نسخه Pdf

كلاهبرداری حرفه‌ای 3 هندوانه فروش

گزارش تپش از شگرد 3 مجرم كه با اسكيمر حساب مشتريان را خالی می‌كردند

كلاهبرداری حرفه‌ای 3 هندوانه فروش

برای خیلی از ما، پول‌گرفتن از خودپرداز بانكی یا همان دستگاه‌های ATM مثل آب خوردن است. كارت را وارد می‌كنید، رمز را می‌زنید، حالا نوبت انتخاب عملیات بانكی است؛ انجام می‌دهید و پس از دقایقی، كار تمام می‌شود. بعضی وقت‌ها اما همه چیز به این سادگی و خیر و خوشی تمام نمی‌شود و 
در حالی‌كه تصور می‌كنید با خیال راحت در حال انجام كارهای بانكی خود هستید، چند قدم دورتر از شما، یك یا چند جفت چشم با دقت تمام؛ مراقب شما و اعمال‌تان در دستگاه خودپرداز هستند تا نیات پلید و تبهكارانه خود را عملی كنند و میلیون‌ها تومان پول بی‌زبان‌تان را به جیب بزنند.
نقشه یك كلاهبرداری عجیب و غریب از یك دستگاه خودپرداز توسط باندی طراحی شد كه اعضای آن را سه جوان 25 تا 30 سال تشكیل می‌دادند. محل كلاهبرداری، بانكی در محله هفت چنار تهران بود كه سه عابربانك داشت. بعد از تعیین محل، اعضای باند، یك دستگاه اسكیمر، یك لپ‌تاپ، یك وانت‌بار و مقداری هندوانه هم تهیه كردند. نقشه سرقت را دوباره و چندباره 
مرور كردند. با حساب و كتاب آنها، برنامه درست پیش می‌رفت و در مدت كوتاهی پول كلانی به جیب می‌زدند. 
در انتظار طعمه‌ها...
اولین روز اجرای نقشه، وانت بار را دور و اطراف بانك موردنظرشان پارك كردند. در حالی كه به ظاهر فروشنده هندوانه بودند اما چشم از عابر بانك و مشتری‌هایش برنمی‌داشتند. همه چیز آرام بود و آماده اجرای نقشه. 
یك مشتری رفت پشت دستگاه عابر بانك و یكی از سه جوان كلاهبردار هم كه منتظر این فرصت بود، به‌سرعت رفت و پشت سر او ایستاد. در حالی‌كه مشتری تلاش می‌كرد با دستگاه كار كند، كلاهبرداری كه پشت سرش ایستاده بود به او گفت این دستگاه خراب است و به عابر بانك دیگری كه چند قدم دورتر بود، برود. مشتری هم بدون این‌كه حتی ذره‌ای به نیت و حرف كلاهبردار شك كند، پشت دستگاه دیگر رفت؛ آن هم دستگاهی كه از قبل سه جوان روی آن اسكیمر نصب كرده بودند. 
مشتری از همه جا بی‌خبر، رفت پشت همان دستگاهی كه كلاهبردار گفته بود. خود كلاهبردار هم پشت سر او ایستاد. مرد، كارت بانكی‌اش را وارد دستگاه و شروع به كار كرد. كلاهبرداری كه پشت سرش ایستاده بود، زیرچشمی روی دست مشتری را نگاه و رمز وارد شده توسط او را حفظ كرد. مرد هم كار بانكی‌اش را با دستگاه خودپرداز انجام داد و بی‌هیچ مشكلی رفت. 
پس از رفتن مشتری، این بار كلاهبرداری كه پشت سر او ایستاده بود، به هوای این‌كه می‌خواهد عملیات بانكی انجام دهد، دستگاه اسكیمر را از عابر بانك جدا كرد و به سرعت آن را به وانتی برد كه كنار بانك بود و دوستانش در آن منتظر او بودند. بعد از طریق لپ‌تاپ اطلاعات اسكیمر را تخلیه و سپس با اطلاعاتی كه از كارت بانكی مشتری بخت برگشته به‌دست آورده بودند، كپی دیگری از كارت او ساختند. 
حالا هر سه تبهكار، كارت بانكی داشتند كه هم پر پول بود و هم رمزش را می‌دانستند. كارت را وارد دستگاه خودپرداز كرده و پول برداشت كردند. تمام این مراحل آنقدر سریع اتفاق افتاد كه روح مشتری هم خبردار نشد چه بلایی سرش آمده است.
200 میلیون تومان پول بی‌زبان به‌دست آوردن پول‌های بادآورده و بی‌زحمت، چنان زیر زبان سه كلاهبردار جوان مزه كرده بود كه از هر فرصت طلایی برای كلاهبرداری استفاده می‌كردند. بازی كلاهبردارانه این باند جوان سه ماه و نیم ادامه داشت و هر روز كه می‌گذشت، بیشتر و بیشتر از كارت‌های بانكی مشتریان بخت‌برگشته راهزنی می‌كردند. این روال ادامه داشت تا زمانی‌كه یكی از مشتری‌ها كه 10 میلیون تومان از حسابش كم و جزئیات محلی كه از او كلاهبرداری شده بود را به‌خاطر سپرده بود، به پلیس شكایت كرد و پرونده‌ای در این باره تشكیل شد.
 سرهنگ جلیل موقوفه‌ای، جانشین رئیس پلیس پیشگیری پایتخت در مورد این پرونده می‌گوید:« با طرح شكایت و مراقبت‌های انجام شده، هر سه متهم دستگیر شدند. پس از تحقیقات پلیسی مشخص شد متهمان هیچ‌گونه سابقه كیفری ندارند اما از حدود 50 نفر، 200 میلیون تومان كلاهبرداری كرده بودند.» 

