به یاد مردان بی‌ادعا

گزارشی از آیین رونمایی از آثار رادیویی پاسداشت مقام شهید و قدردانی از برنامه‌سازان منتخب دفاع مقدس

به یاد مردان بی‌ادعا

در آستانه هفته دفاع‌مقدس و چهلمین سالگرد آغاز جنگ تحمیلی آیین رونمایی از آثار رادیویی پاسداشت مقام شهید و قدردانی از برنامه‌سازان منتخب دفاع مقدس روز گذشته در استودیو شماره یك ساختمان شهدا كه فضای دوران دفاع‌مقدس را با توجه به دكوری كه زده‌شده‌بود تداعی می‌كرد، برگزار شد. در این مراسم دكتر علی‌عسكری رئیس سازمان صداوسیما، دكتر شاه‌آبادی معاون صدا، سردار سید مجید هاشمی دانا مدیرعامل خبرگزاری دفاع مقدس، سردار یعقوب سلیمانی معاون فرهنگی بنیاد شهید و امور ایثارگران و جمعی از خانواده شهدا، حمیدرضا افتخاری مدیر اداره‌كل هنرهای نمایشی رادیو برنامه‌سازان و هنرمندان صدای رسانه‌ملی ازجمله بیوک میرزایی، ایوب آقاخانی و حمیدرضا هدایتی حضور داشتند. اجرای این مراسم را كه به صورت مستقیم و زنده از ایرانصدا پخش می‌شد، فاطمه آل‌عباس برعهده داشت.

چهل روایت، چهل شهید
حمیدرضا افتخاری، مدیر اداره‌كل هنرهای نمایشی رادیو و مدیر رادیونمایش در ابتدای این مراسم با اشاره به طرح پاسداشت مقام شهید سلیمانی بیان كرد: طرح پاسداشت حدود ۹ماه است آغاز شده و قرار است به شهدای كمترشناخته شده بپردازد.
این پروژه بسیار بزرگ است. چون ما طیفی گسترده‌ از شهدا را داریم و پیدا كردن قصه‌های جذاب این شهدا كاری زمانبر است. ما پروژه را با دو محوریت آغاز كردیم؛ ابتدا با شهدایی كه قصه‌های جذابی داشتند پیش بردیم و در كنار آن زندگی شهدای شاخص را مورد تحقیق قرار دادیم.
وی ادامه داد: به‌زودی زندگی ۱۲شهید به سریال رادیویی تبدیل و پخش سریال از شبكه‌های رادیویی آغاز می‌شود. برنامه‌های«چهل روایت چهل شهید» و چند برنامه دیگر گوشه‌ای از تلاش همكاران من در این طرح بود كه برای پاسداشت مقام شهید اجرا شد و امیدواریم بتوانیم این پروژه را ادامه دهیم.
وی در ادامه با اشاره به طرح پاسداشت مقام شهید عنوان كرد: همكاران ما در رادیو كارشان این است كه سراغ این عزیزان و خانواده‌هایشان بروند و این‌گونه نشود كه بعد از چند سال فقط دلخوش به نام یك كوچه باشیم.
افتخاری در پایان سخنانش گفت: در طرح پاسداشت مقام شهید سراغ شهدایی خواهیم رفت كه كمتر از آنها سخن گفته شده‌است. این مسیر پرزحمت است و به دست آوردن داده‌ها بعد از چند دهه سخت است. رادیو باید از همه ظرفیت‌ها از جمله نمایش و مستند بهره بگیرد.
پس از صحبت‌های افتخاری، تیزری از برنامه «كوچه كوچه بوی گل» به تهیه‌كنندگی و كارگردانی ساجد قدوسیان پخش شد و پس از آن از كتاب نمایش‌های رادیویی رونمایی شد. این كتاب شامل نمایش‌هایی چون: خط مقدم، سلام بر ابراهیم، مهاجرین خاك سرخ و هم خانه است كه بخشی از كتاب هم شنیده شد. در ادامه از اسماعیل براری، گزارشگر پیشكسوت رادیو تجلیل شد.




