بیش از 24 هزار برنامه دفاع‌مقدسی پخش می‌شود

دبیر ستاد چهلمین سالگرد دفاع‌مقدس رسانه ملی اعلام کرد

بیش از 24 هزار برنامه دفاع‌مقدسی پخش می‌شود

نشست خبری رسانه ملی و چهلمین سالگرد دفاع‌مقدس با حضور محمدمهدی رحمتی، دبیر ستاد چهلمین سالگرد دفاع‌مقدس رسانه ملی در سالن کوثر سازمان صداوسیما برگزار شد. به گزارش جام‌جم و به گفته رحمتی در مجموع 24 هزار و 449 عنوان برنامه در حوزه‌های معاونت‌های سیما، صدا، امور استان‌ها، برون‌مرزی، معاونت سیاسی و مرکز بسیج صداوسیما تولید شده است که مجموع این برنامه‌ها 291 هزار و 678 دقیقه را شامل می‌شود.

رویکردهای دفاع‌مقدسی رسانه ملی
رحمتی درباره آغاز فعالیت رسانه ملی درخصوص گرامیداشت هفته‌دفاع‌مقدس امسال بیان کرد: سازمان صداوسیما  تشکیل ستاد بزرگداشت چهلمین سالگرد دفاع‌مقدس را در نیمه دوم اسفند 98 انجام داده است. ویژه‌برنامه‌های ایام بزرگداشت دفاع‌مقدس در سازمان صداوسیما از سوم خرداد امسال آغاز شده و تا پایان اسفند ادامه خواهد داشت. ما هفت رویکرد اصلی و هدفگذاری در برنامه‌های حوزه دفاع‌مقدس در قالب‌های متنوع رسانه‌ای داریم. اول، به‌دنبال معرفی درست دفاع‌مقدس به‌عنوان یک بخش ارزشمند از تاریخ ایران اسلامی با ابعاد متنوع نظامی، سیاسی و فرهنگی هستیم. دوم، به شاخص‌های سبک زندگی مردم، رزمندگان و فرماندهان دفاع‌مقدس به‌عنوان الگوهای موفق ایثار و پیروزی می‌پردازیم. سوم، از همه قالب‌های متنوع و جذاب برای معرفی دفاع‌مقدس به‌ویژه به نسل‌های سوم و چهارم انقلاب استفاده می‌کنیم. چهارم، معرفی دفاع‌مقدس به‌عنوان زمینه اتحاد مردم و نیروهای مسلح است. پنجم، پرهیز از نگاه‌های کلیشه‌ای به دشمن به‌عنوان گروه ناتوان و شکست‌خورده و در عین حال پرهیز از معرفی قالبی اسطوره‌های دفاع‌مقدس است. ششم، استفاده از ظرفیت برنامه‌های موجود در سازمان صداوسیماست که حجم قابل‌توجهی از برنامه‌های مربوط به دفاع‌مقدس را شامل می‌شود. آخرین رویکرد، معرفی سبک مدیریت جنگ به‌عنوان یک پدیده منبعث انقلاب اسلامی و معرفی جنگ انقلابی به‌عنوان یک پدیده ویژه مربوط به جمهوری اسلامی ایران است.



معاونت سیما چه پخش می‌کند؟
به گفته رحمتی، برنامه‌های معاونت سیما به این شرح است: در حوزه معاونت سیما سریال‌های جدید ایلدا و منطقه پرواز ممنوع به ترتیب از شبکه‌های یک و دو در هفته‌دفاع‌مقدس پخش خواهد شد. در این ایام و تا انتهای کار، جشنواره فیلم‌های سینمایی و تلویزیونی دفاع‌مقدس است. همچنین در شبکه یک، ویژه‌برنامه‌های رزمنده و مهمات، در شبکه دو از آسمان و چله اقتدار، در شبکه سه شب‌های پرستاره، در شبکه پنج  چهل‌ستون و حماسه ماندگار، در شبکه قرآن  مصباح و در شبکه سلامت روپوش خاکی پخش خواهد شد. شبکه امید،  طلوع امید را در کنار مستند مسابقه پیش‌فنگ تدارک دیده است.
شبکه جام‌جم نیز آنچه خود داشت را دارد. مرکز صبا هم بیش از 20 عنوان انیمیشن را آماده کرده است که طی هفته‌دفاع‌مقدس و طول سال پخش خواهد شد. در شبکه یک، ناگفته‌ها و روایت فتح مستندهای سریالی هستند که در هفته‌دفاع‌مقدس و بعد از آن تا پایان سال پخش خواهد شد. مستندهای پیمان‌شکن و عبیر از شبکه دو سیما و مستندهای فانتوم‌ها در جنگ، کیمیا باران، عشق به سبک دیکتاتور، برای ابراهیم و بیر عالم‌سوز از شبکه سه روی آنتن می‌رود. مستندهای آن یک نفر، متولد آذر، زخم الماس از شبکه چهار، مستندهای در پس غبار، رویای بی‌قاب، پای دیوار مرز از شبکه پنج و مستندهای کوتاه 110 از شبکه قرآن پخش می‌شود. شبکه افق هم با مستندهای خاطرات موتورسیکلت، گردان قاطریزه و کاغذهای بی‌جواب در خدمت بینندگانش خواهد بود.



