معجزه  استراتژی  انتظار

تحلیلگران و سیاستمداران لبنانی در گفت‌وگو با ما از فرامتن سخنرانی سید حسن نصرا... می‌گویند

معجزه استراتژی انتظار

سخنان سید حسن نصرا...، دبیر كل حزب ا... اگرچه دارای ابعاد سیاسی و بین‌المللی بسیاری است اما مهم‌تر از آن فرامتنی است که همواره قابل توجه و تفسیر است. از لحن و ادبیات گرفته تا موقعیت زمانی و حتی پیام‌هایی که می‌توان آن را تحلیل کرد. سخنرانی سید مقاومت در چهاردهمین سالگرد پیروزی مقاومت لبنان در جنگ 33 روزه، با توجه به شرایط زمانی و مخاطبان عام و خاص آن، از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. این سخنان در حالی بیان شد كه لبنان به سبب انفجار اخیر در بندر بیروت، در وضعیت اقتصادی، سیاسی و امنیتی شكننده‌ای به سر می‌برد و تلاش جریان‌های مخالف مقاومت برای ایجاد بحران‌های دائمی در این كشور تشدید شده است. مهم‌ترین بخش سخنرانی سید مقاومت توجه و تأکید ایشان به وحدت همه گروه ها بود. وحدتی که در این شرایط می تواند نجات لبنان را در این روزهای سخت به دنبال داشته باشد. وحدت در کلام سید حسن نصر ا... دعوت همه گروه ها برای موافق و همدلی و تلاش برای روشن شدن سرنوشت دولت بود. دولتی که این روزها مورد طمع قدرت های غربی قرار گرفته است. سیاستمداران و كارشناسان لبنانی در گفت‌وگو با روزنامه جام‌جم به تشریح بخشی از فرامتن سخنرانی سیدحسن نصرا... پرداختند.

استراتژی انتظار  و فرسایش ارتش صهیونیستی‌
 آنچه امروز رژیم صهیونیستی را  دچار انفعال جدی و فرسایش کرده. استفاده هوشمند سید مقاومت از  استراتژی انتظار  است.
هر گاه که رژیم صهیونیستی دست به عملیات تروریستی در خاک لبنان یا اراضی اشغالی می زند نخستین و مهم‌ترین پیام حزب ا...گرفتن انتقام است. انتقامی که برای اشغالگران دیر و زود دارد اما سوخت و سوز ندارد.  این روش حزب ا... در مواجهه با حملات و رفتارهای تروریستی  رژیم اشغالگر قدس باعث شده که پس از هر  عملیات تروریستی از جانب اسرائیل  ارتش این رژیم  تا مدت ها در حالت آماده باش قرار می گیرد. حالا بعد از شهادت «محسن کامل محمد»، ارتش این رژیم از ترس انتقام و حملات تلافی جویانه حزب ا... در آماده باش کامل است. تحلیلگران سیاسی معتقد هستند این استراتژی حزب ا...در درازمدت به فرسایش نیروهای نظامی رژیم اشغالگر قدس خواهد انجامید. ناصر قندیل، سردبیر روزنامه البناء در گفت‌وگو با جام‌جم، تاكید دبیر كل حزب ا... لبنان مبنی بر پاسخگویی به جنایت رژیم‌صهیونیستی در به شهادت رساندن یكی از فرماندهان مقاومت تاكید كرد: سید حسن نصرا... در سخنرانی اخیر خود تاكید كرد انتقام خون فرمانده حزب ا... (كه در عملیات اخیر صهیونیست‌ها به شهادت رسید) گرفته خواهد شد. این در حالی است كه ارتش رژیم‌صهیونیستی از زمان شهادت فرمانده حزب ا...، در وضعیت آماده باش به سر می‌برد. این بدترین و پرهزینه‌ترین وضعیت برای یك ارتش است. وضعیت انتظار و بلاتكلیفی و ناآگاهی نسبت به حركت و تصمیمی كه می‌خواهد صورت گیرد.  نماینده سابق پارلمان لبنان تاكیدكرد: انتظار صهیونیست‌ها برای آنها پرهزینه است. اما نكته مهم‌تر آنجاست كه تحقق وعده سید حسن نصرا... و عملیاتی شدن آن، كه باتوجه به سخنان دبیر كل مقاومت قطعی خواهد بود، برای تل آویو دردناك خواهد بود.


