گونه‌ای برای مخاطب فرهیخته

گونه‌ای برای مخاطب فرهیخته

یادداشت: کوروش سلیمانی بازیگر


راه‌اندازی مجدد تولید تله‌تئاتر در تلویزیون خبر خوبی است و نشان می‌دهد توصیه‌های اهالی تئاتر تا حدودی شنیده شده است. این‌که بار دیگر دست‌اندرکاران رسانه‌ملی به تله‌تئاتر هم به‌عنوان مسیری برای جلب مخاطب نگریسته‌اند خوب است اگر در تولید تله‌تئاترها نگاه حرفه‌ای حاکم شود.
بسیاری از هنرمندان جوان امروز و بسیاری از مخاطبان تئاتر ایران خاطراتی خوش از تله‌تئاترهایی دارند که  سال‌های گذشته در رسانه ملی تولید شده و روی آنتن رفته بود.
در زمانی که سرگرمی و ابزارش بسیار محدود بود این تله‌تئاترها بودند که بار سرگرم‌سازی مخاطبان فرهیخته‌تر را بر دوش می‌کشیدند و چون افراد کارکشته و صاحب‌نام در این تله‌تئاترها حاضر بودند کیفیت این تله‌تئاترها همچنان یگانه است. در تولید مجدد تله‌تئاترها باز باید به سمت استفاده از متون غنی و تیم بااستعداد برای اجرا برویم و خدای‌ناکرده این‌طور نباشد که با همان نگاه روتین در سریال‌سازی به سمت ساخت تله‌تئاتر برویم.
در تله‌تئاتر حتما باید اهمیت بالا برای متن قائل شویم و از آن گذشته بر استفاده از عوامل حرفه‌ای و درجه یک چه به‌عنوان بازیگر و چه به‌عنوان کارگردان و چه امور پشت صحنه تاکید کنیم. عیب ندارد که جوانان علاقه‌مند و باسواد را هم به کار بگیریم ولی درنهایت شاکله کار باید با حرفه‌ای‌های امتحان‌پس‌داده باشد.
هیچ اثر نمایشی به نتیجه مطلوب نمی‌رسد مگر به مدد اجزایی که هرکدام در کار خود مهارت داشته باشند و درعین‌حال کمترین تلاشی برای خودنمایی نداشته باشند و به جایش به دیده‌شدن کلیت کار بیندیشند.
اگر در تولید ‌تئاترها هم چنین نگاهی حاکم شود قطع‌به‌یقین این گونه مجددا خواهد توانست به یکی
از مخاطب‌پسندترین گونه‌های تلویزیونی بدل شده و رفته‌رفته راه را هموار خواهد کرد برای ارتباط بیشتر و بهتر اهالی تئاتر و تلویزیون و درنهایت سودبردن هر دو طرف ماجرا از این همکاری.