نسخه Pdf

آتش‌نشانی بله بله بله!

شماره تلفن‌های ضروری و چیزهایی که درباره‌ آنها نمی‌دانید

آتش‌نشانی بله بله بله!

باوجود این‌که امروز دیگر بسیاری از نیازهای روزمره با استفاده از فضای مجازی برآورده می‌شود، اما همچنان تعدادی از شماره‌های ضروری کارایی خود را حفظ کرده‌اند و می‌توانند در موقعیت‌های گوناگون به کار بیایند. سامانه‌هایی که کارشناسان آن کار سختی در پیش دارند و علاوه بر لزوم ارائه راهنمایی صحیح به تماس‌گیرندگان، باید این روحیه را نیز داشته باشند که در مقابل تماس‌های مزاحم از کوره در نروند. شاید باور آن سخت باشد، اما همین چندی پیش بود که سازمان اورژانس میزان مزاحمت‌های تلفنی این مرکز را ۳۰ درصد کل تماس‌ها اعلام کرد. در این گزارش به کاربرد دقیق هرکدام از شماره‌های ضروری خواهیم پرداخت.

محمد وفایی روزنامه نگار

۱۱۰
این سامانه یکی از پرکاربردترین شماره‌های ضروری است و تعداد تماس‌های آن بیش از ۱۰ میلیون در سال تخمین زده می‌شود.
 برای شکایت از انواع مزاحمت، شرارت، سرقت، نزاع‌های دسته‌جمعی، تصادف و... می‌توانید با شماره ضروری پلیس تماس بگیرید و از خدمات آن بهره‌مند شوید. البته در مواقعی که به دلایلی مانند ترس از حضور سارق و... امکان تماس تلفنی ندارید، می‌توانید به شماره ۱۱۰۱۱۰ پیامک بدهید و درخواست خود را با ذکر جزئیاتی مانند آدرس به دست پلیس برسانید. شماره ۱۲۰ هم به پلیس راهنمایی و رانندگی اختصاص دارد و درباره وضعیت راه‌های کشور، ترافیک و محدودیت‌های تردد پاسخگو است.

۱۲۳
سامانه اورژانس اجتماعی در موارد متعددی پاسخگوی تماس مردم است. برای مشکلاتی مانند کودک‌آزاری، همسر آزاری، اقدام به خودکشی، اعتیاد کودکان، زنان در معرض آسیب، دختران فراری از منزل، کودکان بازمانده از تحصیل، بی‌سرپرست و بد سرپرست می‌توانید با این سامانه تماس بگیرید. 
مهم‌ترین ویژگی اورژانس اجتماعی که متعلق به سازمان بهزیستی است، پیشگیری از وقوع جرم محسوب می‌شود. یعنی تماس با ۱۲۳ می‌تواند مرحله قبل از تماس با ۱۱۰ تلقی شود و بیشتر موارد با مداخله مشاوران و کارشناسان مجرب حل و فصل می‌شود. رُند بودن این شماره به خاطرسپاری آن را توسط کودکانی که در معرض آزار قرار دارند، ساده‌تر می‌کند. 

۱۱۵
اورژانس ایران کمتر از یک ماه پیش ۴۵ ساله شد، سازمانی که به‌طور تخصصی به درمان‌های اضطراری در خارج از محیط بیمارستان و در صورت لزوم انتقال بیماران به مراکز درمانی می‌پردازد. 
اورژانس روزانه بیش از ۱۰ هزار تماس را پاسخ می‌دهد و دغدغه همیشگی‌شان این است که مردم فقط در صورت نیاز فوری به خدمات پزشکی با این مرکز تماس بگیرند و در سایر موارد به مراکز درمانی مراجعه کنند. 
از ویژگی‌های این سامانه راهنمایی‌های دقیق کارشناسان به تماس‌گیرنده است که باعث می‌شود همراه بیمار بتواند اقدامات اولیه را در منزل انجام دهد. همچنین چند سالی است که اورژانس، نیروی موتورسوار هم دارد که با رسیدن سریع به بالین بیمار، می‌تواند در صورت لزوم درخواست آمبولانس بدهد.

