نسخه Pdf

بسته‌های به‌صرفه

راهنمای انتخاب مناسب‌ترین اینترنت همراه برای شما

بسته‌های به‌صرفه

براساس آمار سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی، اینترنت همراه رایج‌ترین شیوه اتصال كاربران ایرانی به اینترنت است. این وابستگی در ماه‌های اخیر بیشتر شده و بسیاری از دانش‌آموزان و دانشجویان تنها با استفاده از این بستر از خدمات آموزش غیرحضوری كه یكی از اركان حفظ‌سلامت جمعی در شرایط كنونی است، استفاده می‌كنند. به همین دلیل اقدام یكی دو ماه پیش اپراتورها برای افزایش بی‌سروصدای قیمت بسته‌های اینترنت همراه، باعث اعتراض‌های گسترده‌ شد. حالا در آغاز سال تحصیلی و پس از كش و قوس‌های فراوان و تهدید رسمی رگولاتوری، بالاخره اپراتورها به بازگرداندن قیمت بسته‌های همراه به حالت قبل رضایت داده‌اند، اما حتی با همان قیمت‌های قبلی هم تهیه اینترنت همراه برای بسیاری از خانواده‌ها، به‌ویژه اگر چند دانش‌آموز در خانه داشته باشند، كار آسانی نیست. در نتیجه تصمیم گرفتیم با چند راهنمایی كلی، به شما در كاهش هزینه‌های بسته مناسب و دارای ارزش كافی خرید كمك كنیم.

  ثبات همیشه بهتر است
واقعیت این است كه استفاده از اینترنت همراه به‌عنوان اتصال خانگی اصلا اقتصادی نیست. خرید یك مودم Wi-Fi و تحمل دردسرهای وصل‌كردن اینترنت ADSL ممكن است در نگاه اول گران و دشوار به‌نظر برسد، اما در درازمدت می‌تواند هزینه‌های شما را به‌طور قابل‌ملاحظه‌ای كاهش دهد. اینترنت ADSL سرعت قابل‌قبول و قیمت بهتری نسبت به اینترنت همراه دارد و می‌توانید با هزینه یك بسته دو كاربره اینترنت همراه ماهیانه با حجم 50 گیگابایت، برای تمام اعضای خانواده اینترنت پرسرعت و تقریبا نامحدود فراهم كنید. پس اگر می‌خواهید در منزل یا محل كار به اینترنت وصل شوید و نیازی به دسترسی به آن در حال جابه‌جایی ندارید، سعی كنید در اولین فرصت اقدام به خرید یك مودم وایرلس و اشتراك ADSL كنید تا هم در هزینه‌ها صرفه‌جویی كرده باشید و هم نگران تمام‌ شدن حجم بسته اینترنت خود نباشید. 
البته ممكن است به دلایل متعدد از جمله نبود پوشش ADSL در محل زندگی یا نبود پورت خالی در مركز مخابرات منطقه سكونت، نتوانید از اینترنت ADSL استفاده كنید. در این صورت راهی به‌غیر از استفاده از اینترنت همراه باقی نمی‌ماند، ولی كماكان می‌توانید با استفاده بهینه از حجم بسته اینترنت خود، در هزینه‌ها صرفه‌جویی كنید. برای این كار باید ضمن انتخاب بسته اینترنت همراه متناسب با نیازهای خود، از تمام ترفندهای ممكن برای كاهش حجم داده مصرفی گوشی هم استفاده كنید.
  صرفه‌جو باشید
یكی از بهترین روش‌ها برای كنترل مصرف اینترنت، استفاده از ابزارهای داخلی اندروید است. كافی است به قسمت تنظیمات گوشی رفته و وارد Data Usage> Billing Cycle> Data limit and billing cycle شوید. در این بخش می‌توانید حداكثر مقدار داده مصرفی در هر ماه را مشخص كنید. همچنین می‌توانید انتخاب كنید با رسیدن به این حد، اینترنت همراه به‌طور خودكار غیرفعال شود. استفاده از این قابلیت به‌ویژه برای والدین دانش‌آموزان ضروری است، چون می‌توانید بدون نگرانی از هزینه‌های اضافی سهمیه اینترنت بچه‌ها را برایشان مشخص كنید. 
نكته دیگر، غیرفعال كردن دریافت و ارسال داده توسط اپلیكیشن‌ها در پس‌زمینه است. در بخش Data Usage می‌توانید داده مصرفی هریك از برنامه‌ها را به‌طور مجزا مشاهده كنید. به‌علاوه می‌توانید با لمس مجدد آیكون برنامه‌های پرمصرف بدون كاربرد، گزینه Restrict app background data را فعال كنید تا تنها در زمانی كه از آن استفاده می‌كنید به شبكه دسترسی داشته باشید. در نهایت ایجاد عادت‌های خوبی مثل نصب نكردن اپلیكیشن‌های متفرقه و مشكوك، خاموش كردن اینترنت همراه هنگامی كه با آن كار ندارید و افزایش دوره به‌ر‌وزرسانی ویجت‌های صفحه اصلی هم می‌توانند مصرف كلی گوشی شما را كاهش دهد.
  خوب انتخاب كنید
خرید بسته اینترنتی با بالاترین ارزش خرید و بیشترین كارایی برای شما، قدم بعدی در كاهش هزینه‌های اینترنت است. خرید بسته‌های كوتاه‌مدت، به‌غیر از شرایط اضطراری هیچ توجیهی ندارد. این بسته‌ها به‌نسبت حجم‌شان بسیار گران هستند و در درازمدت هزینه اینترنت شما را به‌طور معنی‌داری بالا می‌برند. بسته‌های یك‌ماهه متنوع‌ترین نوع بسته‌های ارائه شده توسط اپراتورها هستند و می‌توانند نیازهای كاربران عادی را با هزینه ماهانه قابل‌قبول تامین كنند. 
بیشترین دقت را باید در انتخاب بسته‌های بلندمدت كه حذف آنها سروصدای بسیاری هم ایجاد كرد بكنید، زیرا الزاما اقتصادی‌ترین گزینه نیستند. 
این بسته‌ها برای كاربرانی كه مصرف به‌نسبت پایین و قابل پیش‌بینی دارند مناسب بوده، ولی برای كاربرانی كه ممكن است نیازشان به اینترنت متغیر باشد خیلی خوب نیست. همچنین، استفاده از بسته‌های بلندمدت نیازمند بودجه‌بندی مناسب برای تمام‌نشدن پیش از موعد حجم اینترنت است و این برای دانش‌آموزان و نوجوانانی كه این روزها بزرگ‌ترین مشتری این بسته‌ها هستند كار آسانی نیست. در جدول زیر بسته‌های بلندمدت اپراتورهای مختلف با هم مقایسه شده‌ است. در‌برخی موارد كه با (*) مشخص شده‌اند، به‌دلیل ارائه نشدن بسته با حجم یكسان توسط تمام اپراتورها قیمت بسته دارای نزدیك‌ترین حجم مقایسه شده‌است. 

