ارزی نیست!

ارزی نیست!


 وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشكی دیروز بازهم از تحمیل بار مشكلات اقتصادی كشور بر نظام سلامت گلایه كرد و گفت كه فقط 30درصد از منابع تعیین‌شده صندوق توسعه ملی برای مبارزه با كرونا، به وزارت بهداشت اختصاص یافته است. ما این گلایه‌ها را با دو نفر از نمایندگان حوزه‌های اقتصادی مجلس در میان گذاشته‌ایم و پاسخ‌شان را گرفته‌ایم.
 كمبود ارزی
محمد باقری، عضو كمیسیون اقتصادی

محدویت منابع ارزی بانك مركزی در ماه‌های اخیر مشكلاتی را برای تخصیص ارز مورد نیاز وزارت بهداشت ایجاد كرده است. ولی ما اعتقاد داریم كه در شرایط همه‌گیری كرونا، اقلام دارویی و تجهیزات پزشكی باید در اولویت تخصیص ارز از سوی بانك مركزی نیز قرار گیرند. این نكته‌ای است كه بارها در جلسات كمیسیون اقتصادی به مسؤولان بانك مركزی گوشزد كرده‌ایم.
البته باید توجه داشت كه این روزها صندوق توسعه ملی نیز بر اثر فشار ناشی از تحریم‌های ظالمانه به‌شدت با كمبود منابع ارزی مواجه شده است. به این صورت كه آن بخش از منابع این صندوق كه قرار است به صورت ریالی در اختیار وزارت بهداشت یا نهادهای دیگر قرار گیرد، قابل تامین است، اما تامین بخش ارزی این منابع در وضعیت امروز كشور كه دولت با مشكل بازگشت ارزهای حاصل از صادرات مواجه شده، با دشواری‌های بسیاری همراه است. چراكه این منابع قرار است با پشتوانه اعتبارات بانك مركزی به منابع نقدی تبدیل شود و اكنون بانك مركزی در تامین این اعتبارات به مشكل برخورده است.
بخشی از این مشكلات هم در شرایط كنونی گریبان‌گیر ارزهای مورد نیاز وزارت بهداشت و سهم این نهاد از منابع صندوق توسعه ملی شده که این مشكلات را به‌بار آورده است. البته اكنون كشور ما به صورت كلی در تامین منابع ارزی كالاهای اساسی به مشكل برخورده است و با این وجود، انتظار می‌رود كه تخصیص منابع به ارز و تجهیزات پزشكی در اولویت بانك مركزی قرار گیرد.
گله دیروز وزیر بهداشت نیز نشان‌دهنده آن است كه ایشان احساس می‌كند، اگر مشكلات ایجادشده در اثر بی‌توجهی به نیازهای مالی وزارت بهداشت را هر از گاهی با زبانی تند مطرح نكند، احتمالا سایر مسؤولان دولت نسبت به عواقب آن احساس خطر نخواهند كرد و تامین منابع مالی این وزارتخانه را جدی نمی‌گیرند.
  گلایه بحق
 روح‌ا... عباس‌پور، عضو كمیسیون صنایع و معادن

شنیده‌ها حاكی از آن است که یك میلیارد یورویی كه رهبر معظم انقلاب اجازه برداشت آن از صندوق توسعه ملی را داده‌اند، تا حد زیادی از این صندوق برداشته شده، اما فقط 30درصد آن به وزارت بهداشت تعلق گرفته است. البته آنچه رهبر انقلاب با آن موافقت كرده‌اند نیز اختصاص این منابع به مبارزه با كرونا است و این مبارزه لزوما در وزارت بهداشت انجام نمی‌شود. ممكن است دولت بر همین مبنا بخشی از این منابع را به سایر نهادها اختصاص داده یا از آن برای تامین منابع تسهیلات كرونایی استفاده كرده باشد.
اما مسؤولان دستگاه اجرایی باید توجه داشته باشند كه امروز مساله همه‌گیری كرونا از اهمیت فوق‌العاده‌ای برخوردار است و متولی حل این مساله نیز وزارت بهداشت است. گله‌مندی وزیر‌بهداشت از این‌كه چرا فقط 30درصد از منابع تعیین‌شده صندوق توسعه ملی به این وزارتخانه اختصاص داده‌شده، گلایه به‌حقی است، چراکه در این شرایط حساس كشور حتما باید مساله سلامت مردم در اولویت دولت قرار گیرد و منابع مورد نیاز وزارت بهداشت تا حد ممكن تامین شود. پس در وضعیت امروز نباید منابع مربوط به وزارت بهداشت در بخش‌های دیگری هزینه شود و اگر این اتفاق رخ داده‌باشد، واقعا ظلم بزرگی صورت گرفته است.