سر شلوغ بازیگر در روزهای كرونایی

جیك جیلنهال و پروژه‌های جدید سینمایی و تلویزیونی

سر شلوغ بازیگر در روزهای كرونایی

 این روزها سر جیك جیلنهال شلوغ است و او خودش را آماده بازی در چند فیلم تازه می‌كند. فعلا قرار است دوتای آنها وارد مرحله تولید شود. فیلم اول «بلیند برفی» نام دارد و فیلمنامه‌اش با نگاهی به داستان گرافیكی اولیه مسترز به همین نام نوشته شده است. داستان در آلاسكا اتفاق می‌افتد و شخصیت محوری آن دانش‌آموزی به نام تدی است. زندگی آرام و بی‌سروصدای تدی زمانی كه ناخواسته عكسی از پدرش را در اینستاگرام قرار می‌دهد، به‌هم ریخته و زیرورو می‌شود. غریبه‌ای كه به‌دنبال انتقام است، با دیدن عكس پدر تدی راهی محل زندگی او می‌شود. به‌دنبال حضور این غریبه انتقامجو، پای ماموران اداره اف‌بی‌آی هم به ماجرا كشیده می‌شود. پدر (كه نقش او را جیلنهال بازی می‌كند) ادعای بی‌گناهی دارد، اما آیا ماموران پلیس و غریبه انتقامجو حرف او را باور می‌كنند؟ پرسش اصلی این است كه او چه كرده (یا نكرده) كه عده‌ای به‌دنبالش هستند؟ گوستاو مولر وظیفه كارگردانی بلیند برفی را به‌عهده دارد.
اما دومین كار هنری بازیگر، مجموعه‌ای تلویزیونی به نام «داستان‌نویس مشكوك» است. جیلنهال كه معمولا علاقه‌ای به حضور در كارهای قاب كوچك را ندارد، به‌شدت فیلمنامه این مجموعه را پسندیده و گفته حاضر به سرمایه‌گذاری برای تولید آن نیز هست. فیلمنامه این مجموعه 12 قسمتی، براساس یكی از مقاله‌های جنجالی نشریه نیویوركر نوشته شده است و یان پاركر نویسنده‌اش است. داستان این مقاله درباره مشكلات كاری یك سردبیر روزنامه و پیچیدگی‌های زندگی و كاری او را به نمایش می‌گذارد.
این مقاله فوریه سال گذشته چاپ شد و به بررسی زندگی دن مالوری می‌پردازد. مالوری نویسنده كتاب «زنی پشت پنجره» است. با وجود كارنامه كاری موفق این نویسنده و سردبیر، خیلی زود معلوم شد او درباره تومور مغزی خود دروغ گفته و اهالی خانواده‌اش هم در یك حادثه اتومبیل از دنیا نرفته‌اند. مالوری با دروغ گفتن درباره خود و خانواده‌اش توانسته بود نظر مثبت و غمخوارانه بسیاری را جلب كند و در حرفه‌اش تبدیل به نویسنده‌ای بسیار موفق شود.
جیلنهال درباره این شخصیت و مجموعه‌ای كه قرار است بازی كند، چنین می‌گوید: «این داستانی است كه به‌شدت بیننده را درگیر خودش می‌كند. تماشاچی با مردی موجه و موقر سروكار دارد كه ناگهان معلوم می‌شود تمام چیزهایی كه گفته دروغ بوده و هیچ‌كدام از ادعاهایش حقیقت نداشته است. مالوری نه‌تنها خودش بیمار و در حال مرگ نبود، كه خانواده‌اش هم در كمال سلامت بودند! داستان مجموعه به‌دنبال بیان این نكته است كه چگونه یك آدم می‌تواند تا این حد راحت دروغ بگوید و پایه‌های زندگی‌اش را روی دروغ و فریب دیگران بنا كند.
 بر این اساس، فكر می‌كنم مالوری شخصیت بسیار تماشایی و جالبی دارد كه می‌توان در دل این داستان، او و نیت‌هایش را كشف كرد.»
یانیجا براوو خالق مجموعه كه هم همكار فیلمنامه‌نویس آن بوده و هم كارگردانی تمام اپیزودها را به‌عهده دارد، امیدوار است اواخر فصل پاییز پیش رو كلید فیلمبرداری این درام پرتنش اجتماعی را بزند./ ورایتی