نسخه Pdf

سیب‌های پاییزی

سرانجام دوازدهمین نسل گوشی‌های هوشمند اپل معرفی شد

سیب‌های پاییزی

بالاخره انتظارها به‌پایان رسید و پس از چند هفته تاخیر، شرکت اپل در یک رویداد مجازی از مهم‌ترین محصول خود یعنی خانواده جدید محصولات آیفون در کنار چند محصول دیگر رونمایی کرد. معرفی چهار مدل آیفون جدید درکنار عرضه نسل جدید SE را می‌توان نشانه‌ای از تلاش جدی اپل برای حفظ کاربران فعلی و جذب مشتریان جدید دانست که احتمال زیادی برای موفقیت دارد. رنگ‌های جدید، پیکربندی‌های مختلف سخت‌افزاری، نمایشگرهای OLED، دوربین‌های بهتر، طراحی مستحکم‌تر، حفاظت بیشتر، ارتقای قدرت و سرعت پردازش و بهبود تجربه کاربری، نقاط کلیدی تمرکز اپل در تولید نسل دوازدهم گوشی‌های هوشمند محبوب این شرکت بوده‌اند. صحبت کردن درباره قیمت این گوشی‌ها، آن ‌هم با توجه به شرایط خاص محصولات اپل در ایران فایده چندانی ندارد، چون بعید نیست که شاهد عرضه آیفون 12 هفتصد دلاری با قیمت‌های باورنکردنی معادل 2000 دلار در بازار باشیم. در نتیجه بحث قیمت و ارزش در برابر هزینه را کنار گذاشته و قصد داریم در ادامه شما را با مهم‌ترین خصوصیات این گوشی‌های جدید آشنا کنیم.

