمیت وعده صبحانه را نشان می‌دهد و اینکه حتی نباید آن را با کسی شریک شد. آن وقت با شکم گرسنه می‌خواهی بروی سر کنکور؟!  توصیه ما این است که حتما روز کنکور یک صبحانه کامل مانند عسل،تخم مرغ یا شیر میل کنید تا در طول چهار ساعت برگزاری امتحان،  احساس گرسنگی نکنید. به کیک و ساندیس سر جلسه اعتماد نکنید گرچه بعید است ستاد مقابله با کرونا همان را هم در اختیارتان قرار دهد. (قابل توجه کسانی که هر سال فقط برای خوردن کیک و ساندیس کنکور را تجربه می‌کنند.)
 چگونه زنده بمانیم؟
شما را به خدا سر جلسه کنکور لااقل از حالت ذوزنقه ای که همیشه روی گوشی موبایل دارید دست بردارید و صاف بنشینید. هر از چندگاهی انگشت هایتان را هم ورزش بدهید. بالاخره این جسم بیچاره هم باید تا پایان جلسه همراه شما بماند! 
سعی کنید همه عوامل استرس زا را از خودتان دور کنید. مثلا یادتان باشد این روز مثل تمام 12 سال گذشته نیست که لوازم التحریر بغل دستیتان را قرض می‌گرفتید پس با تجهیزات کامل به جنگ غول کنکور بروید.
 آنتی‌کرونا
قطعا بردن ماسک الزامی خواهد بود. اما سعی کنید ماسک مناسب ببرید. بخصوص ماسکی که پشت گوش‌تان نیفتد. به طور مثال می‌توانید یک کش نرم ببنید دو طرف ماسک که بتوانید آن را پشت گردنتان بیندازید. بد نیست مواد ضد عفونی کننده هم با خودتان ببرید.
لطفا از والدین خود بخواهید آنهاهم همین اصول را مراعات کنند و در صورت امکان پشت محل برگزاری کنکور تجمع نکنند. باور کنید دعاهایشان از دور هم تاثیرگذار است.
 با خدا باش پادشاهی کن
خودش قول داده هر کس به اندازه تلاشش اجر می‌گیرد و به هرچه حقش است می‌رسد. تو هم که از تلاش های شبانه روزی خودت مطمئن هستی. پس فقط لازم است به او توکل کنی که گره همه کارها به دست او باز می‌شود. راستی روزهای برگزاری کنکور، احتمالا در ایام ماه عزیز محرم است. اول جلسه و قبل از هر کار ته دلت بگو: یا حسین (ع)

بعد کنکور
 چی بخونیم؟

می دانیم زجر زیادی در این سال‌هاکشیده ای ولی آتش زدن یا پاره کردن کتاب اصلا کار درستی نیست. چی؟ به ما مربوط نیست؟ بله خب ما گفتیم لااقل توصیه کنیم. مثلا به نظرت بهتر نیست کتابت را به کسی بدهی که سال دیگر کنکور دارد، اما هزینه خرید کتاب های درسی و کمک درسی را ندارد؟!
راستی برای خالی نبودن عریضه هم که شده یک سری بزن به کتاب های غیردرسی کتابخانه‌ات که خاک گرفته اند.
 چی بخوریم؟
«فری کثیف»، «پیتزا دولپی» و انواع ساندویچ های غول، منتظر شما هستند. هرچقدر که توی دوران کنکور و درس خواندنت نتوانستی به غذاهای مورد علاقه‌ات برسی و آنها را به بدن بزنی، حالا وقت داری بروی سراغ غذاهای چرب و خوشمزه. البته لازم نیست قبل از اعلام نتایج کنکور خودتان را خفه کنید. بالاخره زحمت کشیده اید برای درس خواندن و حیف است به خاطر «ورم لوزالمعده» یا «سوزش مداوم معده»، کلاس های ترم اول دانشگاه را از دست بدهی! ضمنا یادتان نرود که جناب کرونا هنوز شرف حضور دارند، پس مراقب غذا و رستوران هم باشید!
 چگونه زنده بمانیم؟
لطفا بخوابید! حالا که مدت هاست به بهانه درس خواندن و تلاش برای کسب نتیجه عالی در کنکور، سر آرام روی بالشت نگذاشته اید، بدانید وآگاه باشید که زمان موعود آن رسیده که خوب بخوابید و بیاشامید؛ فقط اسراف نکنید. می‌دانم که تختخواب شما در این ایام حکم تخت پادشاهی را پیدا کرده و هرگز قصد ترک آن را ندارید. ولی قبل از آنکه روی تشک تان فسیل شوید یا از تحمل فشار ناشی از رویمان به دیوار، آسیب جسمی و روحی ببینید، لطفا به زندگی عادی برگردید.
 آنتی‌کرونا
نمی دانم در این روزهای منتهی به کنکور حواستان چقدر به شرایط جامعه بوده! از ماجراهایی که کرونا در ایران و جهان رقم زده با خبر بودید یا تا جان در بدن داشته اید حواستان را داده اید به درس. اما واقعیت این است که شما در عین حال که یک دانش آموز بوده اید و در آستانه تبدیل شدن به دانشجویی هستید؛ یک نوجوان هم هستید. بد نیست از این فرصت برای کمک به مردم یا لااقل فرهنگ‌سازی در موضوعات مربوط به سلامت جسمی و روحی جامعه در شرایط کرونا، استفاده کنید.
 با خدا باش پادشاهی کن
موفقیت، صرفا آن چیزی نیست که خودمان فکر می‌کنیم یا جامعه به ما تحمیل کرده است. مثلا همین رتبه کنکور فقط یک عدد است؛ البته انصافا عدد مهمی است. اما از شوخی که بگذریم تو باید به این فکر کنی که خدا از تو چه انتظاری دارد. شاید تا چندسال پیش که مسابقه عصر جدید نبود همه فکر می‌کردند موفقیت فقط در پزشکی و مهندسی است. حالا یکی دو گزینه دیگر هم به آن اضافه شده. ولی شک نکن هزار راه دیگر هم وجود دارد که جامعه هنوز رویشان دست نگذاشته ولی خدا که از همان ابتدا توکلت به او بوده برای تو آن نقشه را کشیده است. پس دستت را به خدا بده حتی اگر نتیجه کنکور آنی که تو می‌خواهی نشده است.
ضمیمه نوجوانه
تیتر خبرها