مانور كووید- 19 در سرزمین سروها

شیوع كرونا در كنار بحران‌های اقتصادی و سیاسی، حیات لبنان را تهدید می‌كند

مانور كووید- 19 در سرزمین سروها

در حالی كه لبنان همچنان در بهت ناشی از انفجار بندر بیروت و تحریم‌های سخت آمریكا به‌سر می‌برد، شیوع كووید - 19 در این كشور حیات صدها هزار نفر از ساكنان آن را تهدید می‌كند. در چنین شرایطی، بسیاری از متخصصان و پزشكان لبنانی درخصوص وقوع یك فاجعه انسانی تمام‌عیار در كشورشان هشدار می‌دهند. شبكه سی‌ان‌ان در یكی از گزارش‌های اخیر خود درخصوص شیوع ویروس كرونا در لبنان می‌نویسد: «در حالی كه لبنان در آشفتگی سیاسی و اقتصادی به سر می‌برد، شیوع كووید ـ 19 می‌تواند این كشور را كاملا غرق كند! تعداد مبتلایان به كرونا، نسبت به جمعیت (لبنان) ، سر به فلك كشیده و همین مساله می‌تواند بحران‌ها در لبنان را تشدید كند. در این میان، بخش درمانی و پزشكی در لبنان نیز از قدرت كافی برای مواجهه با شیوع كرونا برخوردار نیست. مقامات بهداشتی لبنان درخصوص استمرار بحران كرونا ، آن هم در اوج بحران اقتصادی هشدار داده‌اند.»

آمار چه می‌گوید؟
براساس اعلام رسمی دانشگاه جان هاپكینز و تایید منابع پزشكی در لبنان، تعداد مبتلایان كرونا در این كشور كوچك، حدود 30 هزار نفر است. تاكنون حداقل 307 نفر نیز قربانی این ویروس شده‌اند. با این حال، طی روزهای اخیر، شاهد ابتلای روزانه حداقل 1000 نفر به كرونا در لبنان هستیم. كشوری كه كل جمعیت آن به هفت میلیون نفر نیز نمی‌رسد. به عبارت بهتر، نسبت مبتلایان كرونا به كل جمعیت لبنان، نشان از وقوع یك فاجعه تمام‌عیار در این كشور دارد. البته از زمان وقوع انفجار در بیروت و شوكی كه به زندگی و رفت و آمد شهروندان لبنانی در این كشور وارد شد، شیوع گسترده كووید- 19 در این كشور قابل پیش‌بینی بود. از همان زمان انفجار در بندر بیروت، اكثر متخصصان در‌خصوص عواقب ناشی از این موضوع هشدار داده بودند.  آمار نگران‌كننده دیگر، مربوط به درصد مثبت بودن تست‌های تشخیص كووید - 19 در لبنان است. حدود 10 درصد از آزمایش‌های صورت گرفته در این كشور (تست‌های تشخیص كرونا) مثبت است. رقمی كه متخصصان درمانی و ویروس‌شناسی، آن را فوق‌العاده خطرناك قلمداد می‌كنند. سازمان بهداشت جهانی (WHO) توصیه كرده‌است كه دولت‌ها قبل از این‌كه هر‌گونه اقدامی درخصوص رفع محدودیت‌های كرونایی صورت دهند، باید اقداماتی را انجام دهند. یكی از این اقدامات و پیش‌شرط‌ها، مربوط به كاهش تعداد مبتلایان كرونا (نسبت به تعداد آزمایش‌ها) به كمتر از 5 درصد است. این دستور‌العمل سازمان بهداشت جهانی به وضوح نشان می‌دهد كه لبنان در چه وضعیت سخت و دشواری قرار گرفته است.  دكتر فراس ابیاد، مدیر بیمارستان رفیق حریری در بیروت - بیمارستان اصلی محل مراجعه مبتلایان كرونا -در این خصوص به شبكه سی‌ان‌ان می‌گوید: «‌ما به‌شدت نگران هستیم. نمی‌دانیم این مسیر به كدام نقطه ختم می‌شود. هنگامی كه ما شاهد افزایش تعداد بیماران و مبتلایان به كرونا در لبنان هستیم، اولین نگرانی ما مربوط به قابلیت ساختار مراقبت‌های درمانی كشورمان است. این‌كه چنین سیستمی (كه آسیب‌ دیده‌است‌)، می‌تواند بر اثر فشارهای جدید از بین برود. این بحرانی است كه ما به سمت آن می‌رویم.»
بی‌دولتی در لبنان ضرب در كرونا
 حامد حسن، وزیر بهداشت لبنان در سخنانی خواستار «قرنطینه كامل» كشور شد اما این خواسته وی، با مخالفت دیگر اعضای كابینه (كابینه حسان دیاب) مواجه شد. گرچه حسان دیاب از نخست‌وزیری لبنان استعفا داده، اما دولت وی تا تعیین تكلیف نهایی دولت جدید در رأس معادلات اجرایی و سیاسی بیروت حاضر خواهد بود. محمد فهمی، سرپرست وزارت كشور لبنان با انتقاد از پیشنهاد وزیر بهداشت این كشور، تاكید كرده‌است كه نباید با اعمال محدودیت‌های تمام‌عیار و مكرر، با زندگی مردم لبنان بازی كرد! در هر حال، هرگونه تصمیم‌گیری در‌خصوص محدودیت‌های كرونایی جدید به كمیته ملی مبارزه با كرونا در لبنان سپرده شده‌است. اكثر تحلیلگران معتقدند كه عدم استقرار یك دولت قوی در بیروت ، مولد آسیب‌های زیادی در لبنان به‌خصوص در دوران شیوع كرونا خواهد بود.  در هر حال، مسلم است كه دولت موقتی فعلی در لبنان، قدرت لازم برای صدور دستورهای محكم و لازم‌الاجرا در مواجهه با شیوع كرونا را ندارد. نباید فراموش كرد كه لبنان تا قبل از وقوع انفجار در بندر بیروت كه به فلج شدن اقتصادی این كشور منجر شد، كمترین میزان ابتلا به كرونا در منطقه را داشت. اما اكنون این كشور در حال تبدیل شدن به یكی از كانون‌های كووید - 19 در منطقه است. پس از وقوع انفجار در بندر بیروت و جا‌به‌جایی شهروندان لبنانی از بیروت به نقاط دیگر پایتخت و حتی دیگر مناطق لبنان، اصلی‌ترین نقش را در شیوع كووید ـ 19 در همه نقاط این كشور داشته است. بنا‌بر گفته متخصصان، بازگشایی فرودگاه رفیق حریری بیروت (پس از انفجار) نیز تاثیر بسزایی در شیوع گسترده ویروس كرونا در لبنان داشته است.   