خشایار مریدپور / روزنامه‌نگار فناوری

   قوی‌تر، سریع‌تر و سبک‌تر
مهم‌ترین تفاوت‌های ظاهری نسل 12 با اسلافش را باید لبه‌های تیزتر و استفاده از دو دوربین عکاسی در مدل‌های غیر Pro دانست، اما این تمام داستان نیست و درواقع تنها پوسته خارجی این گوشی‌ها شبیه مدل‌های قبلی است. تمام گوشی‌های خانواده آیفون 12 به یک نمایشگر XDR OLED رتینا با کیفیت و نوردهی خارق‌العاده مجهز هستند که به‌راحتی عنوان بهترین نمایشگرهای کنونی گوشی‌های هوشمند را از آن خود می‌کند. به‌علاوه افزوده شدن یک پوشش جدید سرامیکی به روی صفحه که به ادعای اپل مقاومتی چهار برابر بیشتر از شیشه‌های گوریلا گلس دارد، خیال شما را از بابت شکستن و ترک خوردن آن راحت خواهد کرد. مقاومت به نفوذ گرد و خاک و ورود آب تا عمق 6 متری ارتقای بعدی این گوشی‌ها در زمینه محافظت است، هرچند اپل تنها به این بسنده نکرده و در کنار عرضه آیفون با بدنه آلومینیومی معمول، در مدل‌های Pro و Pro Max سراغ بدنه‌ای تمام فولادی رفته که تا گوشی 1000دلاری شما به‌آسانی از کار نیفتاده و خراب نشود. به علاوه فناوری MagSafe که پیش از این در شارژرهای مک‌بوک دیده بودیم حالا در طراحی آیفون به‌کار رفته است و علاوه بر تسهیل استفاده از شارژرهای بی‌سیم، امکان استفاده از انواع تجهیزات جانبی اختصاصی را به کاربران اپل خواهد داد. همچنین این گوشی‌ها از شارژ بی‌سیم 15 وات پشتیبانی می‌کنند که نسبت به نسل قبل یک ارتقای چشمگیر به‌شمار می‌رود.
تفاوت اصلی بعدی تراشه A14 این گوشی‌هاست که به‌لطف معماری فوق‌پیشرفته 5 نانومتری ۱۱/۸ میلیارد ترانزیستور را در خود جا داده و نسبت به بهترین تراشه‌های موجود 50درصد کارایی بیشتری دارد. این تراشه شامل دو هسته پردازنده پرمصرف، چهار هسته پردازنده کم‌مصرف، یک پردازنده گرافیکی 4 هسته‌ای و تراشه 16 هسته‌ای Neural Engine است که باعث بهبود 50درصد عملکرد گرافیکی و افزایش 80درصد سرعت عملکردهای مرتبط با هوش مصنوعی در این گوشی‌ها خواهد شد. در نهایت، باید به سرعت اتصال این گوشی‌ها به اینترنت اشاره کنیم که در شرایط ایده‌آل و در شبکه 5G می‌تواند به رقم خیره‌کننده 5/3 گیگابیت بر ثانیه دانلود و 200 مگابیت بر ثانیه آپلود برسد، هرچند این قابلیت (به‌خصوص در کشورمان) با کاربران عادی هنوز فاصله زیادی دارد.
   حرفه‌ای‌ها
هرچند دوربین آیفون 12 با داشتن پیکربندی دوگانه و امکانات مناسب خود یکی از بهترین دوربین‌های بازار محسوب می‌شود، کماکان درمقابل قابلیت‌های سری Pro حرفی برای گفتن ندارد. این گوشی‌ها گران‌قیمت و بزرگ هستند، اما به همان نسبت هم از امکانات و ویژگی‌هایی بهره‌مند هستند که در هیچ محصول دیگری قابل مشاهده نیست و برای آن‌دسته از کاربرانی طراحی شده‌اند که ‌دنبال نهایت امکانات در یک گوشی هستند. علاوه بر پردازنده A14 و نمایشگرهای رتینای جدید، گوشی‌های پرچمدار اپل از فناوری رادار نوری یا LiDAR برای تهیه نقشه‌ای سه‌بعدی از محیط بهره می‌برند که در کنار ایجاد امکان استفاده از اپلیکیشن‌های پیشرفته واقعیت افزوده، سرعت عکسبرداری به‌خصوص در شرایط نوری کم را بسیار بهبود می‌بخشند. مثل آیفون 12، حسگرهای دوربین سری Pro و Pro Max نیز همگی 12 مگاپیکسلی هستند، اما به‌ترتیب زوم اپتیک 2 و 2.5 برابری در اختیار شما قرار داده و نسبت به نسل‌های قبلی 87درصد نورگیری بهتری دارند که در کنار حالت‌های جدید دوربین، سطح جدیدی از عکاسی شبانه را در اختیار کاربران گوشی‌های هوشمند قرار می‌دهند.
این پرچمداران همچنین با دوربین سه‌گانه خود نه‌تنها مثل آیفون 12 قادر به تصویربرداری با کیفیت 4K و سرعت 60 فریم بر ثانیه هستند، بلکه می‌توانند تصاویر ویدئویی HDR با کیفیت 10بیت با امکان تفکیک تا 700 میلیون رنگ ضبط کنند و از فناوری Dolby Vision HDR نیز پشتیبانی می‌کنند. 
 عضو جدید خانواده و تغییر رویکرد اپل
عضو جدید خانواده آیفون یعنی آیفون 12 مینی آخرین محصول اپل است که در کنار SE جدید، بخشی اساسی از راهبرد اپل برای ورود به بازار گوشی‌های میان‌رده و افزایش سهم خود از بازار کلی گوشی‌های هوشمند را تشکیل می‌دهند. آیفون12 مینی نازک‌ترین و سبک‌ترین گوشی 5G بازار است که با قیمت پایه 600 دلاری خود یک محصول رقابتی در حوزه گوشی‌های میان‌رده 5G به‌شمار می‌رود. این گوشی از نظر ساختاری تفاوتی با ‌آیفون 12 ندارد و تقریبا می‌توان آنها را یک گوشی در دو رده وزنی و ابعادی درنظر گرفت.
نکته مهم‌تر اما تلاش اپل برای گسترش بازار خود و رقابت با سازندگانی است که به‌طور سنتی رقیب این شرکت به‌شمار نمی‌رفتند. واقعیت این است که اپل می‌داند بازار گوشی‌های رده‌بالا و گران‌قیمت به‌تنهایی نمی‌تواند بقای این شرکت را تضمین کند و در سال‌های اخیر شاهد حرکت آن به‌سمت محصولاتی قابل دسترس‌تر برای عموم بوده‌ایم. اپل به‌خوبی دریافته است که در شرایط فعلی اقتصاد جهانی و با توجه به کند شدن روند پیشرفت و توسعه فناوری‌های مرتبط با گوشی‌های هوشمند، کاربران بیش از امکانات و قابلیت‌های گوشی با توجه به بودجه خود خرید می‌کنند و الزاما تواناترین گوشی بازار، پرفروش‌ترین گوشی نخواهد بود. درنتیجه ممکن است در آینده شاهد عرضه محصولات بیشتری در این رده توسط اپل باشیم، اتفاقی که مسلما به‌نفع کاربران اندروید هم خواهد بود.
ضمیمه قاب کوچک
تیتر خبرها