۱۲۵
اصلی‌ترین کاربرد تماس با آتش‌نشانی اعلام حریق است. به یاد داشته باشید به‌محض مشاهده آتش‌گرفتگی با این شماره تماس بگیرید و پس‌ازآن در صورت وسیع نبودن آتش، اقدام به خاموش کردن آن با کپسول‌های دستی کنید. نکته مهم این‌که در صورت موفق نشدن در این کار، باید محل را سریع ترک کنید. 
سازمان آتش‌نشانی به‌جز خاموش کردن آتش خدمات دیگری هم ارائه می‌دهد و در حوادثی مانند سقوط در چاه یا ورود حیوانات وحشی به خانه هم کمک‌تان می‌کند، البته فراموش نکنید سوسک، وحشی محسوب نمی‌شود حتی اگر
 بالدار باشد.

۱۹۰
سامانه تلفنی مرکز ملی پاسخگویی وزارت بهداشت با ادغام چند شماره ۱۴۹۰، ۱۵۹۰ و ۱۶۹۰ راه‌اندازی شده و ادعای مسؤولان وزارت بهداشت این است که در کمتر از ۷۲ ساعت به شکایات مردم رسیدگی می‌کند. دریافت مشاوره درباره کرونا، انتقاد و پیشنهاد از عملکرد اورژانس، طرح شکایت درباره بهداشت محیط و شکایت با موضوع درخواست مبالغ نامتعارف از سوی پزشکان و مراکز درمانی از کاربردهای این سامانه است. اما شاید بتوان گفت پرکاربردترین استفاده ۱۹۰ در زمانی است که یک دارو را در داروخانه پیدا نمی‌کنید.
 با تماس با این سامانه می‌توانید نام و شماره تلفن داروخانه‌هایی را که داروی موردنظرتان در آنها موجود است، دریافت کنید.
امداد خودرو
برای درخواست تعمیرکار سیار خودرو می‌توانید با توجه به نوع خودرویتان با شماره تلفن 096440 (ایران‌خودرو) و 096550 (سایپا) تماس بگیرید. البته اگر خودروی شما ساخته خودروساز دیگری باشد هم می‌توانید از این خدمات 
استفاده کنید. 
برای درخواست تعمیرکار از امداد خودرو باید نشانی دقیق، شماره شاسی و نوع مشکل را به اپراتور سامانه اعلام کنید و معمولا در زمان کوتاهی تعمیرکار به شما می‌رسد. اگر هم ترجیح می‌دهید تعمیر خودرو را به تعمیرکار همیشگی خودتان بسپارید، می‌توانید صرفا درخواست یدک‌کش بدهید تا ماشین را تا تعمیرگاه موردنظرتان بکسل‌کند.
 
۱۲۹
مرکز ارتباطات مردمی قوه قضاییه با استفاده از وکلا، کارشناسان رسمی و مشاوران خانواده، مشاوره حقوقی ارائه می‌کند. علاوه بر آن برای محاسبه مهریه، آشنایی با مطالب حقوقی و ارتباط با دفتر ارتباطات این قوه می‌توانید با این سامانه تماس بگیرید. 
شماره ۱۲۹ برای استان‌های تهران، البرز، اصفهان، خراسان شمالی، خراسان جنوبی، چهارمحال و بختیاری، سمنان، قم، مازندران، گلستان، هرمزگان و یزد تعیین‌شده و برای استان‌های دیگر شماره 02141801 در اختیار مردم است. در سایت
 moshaver129.eadl.ir هم می‌توانید اینترنتی مشاوره حقوقی بگیرید.


​​​​​​​بقیه‌ شماره‌ها 
علاوه بر موارد یادشده برای اطلاع از ساعت رسمی کشور به‌صورت دقیق شماره ۱۱۹، برای دریافت تلفن مراکز مختلف شماره ۱۱۸، برای آگاهی از وضعیت راه‌ها شماره ۱۴۱، برای دریافت کمک از جمعیت هلال‌احمر شماره ۱۱۲، برای دریافت اطلاعات هواشناسی شماره ۱۳۴، برای اعلام خرابی تلفن شماره ۲۰۱۱۷ و برای گوش دادن به تلاوت قرآن کریم شماره ۱۴۴۰ در اختیار مردم قرار دارد.   همچنین برخی شماره‌های ضروری استان تهران عبارتند از: ۱۲۱ خرابی و قطعی برق، ۱۲۲ حوادث مربوط به آب، ۱۹۴ حوادث مربوط به گاز، ۱۳۷ شهرداری تهران و ۱۹۲ اوقات شرعی به افق تهران.
ضمیمه کلیک