نسخه Pdf

سرنوشت پادشاهی پس از تایتان‌ها

كمتر از ۶۰ روز تا عرضه‌ كنسول‌های نسل نهمی مانده

سرنوشت پادشاهی پس از تایتان‌ها

بسیاری نسل هشتم كنسول‌های خانگی را به رقابت تایتان‌ها تشبیه می‌كردند. نفسگیر، عظیم و البته بی‌رحمانه. با این حال و با وجود شروع پر سر و صدای نسل هشتم، رقبا به‌هیچ‌وجه در یك سطح رقابت نكردند. به این ترتیب رویارویی تایتان‌های شرق و غرب دنیای سرگرمی، خیلی زود به نفع پلی‌استیشن و سونی خاتمه یافت. اشتباهات مایكروسافت و مدیر وقت برند اكس‌باكس سبب شد سامورایی‌ها خیلی زود بازار را به تسخیر خود درآورند و با پشتوانه عناوین انحصاری خود، روز‌به‌روز محبوب‌تر شوند. حالا هفت سال از آن روزها گذشته است. مایكروسافت و اكس‌باكس با یاری استودیوهای خود و مدیریت كم‌نظیر فیل اسپنسر ‌مانند روزهای نه‌چندان دور رقیب‌شان را به مبارزه می‌طلبند و در سوی دیگر میدان، پلی‌استیشن سرخوش از پیروزی در نسل هشتم، برنامه‌های مفصلی برای تداوم‌موفقیت در سال‌های پیش‌رو دارد. آنها سرانجام چند روز پس از مایكروسافت قیمت پلی‌استیشن ۵ را اعلام كردند و با آغاز پیش‌خرید آن یك هفته قبل از اكس‌باكس سری اكس و اس بر طبل جنگ كنسول‌ها كوبیدند.

امیر گلخانی / روزنامه‌نگار و منتقد بازی

 یك پیش‌خرید جنجالی
پیش از این و در همین صفحه، درباره برنامه نسل نهمی هر دو طرف نوشتیم. این‌كه مایكروسافتی‌ها چگونه روی اكس‌باكس گیم‌پس و آینده آن تمركز كرده‌اند و در سوی دیگر سونی باز هم به فروش كنسول خانگی خود علاقه‌مند است. آنها هنوز هم سر موضع‌شان هستند؛ اما چند نكته با اعلام جزئیات بیشتر تغییر می‌كند. پیش از این جیم‌رایان گفته بود كه سونی تمایل چندانی به بازی‌های میان‌نسلی ندارد و ترجیح می‌دهد با عرضه عناوین خود برای پلی‌استیشن ۵، بهترین خروجی ممكن را به هواداران ارائه دهد. حال با گذشت چند هفته از این صحبت‌ها تایید شد كه دنباله «هورایزن» و البته «اسپایدرمن» برای پلی‌استیشن ۴ هم روانه بازار می‌شود. علاوه بر این، سونی چند هفته پیش ایمیلی تحت عنوان رزرو جایگاه پیش‌خرید برای هواداران خود ارسال كرده بود. با وجود این ایمیل، هیچ‌كس نتوانست آن‌طور كه باید و به‌راحتی كنسول مورد نظر را پیش‌خرید كند.
 گیم‌پس، تنها تمركز اكس باكس
شاید  تصور كنید كه همه چیز در شرایطی كنونی به نفع مایكروسافتی‌هاست و با یك سیاست حساب‌شده، آنها پادشاه بازار كنسول‌های خانگی خواهند شد. حقیقت این است كه مایكروسافت در نسل پیش‌رو بیش از هر چیزی، دنبال فروش سرویس و زیست‌بوم خود خواهد بود. به این معنا كه بیش از فروش سری‌اكس و اس، عضویت كاربران در سرویس گیم‌پس برای اكس‌باكس اهمیت دارد. این‌كه شما بتوانید از هر جای دنیا و به‌واسطه اكس كلاود، از بازی‌های گیم‌پس و دیگر عناوین اكس‌باكس لذت ببرید. ردموندی‌ها حتی اصرار ندارند تا پول كنسول را به‌طور كامل بگیرند و در اقدامی متفاوت، تصمیم دارند تا نسل نهم كنسول‌های خانگی را با سیستمی شبیه اپراتورهای همراه در اختیار كاربران قرار دهند.
 تقابل سلیقه‌ها
حالا كه مایكروسافت درگیر فروش اكوسیستم جدیدش است و پلی‌استیشن مشغول بازی‌های بزرگ قصه‌محور، كدام كنسول انتخاب بهتری خواهد بود؟ پاسخ این سؤال احتمالا به تعداد افرادی كه بازی‌های ویدئویی را تجربه می‌كنند، می‌تواند متفاوت باشد. عناوینی كه تجربه می‌كنید و بازی‌هایی كه به‌دنبال كردنشان علاقه‌مندید، انتخاب بعدی شما را شكل می‌دهند. با این‌حال و با وجود تفاوت سلیقه، چند راهنمایی كوچك هم از صفحه بازی كلیك داشته باشید: با وضع اقتصادی كنونی، چند هفته‌ منتظر بمانید تا قیمت‌ها ثبات پیدا كنند. مطمئن باشید هنگام عرضه كنسول‌های خانگی، چند هفته‌ای زمان لازم است تا قیمت واقعی محصول روی آن بخورد. علاوه بر این، نیم‌نگاهی هم به نسخه بدون دیسك درایو پلی‌استیشن ۵ و البته سری اس بیندازید. مطمئن باشید نبود دیسك درایو در یك كنسول نسل نهمی (پلی‌استیشن ۵ دیجیتال) یا عدم پشتیبانی از وضوح تصویر 8K (اكس‌باكس سری اس) آن‌قدر مشكل‌ساز نباشند كه در وضعیت كنونی، پول بیشتری خرج كنید!
 شاهزاده‌های ۴۹۹ دلاری
هر دو كنسول پلی‌استیشن ۵ و اكس‌باكس سری اكس، ۴۹۹ دلار قیمت دارند. این محصولات نسل نهمی به ترتیب ۱۰.۳ و ۱۲.۰ ترافلاپس توان گرافیكی دارد. هر دو از ۱۶ گیگابایت رم  6GDDR بهره می‌گیرند و البته‌هارد SSD یك ترابایتی كه سونی ۸۲۵ گیگابایت از آن را در دسترس قرار می‌دهد. البته كه سامورایی‌ها روی كیفیت‌هاردهایشان و سرعت آن نیز تاكید فراوانی دارند. خروجی تصویر 4K و فریم ریت ۱۲۰، بزرگ‌ترین اهداف تبلیغاتی و فنی سونی و مایكروسافت خواهد بود و پشتیبانی آنها از بلو ــ ری 4K UHD نیز تایید شده است. گرچه پلی‌استیشن ۵ دارای یك نسخه دیجیتال است كه دیسك درایو ندارد. موردی كه مایكروسافت نیز در كنسول ضعیف‌تر اما اقتصادی خود لحاظ كرده است تا قیمت محصول كاهش یابد. از زاویه عناوین انحصاری، مایكروسافت و اكس‌باكس با خریداری بتزدا و زنی‌مكس، یك اتفاق تاریخی رقم زدند و به‌نظر می‌رسد آینده روشنی در انتظارشان باشد. شمارش معكوس برای نسل نهم كنسول‌های خانگی آغاز شده‌است تا چندی دیگر، بهترین‌های صنعت بازی برای تصاحب بازار وارد می‌شوند.