شهدا نماد قدرت كشور ما هستند
حمید شاه‌آبادی، معاون صدا در ادامه و با خوشامدگویی به مهمانان برنامه به‌ویژه خانواده شهدا از جمله شهید نمازی‌فرد عنوان كرد: پاسداشت مقام شهید وظیفه‌ای ملی و همگانی است. مردم ایران قدردان عزیزانی بوده و هستند كه جانشان را در راه عزت و شرف كشور اهدا كردند.
شاه‌آبادی در ادامه افزود: انقلاب اسلامی و دوران هشت‌سال دفاع مقدس معادلات جهان را تغییر داد. رژیم گذشته به تبدیل ایران به ضرابخانه سلاح‌های گوناگون اقدام كرد و با افتخار این كشور را به عنوان ژاندارم منطقه معرفی می‌كرد تا از ابزار سلاح به عنوان نشانه قدرت استفاده كند.
معاون صدا یادآور شد: حامیان مختلف به این كار همت و تلاش داشتند، اما واقعیت این است آنچه كشور را از یوغ بندگی نجات داد، وجود آن سلاح‌ها نبود. امروز اگر عده‌ای در منطقه در بستن پیمان دوستی با اسرائیل فكر می‌كنند تبدیل كشورشان به انبار باروت، در روز حادثه به دردشان می‌خورد. اتفاقاً ممكن است در چنین روزی جانشان را بردارند و فرار كنند، كما این‌كه برای شاه ایران كمكی نكرد.
شاه‌آبادی افزود: شاخصه قدرت، دیگر سلاح و انبار مهمات نیست. امروز برای دنیا ثابت شده است كه شهدا سرمایه و نماد قدرت كشور ما هستند. ما اندیشه شهادت‌طلبی قدرت خود را به دنیا نشان دادیم.
معاون صدا عنوان كرد: امروز به افتخار این عزیزان است كه دور هم جمع شده‌ایم. رسانه در این سال‌ها اقدامات گوناگونی انجام داده است. اما این غفلت كه نكند فقط به ذكر نام و یك اقدام نمادین و كلیشه‌ای اكتفا كنیم به كشور آسیب می‌زند. آنچه در رادیو ما را بر آن داشت كه این پاسداشت را به گونه‌ای دیگر رقم بزنیم احساس تكلیف بود و شرایط حساسی كه كشور با آن روبه‌روست.
وی با بیان این‌كه جوان امروز بیش از دهه شصتی‌ها در برابر هجمه‌ها قرار دارد، بیان كرد: شبهه‌افكنی‌ها بسیار بیشتر در خانه‌ها رسوخ كرده است. طرحی نو باید در افكند. رفتارهای كلیشه‌ای و كلی، حل مسأله نمی‌كند و بسیاری از این كارها با سلاح رسانه‌ای دشمن تأثیرش كمرنگ شده است. مثل دوره‌ای كه در فیلم «آبادان یازده ۶۰» نشان می‌دهند باید امروز هم دست به كار شد و برای تك‌تك شبهه‌هایی كه مطرح می‌شود، برنامه داشته باشیم و حلشان كنیم.
معاون صدا با اشاره به جریان‌های شبهه‌افكنی تصریح كرد: دو گروه و دو جریان می‌توانند در كشور شبهه‌افكنی كنند. گروهی كه شبهه‌افكنی می‌كنند و راه سازش نشان می‌دهند و گروه دیگری كه با نام عدالتخواهی شبهه‌هایشان را مطرح می‌كنند. هر دو جریان ضربه می‌زنند، چه آنها كه با طرح اندیشه‌های سازشكارانه انتقاد می‌كنند، چه آنها كه نگاه انقلابیگری صرف می‌گیرند، ولی به لایه‌های عمیق كارشان نگاه كنید می‌بینید آنها هم شبهه‌افكنی می‌كنند و اندیشه‌های رهبری را نشانه می‌گیرند.
در ادامه مراسم، از نخستین جشنواره نشان سلیمانی توسط سرهنگ سهیلی رونمایی شد و روایتی از شهادت مصطفی نمازی فرد در قالب نمایش مقابل حضار اجرا شد. این نمایش به كارگردانی میرطاهر مظلومی و براساس مستندات واقعی اجرا شد. پس از آن نیز فتوكلیپی از شهدا پخش شد و رئیس سازمان صداوسیما از خانواده شهید مصطفی نمازی‌فرد تقدیر كرد و از برنامه «چهل روایت، چهل شهید» نیز رونمایی شد.




