نسخه Pdf

از سردار وطن تا سردار حرم

مروری بر آثار مستند شبکه سهند

از سردار وطن تا سردار حرم

در این بخش به مرور آثار شاخص مستند شبکه سهند می‌پردازیم که در سال‌های اخیر تولید شدند. آثاری با گستردگی زیاد که شامل مسائل اجتماعی، فرهنگی، دینی و... می‌شود و حتی به مباحثی مانند سرداران تاریخی آذربایجان و مدافعین حرم نیز پرداخته شده است.


 مجموعه مستند «سرداران آذربایجان» 
این مجموعه تلاش می‌كند زندگی، رفتار و شهادت سرداران بنام آذربایجان را به تصویر بکشد. این مجموعه 12 قسمتی به شیوه بازسازی بعضی از صحنه‌ها و گفت‌وگو با همرزمان ایشان تولید شده‌ است. هر قسمت این مجموعه 30 دقیقه بوده و در آن به زندگی، رشادت‌ها و شهادت سرداران بزرگ استان ازجمله شهید مهدی باكری، شهید یاغچیان تحت عنوان مرد خیبر  ، شهید علی تجلایی با عنوان تجلای عشق، شهید حسن شفیع‌زاده با عنوان از ماووت تا ملكوت، شهید قاسم هریسی با عنوان چایی برای قاسم، شهید اسد قربانی با عنوان پرواز از بمو، شهید نادر برپور با عنوان رشید اوغلوم، شهید كسایی با عنوان هلال جبهه عرفان، شهیدان علوی با عنوان تخریبچیان آسمان، شهید جوادی با عنوان معبرگشای عاشق، شهید علی‌اكبر رهبری با عنوان رهبر خوبان و شهید پورشریفی با عنوان پلی به خیبر پرداخته می‌شود. 
 مجموعه مستند «آسیب‌های‌اجتماعی» 
این مجموعه به سفارش مركز سیمای استان‌ها در هشت قسمت تهیه شده و در آن حوزه‌های مختلف آسیب‌های اجتماعی استان مورد بررسی قرار می‌گیرد. مجموعه مذكور با كمك‌گیری از مشاوره‌های منوچهر مشیری، از مستندسازان بنام كشور تولید شده است و در آن موضوعاتی چون كودكان بدسرپرست و بی‌سرپرست، مسأله اعتیاد، ازدواج دختران در سنین پایین و دیگر تهدیدات اجتماعی تحت عناوین من كد 57 هستم، ماه در آب، باغ فرشته، عروسكان، پا نگار، كرنر، خشم‌خیابان و ... زیر ذره‌بین قرار گرفته است.  گفتنی است برخی از این تولیدات در جشنواره‌های مختلف كشوری به نمایش درآمده‌اند. 
 مجموعه مستند «مدافعان‌حرم» 
این مجموعه در راستای ارج‌نهادن به مقام شامخ و والای شهیدان مدافع‌حرم در 16 قسمت تولید شده است كه از این میان می‌توان به برنامه‌های هم‌مسیر (بررسی زندگی شهید والامقام فرهنگی والا)، تولدی دوباره (بررسی زندگی شهید زوار جنتی)، صادق همچون صادق (شهید صادق شیبك)، غیرتی‌ها (شهیدان عبداللهی و عدالت اكبری)، لای‌لای بالام لای‌لای (محمدرضا فخیمی)، شبیه باران (حامد جوانی)، از مالزی تا یجی (وحید نومی‌گلزار)، آهق تا بهشت ( شهید كنعانی )، شهید ذاكر حیدری و شهید اسماعیل ترك اشاره كرد. شایان ذكر است این تولیدات به‌صورت گفت‌وگو محور و گزارشی و در 25 دقیقه تهیه شده‌ است. 
 مجموعه مستند «40 سالگی انقلاب» 
این مجموعه به مناسبت فرارسیدن چهلمین سال پیروزی انقلاب اسلامی ایران تولید شده است. این مجموعه در دو بخش مفاخر و چهره‌ها، و دستاوردهای انقلاب تهیه شده و در هر بخش به‌طور جداگانه به چهره‌های شاخص و تاثیرگذار انقلاب و همچنین دستاوردهای مهم بعد از انقلاب در استان پرداخته می‌شود. از میان چهره‌ها و مفاخر استان كه زندگینامه آنها در قالب مستند درآمده می‌توان به زندگینامه محمدحسین عبدیزدانی در مستند «تا پای جان»، زندگینامه شهید آیت‌ا... قاضی در مستند «خمینی آذربایجان»، زندگینامه شهید آیت‌ا... مدنی در برنامه «میر امام»، زندگی آیت‌ا... انگجی در برنامه «خاندان» و زندگینامه اسفندیار قره‌باغی، خواننده نامدار كشوری و استانی در مستند «یك‌صدا» اشاره كرد. 
در زیرمجموعه بررسی دستاوردهای بعد از انقلاب در استان هم می‌توانیم برنامه‌های «چهل‌چراغ»، «روستای انقلاب»، «ایشیق یول» و ... را نام ببریم كه اقدامات و عملكردهای شاخص استانی را به تصویر كشیده است.