سامانه بازارگاه مشکلات را افزایش داده است

سامانه بازارگاه مشکلات را افزایش داده است


محمد یوسفی، رئیس انجمن پرورش دهندگان مرغ گوشتی به جام‌جم گفت: مرغداران همچنان با مشکل کمبود نهاده‌های دامی روبه‌رو هستند، به طوری که ذرت و کنجاله سویا با قیمت‌های بسیار بالاتر از قیمت‌های مصوب به دست تولیدکننده می‌رسد.
وی سامانه بازارگاه متعلق به وزارت صمت و وزارت جهاد کشاورزی را متهم اصلی گرانی نهاده‌های دامی دانست و تاکید کرد: از زمانی که بازارگاه راه‌اندازی شده نه تنها مشکلی حل نشده است بلکه مشکلات مرغداران افزایش یافته است. چرا که سامانه بازارگاه همه نیاز مرغداران را تامین نمی‌کند و تنها بخشی از نیاز تولیدکنندگان از طریق این سامانه تامین می‌شود.
یوسفی ادامه داد: رویه سامانه بازارگاه این گونه است که هر کارگاهی که جوجه‌ریزی می کند با مراجعه به این سامانه می تواند فقط بخشی از نیاز خود را با قیمت دولتی تهیه کند اما برای تهیه مابقی نیاز خود باید به بازارهای غیر‌رسمی مراجعه کند. بازارهایی که نهاده ها در آن قیمت های بالایی دارند.
به گفته این مقام صنفی، منشا انحرافات سامانه بازارگاه است و اشکالات زیادی متوجه این بخش است.
رییس انجمن پرورش دهندگان مرغ گوشتی کشتن جوجه‌ها برای فروختن نهاده‌های دامی را شایعه دانست و تاکید کرد: اگر شایعه کشتن جوجه ها صحت داشته باشد اکنون نباید در بازار مرغی عرضه شود اما عرضه مرغ همانند گذشته انجام می شود.
با این تفاسیر به نظر می رسد در صورت عدم اصلاح سامانه بازارگاه ، بخش قابل توجهی از نیاز تولیدکنندگان به نهاده های دامی با قیمت های نجومی و چند برابری به دست آنها برسد موضوعی که عملا باعث افزایش هزینه های تولید و قیمت تمام شده مرغ خواهد شد. به نظر می رسد ارز 4200تومانی همچنان و به رغم این که به حداقل‌ترین میزان خود طی دوسال گذشته رسیده است همچنان ناکارآمدی های خود را نشان می دهد. ناکارآمدی‌ای که مهم‌ترین شاخص آن اتلاف منابع ارزی است.