حضور نیروهای آمریکایی را به ضرر امنیت منطقه می‌دانیم

روحانی در دیدار وزیر خارجه عراق:

حضور نیروهای آمریکایی را به ضرر امنیت منطقه می‌دانیم



رئیس جمهور با بیان این‌که ملت و دولت ایران، کشور عراق را دوست خود می‌داند و در مقاطع مختلف در کنار دولت و مردم عراق برای کمک به آنها حضور داشته‌اند، گفت: ما در مقاطع مختلف همواره حامی مردم و حکومت قانونی عراق بوده‌ایم و بهترین نمونه کمک به ملت و دولت عراق در جریان حملات تروریستی داعش در این کشور بوده‌است.
حسن روحانی در دیدار فواد حسین، وزیر خارجه عراق با بیان این‌که امروز هم وحدت شیعیان و تعامل بین گروه‌های مختلف اعم از شیعه، سنی و کرد در این کشور را یک اصل مهم تلقی می‌کنیم، خاطرنشان کرد: برای کمک به وحدت و انسجام عراق در کنار دولت و مردم این کشور هستیم. رئیس‌جمهور در ادامه با بیان این‌که ما همیشه نظر خود را به صورت واضح و آشکار در مواضع‌سیاسی خودمان اعلام کرده‌ایم، تأکید کرد: حضور نیروهای مسلح آمریکا در منطقه چه در عراق، افغانستان و چه در کشورهای جنوبی خلیج‌فارس را به ضرر امنیت و ثبات منطقه می‌دانیم.
روحانی با تأکید بر این‌که تلاش برای خروج آمریکا از منطقه نه فقط وظیفه ما بلکه وظیفه هر کشوری است که آمریکایی‌ها در آن حضور دارند، یادآورشد: آنچه را مجلس عراق و نمایندگان مردم این کشور در این زمینه تصویب کرده‌اند، گام مثبتی می‌دانیم که مورد احترام ملت عراق و مورد حمایت ماست. رئیس‌جمهور با بیان این‌که در مسائل داخلی عراق و روابط بین گروه‌های عراقی، هیچ‌گاه به دنبال مداخله نبوده و نیستیم، خاطرنشان کرد: همواره اعتقاد داشته‌ایم که گروه‌های عراقی باید روابط خوبی برای حفظ و توسعه کشور خود داشته‌باشند. فواد حسین، وزیر خارجه عراق نیز در این دیدار ضمن ابلاغ سلام‌های گرم رئیس‌جمهور و نخست‌وزیر این کشور به رئیس‌جمهور کشورمان، از کمک‌های ایران به دولت و مردم عراق در مقاطع مختلف قدردانی کرد.
 آدرس لعن و نفرین‌ها  باید کاخ‌سفید باشد
رئیس‌جمهور همچنین در جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا با اشاره به مشکلات اقتصادی در کشور، خاطرنشان کرد: مردم اگر می‌خواهند برای کمبود و مشکلات لعن و نفرین کنند، آدرس آن کاخ سفید در واشنگتن است و کسی آدرس اشتباه به آنها ندهد.
به گزارش تسنیم، روحانی افزود: نباید عده‌ای به‌خاطر منافع غلط گروه و باندی به مردم آدرس غلط بدهند. مردم بدانند آدرس جنایات و فشار بر مردم ایران، واشنگتن‌دی‌سی و کاخ‌سفید است؛ کسانی که داخل این ساختمان هستند این‌همه جنایت علیه ملت ایران روا داشته‌اند. مردم ما ایستادگی کردند و خم به ابرو نیاورده و دربرابر این قلدرها خم نشدند ولی آثار این اقدامات و سختی‌ها وجود دارد.
وی با بیان این‌که مردم باید در این سال‌ها زندگی خیلی راحت‌تری داشتند و اجناس باید به‌همراتب ارزان‌تر بود و قیمت دلار معقول بود، تاکید کرد: تمام این جنایت‌ها پای کاخ‌سفید است و جمهوری اسلامی ایران به عهد خود وفادار است و این را تمام دنیا می‌گوید.
روحانی گفت: آمریکایی‌ها اخیرا اعلام کردند که ده‌ها میلیارد دلار به ایران لطمه زدیم و از سال 97 تا 99 حداقل 150 میلیارد دلار با تحریم غلط، غیرقانونی، ضدانسانی و عملیات ترویستی‌شان به کشور ما لطمه زده‌اند. آنها جلوی دارو و مواد غذایی را گرفتند.
رئیس‌جمهور با تاکید بر این‌که هیچ‌وقت در تاریخ، کاخ سفید را با این توحش ندیده بودیم، اظهار کرد: آنها بزرگترین توحش تاریخی را انجام دادند و وزیر خارجه‌شان که وزیر جنایات است با افتخار اعلام می‌کند که جلوی 70 میلیارد دلار از منابع را گرفتیم تا در اختیار ایران قرار نگیرد و به دشمنی و ضربه به ملت ایران افتخار می‌کنند. ایران می‌خواست پنج میلیارد دلار از صندوق بین‌المللی پول وام بگیرد و این پول را برای دارو هزینه کند اما آمریکایی‌ها مانع شدند و به این کار افتخار می‌کنند.  روحانی بیان کرد: 185 کشور دنیا از برجام حمایت می‌کنند و هرکس در سازمان ملل نطق می‌کند از برجام حمایت می‌کند و می‌گوید کار آمریکا غلط و ناصحیح بوده است. لعن و نفرین کینه‌مان را به آدرس درست بفرستیم و بدانیم کسی که جنایتکار است، کاخ‌نشین کاخ‌سفید است و منشا مشکلات مردم از صهیونیسم، ارتجاع و تندروهای آمریکاست. امروز فرماندهی این‌کار در آمریکاست که علیه مردم ایران جنایت می‌کند و من شکی ندارم که دولت آمریکا روزی تسلیم خواهد شد و در برابر ملت ایران زانو خواهد زد و ملت ایران پیروز خواهد شد. ملت ایران همان‌طور که در عملیات ثامن‌الائمه(ع) در 40 سال پیش حصر آبادان را شکست، این حصر را هم که ترامپ درست کرده، خواهد شکست.
وی در ادامه به مساله عزاداری در ایام اربعین و ماه صفر پرداخت و گفت: درباره عزاداری این ایام همان‌طور که قبلا هم تاکید شده، امسال راهپیمایی و سفر به عراق نداریم به دلیل این‌که مقامات عراقی رسما اعلام کردند که نمی‌توانیم پذیرای زائرین باشیم. همچنین راهپیمایی نمادین در شهرها هم نداریم و رهبر معظم انقلاب با بیان روشن و صریح فرمودند که در خانه‌هایمان عزاداری کنیم و عزاداری در حسینیه‌ها و تکایا با مراعات انجام بگیرد.