گوش به زنگ باشيد
خیلی‌های‌مان این اخلاق را داریم. كار عجله‌ای با عابربانك داشته باشیم، بدون توجه به اطراف‌مان فقظ منتظر این هستیم كارمان را سریع با دستگاه انجام بدهیم و برویم دنبال كارمان. غافل از این‌كه، كلاهبرداران عاشق همین بی‌توجهی و عجله هستند تا نیت شوم‌شان را عملی‌كنند.
به گفته كارشناسان پلیس فتا، در برخی از ایام ماه و سال، مانند اول ماه، هنگام دریافت یارانه‌ها یا سال نو، صف‌هایی در پشت خودپردازها شكل می‌گیرد و كلاهبرداران از كلافگی و عجله افراد سوء‌استفاده می‌كنند. به همین دلیل، پلیس بارها چه از طریق رسانه‌ها و چه حتی دستگاه‌های خودپرداز به مردم هشدار داده است كه بدون عجله و با هوش و حواس جمع‌تری، عملیات بانكی خود را انجام دهند تا قربانی كلاهبرداران نشوند.
 همواره برای دریافت وجه از خودپردازهایی استفاده كنید كه در نقاط شلوغ قرار دارند.
 از خودپردازهایی استفاده كنید كه در مكان سرپوشیده قرار دارد و عملیات‌های انجام شده روی آن قابل مشاهده نیست.
در صورت مشاهده وضعیت غیرعادی در دستگاه خودپرداز، عملیات بانكی را متوقف‌كنید.
رمز كارت بانكی خود را به گونه‌ای وارد دستگاه خودپرداز كنید كه قابل خوانش توسط سایر مشتری‌ها نباشد. به‌طور مثال، اعداد وارد شده روی كلید خودپرداز را با دست دیگرتان بپوشانید.
پس از انجام عملیات بانكی، موجودی حساب‌تان را كنترل كنید.
نسبت به محیط اطراف و اشخاصی كه به‌عنوان مشتری كنارتان ایستاده‌اند، توجه داشته باشید تا اگر هدف كلاهبرداری قرار گرفتید، مجرمان به سرعت شناسایی شوند.
ضمیمه چار دیواری