غصه های جزیره!

مذاكرات لندن و اتحادیه اروپا بر سر بر گزیت به بن‌بست رسید

غصه های جزیره!

مذاكرات انگلیس و اتحادیه اروپا بر سر نحوه خروج لندن از اروپای واحد، رسما به بن‌بست رسیده‌است. بوریس جانسون، نخست‌وزیر انگلیس تهدید كرده اگر اتحادیه اروپا تا حدود یك‌ماه دیگر تقاضای لندن را برای بازنگری در برخی بندهای اولیه برگزیت نپذیرد، بدون توافق از این مجموعه خارج‌می‌شود. در مقابل، مذاکره‌کنندگان اروپایی نیز تهدید کرده‌اند در صورت استمرار روند فعلی و عدم بازگشت لندن از مواضع خود، قطعا از این كشور شكایت كرده و فشارهای خود را علیه دولت بوریس جانسون تشدید خواهند كرد.

كشمكش لندن و بروكسل بر سر برگزیت بارد خواست كمیسیون اروپا از سوی دولت بوریس جانسون وارد مرحله تازه‌ای شده، چنانچه شبكه یورونیوز گزارش داده است، مایكل گُو، وزیر ارشد دولت انگلیس پس از صدور بیانیه كمیسیون اروپا درباره اولتیماتوم به این كشور و درخواست استرداد این لایحه كه منجر به بازنگری برگزیت می‌شود، گفت: «به او [ماروس سِفكوویچ، معاون رئیس كمیسیون اروپا] گفتم لندن نه می‌خواهد و نه می‌تواند لایحه جدید را از دستور كار خارج كند.»
مایكل‌گو و ماروس سفكوویچ در یك نشست اضطراری به درخواست كمیسیون اروپا، در لندن با یكدیگر گفت‌وگو كرده بودند.
همزمان سیمون كوونی، وزیر خارجه ایرلند- كشوری كه یكی از چالش‌های جدی روند اجرای برگزیت به شمار می‌رود- لندن را به ایجاد عمدی بحران متهم كرد.وزیر خارجه ایرلند در این خصوص تأکید كرده است: «انتظار می‌رفت در جریان مذاكرات اخیر پیشرفت به دست آید. [این دور] آخرین مرحله از دور دوم گفت‌وگوهای رسمی بود و باوجود تمام دشواری‌ها، ما واقعاً منتظر نتایج مثبت
بودیم...»
اختلافی كه به‌سادگی حل نمی‌شود
درصورتی‌که بروكسل و لندن بر سر چگونگی بازتعریف روابط میان دو طرف در دوران پسابرگزیت به توافق نرسند، خطر جدایی فیزیكی مرز میان جمهوری ایرلند، عضو اتحادیه اروپا و ایرلند شمالی وجود دارد؛ امری كه می‌تواند دهه‌ها تلاش برای برقراری صلح را با چالش مواجه كند.
بر اساس لایحه برگزیت جدید كه از سوی دولت بوریس جانسون ارائه‌شده است، دولت انگلیس برخلاف توافق اولیه برگزیت، قدرت مانور بی‌حدوحصری در قبال ایرلند (ایرلند جنوبی) پیدا خواهد كرد. اتحادیه اروپا می‌گوید این لایحه در صورت تصویب نقض فاحش حقوق بین‌الملل است و بریتانیا با اذعان به این امر، می‌گوید مسؤولیت این نقض مقررات را می‌پذیرد.
وزیر خارجه ایرلند با ابراز نگرانی از عدم دستیابی به توافق گفت:‌«ما باید با دولت انگلیس به توافق برسیم. اگر این اتفاق نیفتد، شكستی سیاسی خواهد بود كه اقتصاد بریتانیا، ایرلند و اتحادیه اروپا را دچار خسارت می‌كند... در این میان اقتصاد بریتانیا بیشتر از دیگران متضرر خواهد شد.»
طی ماه‌های اخیر چندین مذاكره بین دولت بوریس جانسون و مقامات بروكسل، مقامات اتحادیه اروپا صورت گرفته است.
 ما شاهد بودیم كه عملا دولت انگلیس از یك‌طرف بر خواسته‌های خود در قبال توافق نهایی برگزیت پافشاری كرده و از طرف دیگر مقامات اروپایی نیز با هدفی كاملا مشخص اعلام كردند كه انعطافی در این خصوص به سود لندن نشان نخواهند داد.
مقامات اروپایی درصددند تا نسبت انگلیس و جامعه اقتصادی اروپا را در دوره پسا‌برگزیت به‌گونه‌ای تعریف كنند كه بازیگر دیگری در اتحادیه اروپا خروج از این اتحادیه به‌ذهنش خطور نكند، یعنی به عبارت دیگر نمی‌خواهند برگزیت به یك الگوی سیاسی _اقتصادی در اتحادیه اروپا  تبدیل شود.
نقش ترامپ در ایجاد بحران برگزیت
رئیس‌جمهور آمریكا، نقش پررنگ و مستقیمی در ایجاد گره پیچیده فعلی میان لندن و اتحادیه اروپا دارد. در مذاكرات اقتصادی و سیاسی انگلیس و اتحادیه اروپا یك متغیر مهم به نام دونالد ترامپ و دولت آمریكا وجود دارد.
ترامپ سعی دارد «برگزیت بدون توافق» را به یك الگو برای سایر دولت‌های اروپایی تبدیل كند. در نتیجه جانسون منتظر انتخابات ریاست‌جمهوری ماه نوامبر یا آبان است تا تكلیف حضور یا عدم‌حضور ترامپ در كاخ‌سفید مشخص شود! ترامپ اساسا موافق توافق انگلیس و اتحادیه اروپا در مذاكرات برگزیت نبوده و خواستار آن است كه انگلیس یك اتحاد دو‌جانبه اقتصادی را با آمریكا پیگیری كند.


پل پیلار: نتایج مذاكرات برگزیت برای لندن و اتحادیه اروپا تعیین‌كننده خواهد بود
پل پیلار، استاد دانشگاه جورج تاون در ایالات متحده آمریكا در‌خصوص برگزاری مذاكرات برگزیت میان اتحادیه اروپا و انگلیس اظهار كرد: باید این حقیقت را بپذیریم كه مذاكرات خروج انگلیس از اتحادیه اروپا و نحوه رقم خوردن این مساله برای هر دو‌طرف تعیین‌كننده است. نحوه خروج لندن از اتحادیه اروپا می‌تواند مستقیما روی سرنوشت سیاسی دولت انگلیس و متعاقبا وضعیت اقتصادی و سیاسی اتحادیه اروپا تاثیرگذار باشد. بنابراین باید بدانیم كه مذاكرات برگزیت برای هر دو طرف، حساس و تعیین‌كننده است. عضو شورای روابط خارجی آمریكا تاكید كرد: آشفتگی‌ها و اختلافات موجود در داخل و خارج از انگلیس درخصوص برگزیت و نحوه تحقق آن، سبب شده تا دولت بوریس جانسون در برهه فعلی، بیش از پیش دچار آشفتگی شود. در چنین شرایطی وابستگی نخست‌وزیر انگلیس به دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریكا بیشتر شده است. بدیهی است كه همین مسأله، قدرت مانور جانسون را در نظام بین‌الملل محدود خواهد كرد.