نگاهی گذرا به این جدول نشان می‌دهد رایتل به‌ویژه در بسته‌های بلندمدت دوماهه و سه‌ماهه قیمت‌های منصفانه‌تری دارد و حتی در طولانی‌مدت‌ترین بسته‌ها هم معمولا در ازای كمی قیمت بیشتر، حجم بیشتری را در اختیار رقبا قرار داده است. ایرانسل از این نظر در میانه راه قرار می‌گیرد و همراه اول احتمالا به‌دلیل پوشش سراسری‌ و عدم دسترسی كاربران در برخی نقاط كشور به گزینه‌های دیگر، به‌طور میانگین گران‌قیمت‌ترین اینترنت همراه را عرضه می‌كند. پس اگر در شهرهای بزرگ زندگی می‌كنید، هزینه استفاده از اینترنت همراه در نقاط دورافتاده را نپردازید و از بسته‌های ارزان‌تر استفاده كنید. 
در نهایت باید به بسته‌های چندكاربره اشاره كنیم كه به‌خصوص برای خانواده‌هایی كه چند محصل دارند انتخاب مناسبی است. به این ترتیب همه هزینه‌ها یكجا متمركز شده و مدیریت آن آسان‌تر خواهد بود. در بین اپراتورها، بهترین و متنوع‌ترین بسته‌های چندكاربره توسط ایرانسل در بازه‌های زمانی متنوع عرضه می‌شود و رایتل گران‌ترین و محدودترین بسته‌های چندكاربره را عرضه می‌كند.
ضمیمه قاب کوچک
تیتر خبرها