مرور و عبور

مرور و عبور

هاشمی رفسنجانی: خسارت  جنگ 1000 میلیارددلار بود نه 100 میلیارد
آیت‌ا... اکبر هاشمی‌رفسنجانی، امام‌جمعه موقت تهران در خطبه نمازجمعه این هفته تهران به بررسی روند شروع جنگ تحمیلی و دفاع مقدس هشت‌ساله مردم و نیروهای مسلح ایران پرداخت. خطیب جمعه تهران از این که عوامل خود فروخته در جهت تامین نظر دشمنان انقلاب و نظام‌اسلامی سوالات و ابهاماتی را برای گمراه‌کردن نسل جدید درخصوص شروع جنگ و ادامه آن مطرح می‌کنند، ابراز تاسف کرد. وی با تاکید بر این که این جنگ، جنگی نبود که برای شروع آن ایران توافق و آمادگی داشته باشد، تصریح کرد: در آن زمان برنامه‌های نظامی و سلسله‌مراتب فرماندهی ارتش از هم پاشیده بود و روح ناامنی‌ها و خرابکاری‌ها، ترورها در اوج بود و نیروهای انقلاب با لیبرال‌ها، منافقان و بنی‌صدر درگیر بودند و از سویی ساختار نظام هم به خوبی شکل نگرفته بود. امام‌جمعه موقت تهران با اظهار تاسف از این که به جای 1000 میلیارد دلار خسارت فقط 100 میلیارد تعیین کرده‌اند، افزود: متاسفانه خسارت را ندادند در حالی‌که خسارت به کویت را پرداخت کردند.(صفحه2)



دیدگاه علیرضا داوودنژاد درباره سینمای دفاع مقدس
تاکنون سینمای جنگ تکلف، تصنع و شعار بوده اما اگر به طرف بیان واقعیت‌ها برود، می‌تواند موفق باشد؛ چون جنگ تحمیلی تنها جنگی بوده که ایران در سال‌های اخیر درگیر آن شده و طی آن هیچ خاکی را از دست نداده. واقعیت‌های این جنگ می‌تواند جذاب و تازه باشد. سینمای جنگ اگر به طرف بیان واقعیت‌ها برود، می‌تواند در داخل و خارج موفق باشد. (صفحه3)‌




وضعیت چاپ و نشر کتاب  فاجعه است
وضعیت حاکم بر چاپ و نشر کتاب وخیم است حتی نویسندگان و کسانی که اسم‌شان فروش کتاب را تضمین می‌کند در این شرایط با مشکل روبه‌رو می‌شوند.
احمدرضا احمدی که هم‌اکنون تازه‌ترین سروده‌هایش با نام «بزرگ‌ترین اقاقیا در چشمان تو هیچ بود» زیر چاپ است با اشاره به حدود شش کتاب قصه‌ای که برای بچه‌ها آماده چاپ دارد به جام‌جم گفت: الان بازار نشر کتاب کودکان و نوجوانان واقعا فاجعه است. جواد مجابی نیز وضعیت بازار نشر را به نسبت کاری که باید بشود خیلی بد توصیف کرد و با ذکر این نکته که در این میان کتاب عالی خیلی کم چاپ می‌شود و در پایین‌ترین حد است تیراژ آثار منتشر شده را غم‌انگیز توصیف کرد که باتوجه به جمعیت 60 میلیونی، شمارگان 3000 جلد برای کتاب است. (صفحه16)



برنز سیدنی به ساعی رسید
هادی ساعی، قهرمان طلایی سه دوره جام‌جهانی و دارنده مقام اول مسابقه‌های انتخابی سیدنی در کرواسی به مدل برنز رقابت‌های وزن 68 کیلو سیدنی دست یافت. ساعی که با قبول شکست در برابر حریف کره‌ای خود از صعود بازماند و در دیدار بعد خود به مصاف حریف استرالیایی رفت پس از پیروزی در برابر این تکواندو کار مقابل تونکا از اتریش قرار گرفت. او در این مبارزه با حساب 3 بر صفر در وقت اول به برتری رسید، در وقت دوم هم هر دو تکواندوکار یک امتیاز کسب کردند و در زمان پایانی داوران یک امتیاز به ساعی و یک امتیاز به حریف اتریشی دادند تا این جدال با نتیجه 5 بر 2 به سود ساعی پایان گیرد. به این ترتیب ساعی در اولین دور حضور رقابت‌های تکواندو در بازی‌های المپیک با کسب یک مدال برنز نام خود را جاودانه کرد.(صفحه15)‌



زیان 400 میلیون دلاری ضایعات نان
مدیرگروه اقتصاد کشاورزی دانشگاه تبریز اعلام کرد: بر اساس آخرین تحقیقات میدانی و آمارهای رسمی، ضایعات نان در ایران به 30 درصد رسیده که سالانه 400 میلیون دلار از این طریق خسارت به کشور وارد می‌شود. رسول رضایی دراین‌باره گفت: خریدهای نامرغوب و زیر استانداردهای جهانی گندم از کشورهای خارجی، عدم نگهداری صحیح در سیلوها، حمل و نقل غیراصولی و اختلاط گندم‌های داخلی و خارجی برخی از دلایل افزایش ضایعات نان در کشور است.(صفحه4)