در مسیر توسعه روابط با شرق

در مسیر توسعه روابط با شرق


وزیر خارجه كشورمان در ادامه رایزنی‌ها درخصوص برجام و به‌ویژه مكانیسم ماشه و در راستای در پیش گرفتن سیاست نگاه به شرق امروز به مسكو و طی روزهای آتی به چین سفر می‌كند.
قرار است طی سفری كه امروز محمدجواد ظریف به مسكو دارد، با سرگئی لاوروف همتای روسی خود درخصوص مسائل دو جانبه و منطقه‌ای دیدار و گفت‌وگو كند.
البته هنوز جزئیات بیشتری درباره برنامه مذاكرات ظریف در مسكو منتشر نشده اما به نظر می‌رسد كه قرار است وزیر خارجه كشورمان در این سفر با مسؤولان روسی، ادعای آمریكا مبنی بر بازگشت تمام تحریم‌های سازمان ملل علیه ایران در پی فعالسازی مكانیسم ماشه را بررسی كند.در این زمینه یك روزنامه لبنانی نوشت، وزیر خارجه ایران به درخواست فرانسه در سفر به روسیه درباره لبنان و موضوع تشكیل دولت جدید این كشور نیز با طرف روسی رایزنی خواهد داشت. این دومین سفر ظریف به مسكو طی چند ماه اخیر است، پیش از این نیز وزیر خارجه در اواخر تیر به مسكو سفر كرد تا علاوه‌بر ارائه پیام رئیس جمهوری كشورمان به ولادیمیر پوتین، درخصوص برجام، تحولات منطقه‌ای و مسائل بین‌المللی و آینده توافق ۲۰ ساله ایران و روسیه كه سال آینده به پایان می‌رسد، با همتای روس خود
 گفت‌وگو كند.
همچنین به نقل از محمود واعظی رئیس دفتر رئیس‌جمهور، ظریف در آینده‌ای نزدیك به چین سفر می‌كند. به گفته وی این سفر فرصت مغتنمی است و تیم اقتصادی هم در این سفر همراه وزیر خارجه هستند.
رئیس دفتر رئیس‌جمهور دیروز در جمع خبرنگاران درخصوص اهمیت سند راهبردی ایران و چین تاكید كرد: سند ۲۵ ساله روابط ایران و چین بسیار مهم است و روابط ایران و چین در بخش‌های مختلف سیاسی و اقتصادی گسترش پیدا كرده و تعمیق شده است.
واعظی اضافه كرد: این سند منجر می‌شود تا بتوانیم به طور هدفمند برای فعالیت دستگاه‌های مختلف كشور در زمینه‌های مختلف برنامه‌ریزی كنیم. سند ۲۵ ساله هم روی روابط ایران و چین و هم در ارتباط با مسائل منطقه تاثیرگذار است.
وی ابراز امیدواری كرد در سفر وزیر خارجه به چین این موضوعات نهایی شود.