فراتـر از فینــال

پرسپولیس- السد؛ امشب ساعت 17:10

فراتـر از فینــال

 بازی امشب پرسپولیس و السد، یک جمله طلایی همراه خود دارد؛ جمله‌ای که ژاوی هرناندز، اسطوره اسپانیایی باشگاه بارسلونا، در نشست خبری بازی به زبان آورد. سرمربی سرشناس السد در تمجید از بازی با حریف ایرانی‌اش گفت: «پرشورترین مسابقاتی که در طول زندگی حرفه‌ای خود دیده‌ام، همیشه مقابل تیم‌های ایرانی از جمله پرسپولیس بوده است. این را به بازیکنانم گفته‌‌ام که آنها همیشه با شور و شوق زیاد بازی می‌کنند، به همین دلیل ما هم باید بسیار پرشور باشیم، چون این یک فینال است.»
وقتی ژاوی می‌گوید بازی با تیم‌های ایرانی پرشورترین بازی‌های عمر فوتبالی‌اش هستند، ناخودآگاه همه بازی‌های شورانگیزی که این بازیکن با پیراهن بارسا انجام داد از جلوی چشم‌مان عبور می‌کنند. بازی در ال کلاسیکو، بازی‌هایی که بارسا در دربی کاتالان با اتلتیک بیلبائو دارد، یا بازی‌های بزرگ بارسا و ژاوی در لیگ قهرمانان اروپا. و بعد می‌توان با افتخار جمله یکی از بهترین‌هافبک‌های تاریخ فوتبال را قاب کرد روی پیشانی فوتبال ایران.
حرف‌های ژاوی در نشست خبری دیروز، به تنهایی کافیست تا انگیزه را در میان بازیکنان قرمزپوش بالا ببرد. وقتی از ژاوی درباره شانس تیمش در تقابل با پرسپولیس پرسیدند، گفت: «برای رسیدن به پیروزی و صعود به مرحله یک چهارم نهایی بسیار هیجان‌زده هستیم. با پرسپولیس بازی داریم که بهترین تیم ایران است و می‌دانیم یک بازی سخت و دشوار برای ما خواهد بود که برای ما شبیه به یک فینال است. برای پیروزی باید کنترل شده و با اشتیاق زیاد بازی کنیم و امیدوارم با ارائه بهترین بازی خود در زمین به آن برسیم. پرسپولیس برای ما حریفی قدرتمند و دشوار خواهد بود و در این بازی باید سعی کنیم، مالکیت توپ و کنترل بازی را در دست داشته باشیم. باید در اوج آمادگی خود قرار داشته باشیم و این مهم‌‌ترین نکته است.»



گل‌محمدی: با تمام وجود بازی می‌کنیم
همان‌طور که ژاوی می‌داند، در مقابل پرسپولیس نباید کری بخواند، یحیی گل‌محمدی هم می‌داند وقتی حریف السد باشد کری خواندن جایز نیست. سرمربی قرمزها در نشست خبری بازی امشب از قدرت تیم قطری حرف زد و کار دشوار. البته یحیی با اعتماد به نفس بالا، این را هم گفت که  تیمش هدف‌های بزرگتری را برای خود تعیین کرده است: «با یکی از بهترین و قوی‌ترین تیم‌های این دوره از مسابقات باید بازی کنیم. این تیم ستاره‌های زیادی دارد و این کارمان را سخت می‌کند. آنها با مربی خوبی که دارند، یکی از مدعیان جام هستند. ما هم در چند بازی اخیرمان نشان دادیم یک تیم واقعی هستیم و یک ستاره داریم که آن هم پرسپولیس است. باید تمرکز زیادی داشته باشیم تا مهارشان کنیم. باید از فرصت‌هایی که به دست می‌آوریم خوب استفاده کنیم و نشان دهیم چه تیم خوب و بزرگی هستیم. ما پرسپولیس هستیم و برای خودمان هدف‌های بزرگ تعیین کردیم و برای رسیدن به هدف‌هایمان فداکاری می‌کنیم و باید با تمام وجودمان بازی کنیم تا باعث افتخار هوادارانمان شویم. ما با تمام وجودمان بازی می‌کنیم. »



خانه‌تکانی پرسپولیس در 500 روز
آخرین بازی پرسپولیس و السد، یک سال و 4 ماه و یک هفته پیش در ورزشگاه آزادی برگزار شد؛ روز 30 اردیبهشت 1398. آن بازی را هواداران فوتبال هرگز از یاد نخواهند برد؛ چرا که اسطوره باشگاه  بارسلونا و تیم‌ملی اسپانیا، در پایان همان بازی برای همیشه از دنیای فوتبال خداحافظی کرد. اما نکته جالب در این عکس دسته‌جمعی است. این‌که در کمتر از 500 روز ترکیب پرسپولیس چقدر دچار تغییر شده است؛ پرسپولیس امشب در حالی به مصاف السد می‌رود که خبری از علیرضا بیرانوند، سروش رفیعی، مهدی ترابی، شایان مصلح و علی علیپور در پرسپولیس نیست و محسن ربیع‌خواه و مهدی شیری هم دیگر در ترکیب ثابت جایی ندارند. بد نیست بدانید برانکو در آن بازی از مهدی شریفی، محمد‌امین اسدی و محمد نادری به عنوان بازیکن تعویضی استفاده کرد، اما حالا علاوه بر برانکو، آن شریفی و اسدی هم از پرسپولیس رفته‌اند و نادری هم در تهران به سر می‌برد. در واقع از آن تیم پرسپولیس فقط خیال شجاع خلیل‌زاده   و احمد نورالهی از حضور در ترکیب اصلی راحت است.