قله بركات دفاع مقدس، شهدا هستند
رئیس رسانه‌ملی در مراسم رونمایی از آثار رادیو گفت:‌ دفاع مقدس موضوع قابل‌توجهی است. درست است كه دفاع مقدس خسارت‌بار بود و خسارتی برای ما داشت، اما دارای بركات فراوانی هم بود. انسان‌های فداكار برای این مرز و بوم به سمت جبهه‌ها رفتند و نگذاشتند در این جنگ شكست بخوریم و برای اولین بار در چند قرن گذشته كه استعمار پیدا شده بود، ایران اثبات كرد بدون هیچ كمكی لیاقت صلابت و استحكام دارد و منشأ اقتدار و قوت و مقاومت شد.
دكتر علی‌عسكری تصریح كرد: قله این عظمت و ایستادگی در وجود مردانی بود كه به جبهه‌ها رفتند و مردمی كه با بصیرت و دانش سختی‌ها را تحمل كردند. این دستاوردی بود كه كشور ما بتواند سختی‌ها را تحمل كند و همه اینها از بركات مقاومتی است كه فراهم شد. قله این بركات، شهدا هستند كه از همه دلبستگی‌ها دل كندند و به جبهه‌ها روانه شدند
دكتر علی‌عسكری یادآور شد: ببینید بعد از جنگ چه تحولاتی بود تا این اواخر كه آمریكا، اسرائیل و مرتجعان منطقه دست به یكی كردند و داعش را تشكیل دادند. اینها قصد داشتند این منطقه را فتح كنند و در اختیار آمریكا و صهیونیسم قرار دهند. اگر نبود مقاومت جوانان ما، معلوم نبود امروز وضع كشور چه می‌شد.
آنها مردم را در سوریه برای آزادی و معیشت تحریك می‌كردند. این فتنه آمریكایی‌ها بود كه برای عقب نگه داشتن ممالك اسلامی در نظر داشتند.
وی افزود: كسی جرات نداشت با آنها مقابله كند و فقط جوانان ملت ایران كه ریشه شجاعتشان به دفاع مقدس می‌رسید این جرات را داشتند و با فرماندهی حاج‌قاسم سلیمانی بر آن مثلث شوم آمریكا، صهیونیسم و مرتجعان منطقه غلبه كردند.
هرچند آمریكا و دیگران به دنبال بازسازی آن اتفاق هستند و باید مراقب بود. این سردار بزرگ و یاران او موفق شدند بر این اتفاقات غلبه كنند. بعد از آن حاج‌قاسم سلیمانی به دست شقی‌ترین انسان روزگار به شهادت رسید و حجم عاطفه مردم را برای شهید سلیمانی دیدید. دكتر علی‌عسكری عنوان كرد: امروز ترامپ و آمریكایی‌ها به ذلت كشیده شده‌اند. آمریكا یك روز برای خودش چیزی بود، امروز به سان یك جهان سومی دچار آشوب و شورش شده است؛ ۲۷هزار میلیارد دلار عدد بدهی‌های آمریكاست و كشور مفلوكی شده است.
وی افزود: بیش از 3000میلیارد دلار كسری بودجه آمریكاست. این وضع امروز آمریكاست كه یقینا سیلی خدا بر آنها بیش از این خواهد بود. ملت ایران اما به‌رغم تحریم‌ها جلو می‌رود. راه مقاومت روحیه، ایمان، تولید و اقتصاد كشور است.
رئیس سازمان صداوسیما گفت: امیدواریم از بركات روحیه قوی ایران و آنچه در شهدای ماست، كشورمان را بسازیم و مجدد تشكر می‌كنم كه این برنامه را برگزار كردید.



تقدیر از برنامه‌سازان منتخب دفاع مقدس
در بخشی از مراسم از برگزیدگان برنامه‌ساز دفاع مقدس تقدیر به عمل آمد و تندیس یادمان 40سالگی دفاع مقدس و جوایز نقدی به آنها اهدا شد كه دو نفر از آنها به دلیل بیماری كرونا در مراسم حضور نداشتند.
بهترین گزارشگر: كامران بروهیده برای برنامه حكایت جاودانگی
بهترین صدابردار: فرزاد شریفی برای نمایش قهرمانان جاوید
بهترین گوینده: سبحان اكرامی برای برنامه گپ آهنگ
بهترین راوی: ایوب آقاخانی برای برنامه زورق خیال
بهترین نویسنده: ضیاء الدین خالقی برای برنامه یاد خوبان
بهترین نویسنده نمایش: هانیه نجفی برای نمایش مهاجرین خاك سرخ
بهترین بازیگر خانم: شمسی صادقی برای نمایش چشم انتظار
بهترین بازیگر مرد: حسین مهماندوست برای نمایش سلام بر ابراهیم
بهترین تهیه‌كننده: شهاب نادری برای برنامه پلاك هشت
بهترین كارگردان: محمد پورحسن برای نمایش مهاجرین خاك سرخ
بهترین نمایش: فرشاد آذرنیا برای تهیه نمایش بالگردهای معلق روز خون
بهترین برنامه: مینا نیكانیك برای مستند مرصاد
بهترین گوینده برنامه‌های رادیو محرم: رضا حبیبی
بهترین تهیه‌كننده برنامه‌های رادیو محرم: رضا رضایی
بهترین تهیه‌كننده و دبیر كارگروه برنامه‌های رادیو محرم: حمید اشتری




تقدیر از فیلم «آبادان یازده60»
در بخش دیگری از مراسم تیزری از فیلم «آبادان یازده60» پخش شد و از مهرداد خوشبخت، كارگردان فیلم توسط دكتر علی عسكری و دكتر شاه‌آبادی تقدیر به عمل آمد و برای این كارگردان فرصتی مهیا شد تا دقایقی را در جایگاه با رئیس سازمان صداوسیما صحبت كند كه مجری نیز به این موضوع اشاره كرد. در انتها نیز از برگزیدگان برنامه‌ساز رادیو محرم تقدیر به عمل آمد و عكس دسته‌جمعی
گرفته شد.