رادیوT حال و هوای دفاع‌مقدس می‌گیرد
رحمتی درباره برنامه‌های رادیو  گفت: معاونت صدا  5041 برنامه در قالب  96هزار و 20 دقیقه دارد. مجموعه 40 روایت - 40 شهید کاری  از اداره‌کل هنرهای نمایشی معاونت صداست و از چهار شبکه نمایش، ایران، جوان و تهران پخش خواهد شد. کتابخوانی دفاع‌مقدس هر شب در هفته‌دفاع‌مقدس از شبکه تهران پخش خواهد شد. ویژه‌برنامه کربلای جبهه‌ها از رادیو زیارت و ویژه‌برنامه‌های 40 سردار، پلاک سرخ و عکس‌ها سخن می‌گویند از شبکه رادیویی ورزش روی آنتن می‌روند. برنامه راویان حماسه هم برنامه مشترک رادیونمایش و جشنواره تئاتر مقاومت است.



برنامه‌های معاونت سیاسی و برون‌مرزی
به گفته رحمتی، در حوزه معاونت سیاسی سازمان، 3924 برنامه در 6534 دقیقه تدارک دیده شده که در قالب خبرهای مکتوب رادیویی- تلویزیونی، گزارش خبری تلویزیونی- رادیویی، مستند خبری، عکس‌های خبری و تیزرهای اطلاع‌رسانی است. معاونت برون‌مرزی هم 1547 برنامه در قالب 8888 دقیقه تدارک دیده است و شبکه‌های العالم، سحر، الکوثر، هیسپان و پرس و ادارات کل منطقه‌ای معاونت برون‌مرزی در این حوزه فعال هستند.



معاونت امور استان‌ها پیشتاز است
رحمتی بیان کرد: به لحاظ حجم برنامه‌ها، معاونت امور استان‌ها بیشترین مقدار را شامل می‌شود. 312 نمایش رادیویی، 291 مستند و 84 مسابقه رادیویی داریم. ویژه‌برنامه پلاک 40 هر روز از تمامی شبکه‌های رادیویی استان‌ها پخش می‌شود. یک جرعه عاشقی (ویژه‌برنامه شهدای شاخص استان‌ها) و همچنین مشاعره دفاع‌مقدس با مشارکت سه استان در شبکه‌های رادیویی روی آنتن می‌رود. شبکه شما هم ویژه‌برنامه شبانگاهی را برای حوزه دفاع‌مقدس در نظر گرفته است. شبکه‌های تلویزیونی استانی هم هر شب را به یک برنامه اختصاص می‌دهند. دو نماآهنگ آزادسازی خرمشهر و پاسدار رهبری هم در این حوزه به همت معاونت امور استان‌ها تولید شده است که پخش می‌شود. در این ایام ۱۷ قطعه موسیقی هم توسط معاونت امور استان‌ها و مراکز مختلف تولید شده که روی آنتن می‌رود. یک کار مشترک هم مرکز آبادان و شبکه پنج دارند که هر شب پخش می‌شود.




دفاع‌مقدسی‌های بسیج صداوسیما
رحمتی در مورد برنامه‌های بسیج صداوسیما گفت: مرکز بسیج صداوسیما نیز در طول سال، 328 عنوان برنامه در قالب 9119 دقیقه دارد که 24 برنامه آن در هفته‌دفاع‌مقدس پخش خواهد شد. در حوزه برنامه‌های تلویزیونی ویژه‌برنامه مهمات را مشترک با شبکه یک و برنامه سرچشمه را مشترک با شبکه پنچ داریم. از شما چه پنهون کار کوتاهی است که در کلیه شبکه‌ها تولید می‌شود. نماآهنگ پیش‌ستاره‌ها که بازسازی یک نماآهنگ است و نماآهنگ‌های تا ابد ایران بمونه، حراج عشق و شب‌های بارانی را هم از این مرکز داریم. مستندبازسازی‌های شهیدان بی‌سر در پنج قسمت،‌ دو قسمت مستند واهمه، مستند یادآوری که به بحث معماری دفاع‌مقدس در 12 قسمت می‌پردازد و ... هم روی آنتن می‌رود. کار مشترکی هم با شبکه دو داریم که مستند عبیر است. گروه موشن گرافیک بسیج هم از گروه‌های فعال است و به‌طورکلی هفت مجموعه سریالی موشن را برای ایام دفاع‌مقدس آماده کرده است. تله‌فیلم اینجا خانه من است هم در هفته‌مقدس پخش خواهد شد. در حوزه کارهای نمایشی تیزر سینمایی پوتین‌قرمزهاست که به معرفی این کتاب می‌پردازد.  در حوزه فضای مجازی یک تکه از ماه هر هفته به سبک نقاشی دیجیتال پخش می‌شود.