نشان رسول

دبیر جشنواره فیلم مقاومت با خانواده ملاقلی پور دیدار کرد

نشان رسول



زنده‌یاد رسول ملاقلی‌پور از سردمداران و فرماندهان سینمای جنگ و دفاع مقدس بود و فیلم‌هایش نقش مهم و تعیین‌کننده‌ای در شکل‌گیری و قوام سینمای جبهه و جنگ داشت. ملاقلی‌پور خیلی زود و در 51 سالگی از دنیا رفت درحالی‌که هنوز می‌توانست فیلم‌های خوبی در زمینه دفاع مقدس بسازد. دبیر شانزدهمین جشنواره بین‌المللی فیلم مقاومت هم در دیدار اخیر خود با خانواده زنده‌یاد رسول ملاقلی‌پور در همین زمینه تاکید کرد: هر چه زمان می‌گذرد جای خالی این سینماگر در سینمای ایران پررنگ‌تر می‌شود.  
آن‌طور که ستاد اطلاع‌رسانی شانزدهمین جشنواره فیلم مقاومت خبر داد، روز شنبه و در آستانه برگزاری مراسم افتتاحیه شانزدهمین جشنواره بین‌المللی فیلم مقاومت مهدی عظیمی میرآبادی دبیر جشنواره، پرویز فارسیجانی دبیر مراسم «نشان رسول»، حسین طلابیگی مشاور دبیر جشنواره و سیداحد میکائیل‌زاده معاون ارتباطات و اطلاع‌رسانی به منزل زنده‌یاد رسول ملاقلی‌پور رفته و با همسر او و علی ملاقلی‌پور دیدار کردند.
عظیمی میرآبادی در این دیدار با اشاره به جایگاه رسول ملاقلی‌پور در سینمای دفاع مقدس گفت: (او) فیلمسازی است برآمده از انقلاب اسلامی و سال‌های دفاع مقدس که روایت‌هایی ناب از سال‌های پر از حماسه دفاع مقدس داشت و فیلم‌هایش هنوز تازه و تاثیرگذار هستند.
علی ملاقلی‌پور، کارگردان سینما و فرزند رسول ملاقلی‌پور هم با تشکر از برگزارکنندگان شانزدهمین جشنواره فیلم مقاومت گفت: فیلمسازانی مانند رسول ملاقلی‌پور برخاسته از یک فرهنگ بودند. انقلاب اسلامی و سال‌های دفاع مقدس تاثیر زیادی در شکل‌گیری شخصیت هنری پدرم داشت. حضور در جبهه و معاشرت با افرادی مانند شهید بهروز مرادی و شهید حسن شوکت‌پور که در آثار او نشانه‌های پررنگی از آنهاست، شخصیت او را شکل داد.
او ادامه داد: در کنار پدرم چهره‌های تاثیرگذار دیگری هم در سینمای دفاع مقدس حضور داشتند که بعضی از آنها هنوز هم فیلم می‌سازند، نسلی تکرارنشدنی که بررسی تولد و بلوغ آنها در سینمای ایران ضروری است. مراسم «نشان رسول» اتفاق مبارکی است که زمینه تحلیل این سینما و چهره‌های شاخص آن را فراهم می‌کند.
امروز در آیین افتتاحیه شانزدهمین جشنواره بین‌المللی فیلم مقاومت، نخستین جایزه «نشان رسول» به سینماگر خلاق اهدا می‌شود.