لبنان با بحرانی تمام‌عیار مواجه است
 فادی اسماعیل بودیه، تحلیلگر لبنانی در این خصوص به جام‌جم می‌گوید: «لبنان با بحرانی تمام‌عیار مواجه است. در كنار بحران‌های سیاسی و اقتصادی جاری در كشورمان (لبنان) اكنون شاهد شیوع گسترده ویروس كووید - 19 هستیم. این در حالی است كه بسیاری از شهروندان تحت تاثیر انفجار در بندر بیروت، محل زندگی خود را از دست داده و چشم‌اندازی نیز برای بهبود وضعیت مالی كشور در آینده‌ای نزدیك وجود ندارد.»
سردبیر نشریه المرایا در این‌خصوص تاكید كرده است: «لبنان باید دوباره بر‌خیزد. آنچه امروز در‌خصوص شیوع كرونا و دیگر بحران‌های اقتصادی، امنیتی، سیاسی و اجتماعی در این كشور می‌گذرد به معنای روزهای دشواری است كه لبنان جهت‌ گذار از وضعیت فعلی پیش‌رو دارد. قویا معتقدم كه انفجار بندر بیروت، به صورتی هدفمند از سوی دشمنان امنیت كشورمان طراحی و اجرا شد. از همان زمان مشخص بود كه ما با یك فاجعه تمام‌عیار رو‌به‌رو هستیم و علاوه بر ابعاد اقتصادی ـ امنیتی، ظرفیت‌های بهداشتی و درمانی لبنان نیز تحت تاثیر این فاجعه قرار می‌گیرد. با این حال، جریان مقاومت نیز استوار و قوی و به مانند همیشه در كنار دیگر شهروندان كشورمان خواهد بود تا ما با استعانت از خداوند بتوانیم از بحران عبور كنیم.»