مردم پای کار باشند

مردم پای کار باشند

نه با ماسک زدن معجزه می‌شود، نه با تعطیل کردن مشاغل، نه با لغو طرح ترافیک و نه حتی با اعمال محدودیت‌های دولتی و اعمال مجازات‌ها. کرونا به همه ما ثابت کرد هیچ‌کدام از این اقدامات به تنهایی فایده ندارد و تک بعدی نگاه کردن به چالش کرونا فقط آمارهای ابتلا و مرگ و میر را بالا می‌برد.
درست است که برای مبارزه با کرونا و تحت کنترل درآوردن این ویروس،‌ سیاست دولت‌ها، انتخاب درست سناریوهای مقابله‌ای و نظارت بر اجرای سیاست‌های اثربخش است، ولی هیچ دولتی بدون همراهی مردم موفق نبوده و نخواهدبود. ما مردم اگر نمی‌خواهیم مغلوب کرونا شویم،‌ اگر نمی‌خواهیم روی تخت بیمارستان با مرگ کلنجار برویم و اگر نمی‌خواهیم مرگ عزیزانمان را به چشم ببینیم، باید از خودمان شروع کنیم؛ همان طور که در ماه فروردین این کار را کردیم و نشان دادیم می‌توانیم.
آمارهای کرونا درکشورمان صعودی و همچنان روزانه چهار رقمی است، آمار مرگ و میرهای روزانه مان نیز هنوز سه‌رقمی است. با شروع فصل سرد، شرایط بدتری هم محتمل است پس لازم است تک تک ما پای کار باشیم و با رعایت برخی نکات به سهم خود به مهار ویروس کمک کنیم.
اولین توصیه این که ترددها را به حداقل برسانیم و از انجام کارهایی که ضرورت ندارد، اجتناب کنیم. پرهیز از ترددهای غیرضروری تماس ما با دیگران را به حداقل می‌رساند و شانس ابتلا را کاهش می‌دهد. توصیه به کاهش تردد البته فقط مربوط به ترددهای درون شهری نیست بلکه مهم‌ترین ترددی که نباید بی‌جهت انجام شود، سفرهای بین‌شهری است. این روزها به هیچ‌وجه زمان مناسبی برای سفر کردن نیست. هر کدام از ما می‌توانیم ناقلان خاموش ویروس کرونا باشیم و مصیبت بیماری را برای میزبانان خود به ارمغان ببریم. بدترین آفت سفر و تردد غیرضروری این است که فاصله‌های فیزیکی میان افراد را به هم می‌ریزد و آدم‌ها مجبورند در فواصل نزدیک‌تری با هم مراوده کنند. این وضعیت محبوب دل ویروس کروناست و در روزهای آینده که قطعا آبستن حوادث تلخ‌تر کرونایی است، باید بیش از پیش مورد توجه باشد. پس تا می‌توانید فاصله‌تان را با دیگران حفظ کنید.رعایت این فاصله فیزیکی البته فقط به معنی فاصله‌گرفتن ما از غریبه‌ها نیست بلکه فاصله ما با دوستان، آشنایان، فامیل و حتی اعضای خانواده را شامل می‌شود. پس تا می‌توانید به مهمانی نروید و میزبان کسی نباشید. دورهمی‌های خانوادگی گرچه یکی از راه‌های ابرازعلاقه است، ولی باور کنید شخص ثالث در مهمانی‌های ما ویروس کروناست. پس اگر عزیزان‌تان را دوست دارید دورهم جمع نشوید. آمار مرگ و میر کرونا در کشورمان دوباره دارد روی موج وحشت حرکت می‌کند، پس اگر نمی‌خواهید یکی از این مرگ‌ها به خانه شما راه پیدا کند، ماسک زدن را فراموش نکنید؛ آن هم ماسک زدن درست و با قاعده، نه ماسک پوشیدن‌های من درآوردی با بینی و دهان هویدا و زیر ماسک‌های شل و ول. شستن دست‌ها هم که قطعا فراموش نمی‌شود و این عادت سخت ولی مفید همچنان با ما خواهدماند. بیایید همه با هم پای کار باشیم و با رعایت این نکات و نکات بیشتر،‌ به شکست قطعی کرونا فکر کنیم. بیایید روی کم‌کاری‌های دولت و تصمیم‌های غلط و ناقص مسؤولان تمرکز نکنیم و همه توجه‌مان را معطوف خودمان کنیم به عنوان یک ایرانی که در مقابل خودش و دیگران مسؤول است. به کادر درمان فکر کنیم، به همه خستگی‌های کارکنان بیمارستانی، به همه آنها که مجبورند مردگان را با چشم‌های اندوهبار و خسته هر روز و هر روز زیر خروارها خاک دفن کنند.