ارتباط گذشته، حال و آینده
شیخ صهیب حبلی، عضو ارشد اعلای اهل تسنن لبنان نیز در گفت‌وگو با جام‌جم، اصلی‌ترین نكته سخنان سید حسن نصرا... را ایجاد پیوند میان جنگ 33 روزه و شرایط امروز لبنان دانست: سید حسن نصرا... میان گذشته، حال و آینده مقاومت ارتباطی معنادار برقرار كرد. او از مرور جنگ 33 روزه و نقش آن در بازتعریف معادلات منطقه آغاز كرد و به نقطه امروز (شرایط بحرانی بیروت) رسید. او به رژیم صهیونیستی در خصوص اثبات هر گونه دخالتی در خصوص انفجار بیروت هشدار داد. به عبارت بهتر، سید حسن نصرا... با همان صلابت همیشگی خود، به دشمنان مقاومت و ملت لبنان نسبت به هرگونه تعرضی به امنیت و ثبات این كشور هشدار داد.  شیخ صهیب حبلی افزود: سید حسن نصرا... در سخنان خود نشان داد نه تنها مقاومت نسبت به دوران جنگ 33 روزه ضعیف نشده، بلكه با قدرت و قوتی بیشتر آماده خنثی‌سازی توطئه دشمنان لبنان و در راس آنها رژیم‌صهیونیستی است. او حتی خطوط قرمزی را نیز در حوزه داخلی لبنان ترسیم كرد؛ خطوط قرمزی كه ناظر بر حفظ امنیت و ثبات لبنان در برابر توطئه‌های گسترده‌ای است كه امروز شاهد آن هستیم.


قاطعیت، آرامش و اعتمادبه‌نفس

فادی بودیه، سردبیر نشریه لبنانی المرایا، از بعد دیگری به سخنرانی اخیر سید حسن نصرا... در چهاردهمین سالگرد پیروزی در جنگ 33 روزه اشاره كرد و به جام‌جم گفت: حالت چهره سید حسن نصرا... در سخنرانی اخیر، دارای پیام بود. وی بسیار شمرده و در عین حال قاطعانه سخن گفت. در سخنرانی او، نشانه‌ای از آشفتگی یا عدم تسلط بر اوضاع دیده نمی‌شد. آنچه در حالت دست و چهره سید حسن نصرا... قابل مشاهده بود، تلفیقی از قاطعیت و اعتماد به نفس بود. این در حالی است كه رهبران جریان‌های مخالف مقاومت و حتی سیاستمداران خارجی كه در ظاهر مدعی هستند بر امور داخلی بیروت مسلط هستند، چنین اعتماد به نفس، آرامش و قاطعیتی را در چهره و مواضع خود ندارند.  این تحلیلگر لبنانی در ادامه افزود: باید تاكید كنم سید حسن نصرا... در بزنگاه‌های سیاسی و امنیتی خاص، همواره به همین شیوه عمل كرده است. او هرگز خود را نمی‌بازد و حالتی هیجانی از خود بروز نمی‌دهد. او بر اساس منطق، شجاعت و شفافیت حركت می‌كند. این همان رمز پیروزی وی و جریان مقاومت در مواجهه با بحران‌های خاص در این كشور است. دبیر كل حزب ا... رصد اوضاع جاری در این كشور را همچنان ادامه می‌دهد. او در سخت‌ترین شرایط، بیشترین تسلط را بر اوضاع دارد. این تسلط نه‌تنها در محاسبات تاكتیكی و رفتاری حزب ا... در برابر دشمنان مقاومت ظهور و بروز می‌یابد، بلكه در شیوه رفتار و سخنان سید حسن نصرا... نیز انعكاس پیدا می‌كند.