نسخه Pdf

فرمانده در کف میدان

بازخوانی چند ماجرای گروگانگیری که با دخالت فرماندهان پلیس ختم به خیر شد

فرمانده در کف میدان

بعضی فرماندهان ساخته شده‌اند برای عملیات و هنگام بحران ترجیح می‌دهند خودشان آستین بالا بزنند و در صف اول قرار بگیرند. یکی از عملیات‌های شهری که فرماندهان پای ثابت آن هستند، گروگانگیری‌ است که اغلب با دخالت فرماندهان شهر و استان‌ها ، فرد گروگانگیر قبل از این‌که مرتکب فاجعه‌ای شود ، خود را تسلیم می‌کند. در ادامه چند پرونده گروگانگیری را که با دخالت و شجاعت فرماند‌هان پلیس ختم به خیر شد مرور می‌کنیم.

مجید غمخوار تپش

400 گروگان در اختیار مرد خشمگین
۱۹ آذر ۱۳۸۸
خانقاه دراویش در خیابان مولوی
رهایی ۴۰۰ گروگان با دخالت 
سردار عزیزا... رجب‌زاده، رئیس پلیس وقت تهران

ساعت 18 و 50 دقیقه گروگانگیری در یک خانقاه دراویش به پلیس اعلام می‌شود. با حضور ماموران مشخص شد یک مرد مسلح ۴۰۰ نفر را در خانقاه گروگان گرفته است. حساسیت ماجرا باعث شد سردار رجب‌زاده، رئیس پلیس وقت تهران در محل حاضر و فرماندهی عملیات را بر عهده گرفته و وارد مذاکره با فرد گروگانگیر شود. در حین مذاکره گروگانگیر پنج نارنجک را به حیاط خانقاه پرتاب کرد که چهار نارنجک منفجر شد. 
سرانجام پس از ۱۸۰ دقیقه مذاکره مستقیم رئیس پلیس، بسیاری از گروگان‌ها آزاد شدند اما همچنان چهار نفر در گروگان مرد خشمگین بودند. دقایقی بعد با ورود سردار رجب‌زاده به داخل سالن خانقاه، مرد گروگانگیر خود را در حالی که هشت نارنجک زیر لباسش بود تسلیم کرد. در این حادثه دو گروگان از ناحیه پا گلوله خوردند که با انتقال به بیمارستان درمان شدند. گروگانگیر ۴۸ ساله انگیزه‌اش را «فساد در خانقاه و سو‌ء‌استفاده از دختر و همسرش» اعلام کرد.

گروگانگیری در مدرسه
21 اردیبهشت ۱۳۸۳
مدرسه پسرانه در خیابان شهید مدنی تهران
رهایی گروگان‌ها با تلاش سردار مرتضی طلایی رئیس پلیس وقت تهران

ساعت 13 و 28 دقیقه اهالی خیابان مدنی  صدای کمک‌خواهی صاحب طلافروشی مهتاب را شنیدند و وقتی برای کمک مقابل طلافروشی رفتند با دو سارق مسلح روبه‌رو شدند. سارقان وقتی مقاومت مرد طلافروش را دیدند با شلیک گلوله او را به قتل رسانده و از محل فرار کردند. یکی از سارقان به مدرسه سلمان فارسی رفت و چهار نفر از جمله یک کودک را به گروگان گرفت. 
هر لحظه احتمال قتل گروگان‌ها می‌رفت. به همین خاطر سردار طلایی، فرمانده وقت نیروی انتظامی تهران وارد عمل شد و در حالی که احتمال داشت هدف گلوله گروگانگیر مسلح قرار گیرد  وارد مدرسه شد تا پایانی خوش برای ماجرا رقم بزند. طلایی بعد از 120 دقیقه گفت‌و‌گو ، مرد گروگانگیر را راضی به تسلیم شدن کرد و  او با تحویل دادن اسلحه‌اش به سردار به ماجرا پایان داد.

پانسمان دست گروگانگیر توسط رئیس پلیس
۱۹ مرداد ۱۳۹۹
شهر شیراز
رهایی گروگان زن از چنگال قاتل خطرناک 
از سوی سردار رهام بخش حبیبی 
فرمانده انتظامی فارس

 اوایل مرداد پلیس استان فارس متوجه شد قاتل فراری از بندر ریگ بوشهر به شهر شیراز آمده و قصد ازدواج با یک دختر را دارد. پلیس ساعت ۴ بامداد برای دستگیری قاتل در خانه دختر مورد علاقه اش وارد عمل شد اما مجرم متوجه حضور پلیس شد و اقدام به تیراندازی کرد. یکی از اهالی محل برای فهمیدن علت تیراندازی به خیابان آمد اما قاتل او را به کناری پرتاب و با وارد شدن به خانه، همسر او را به گروگان گرفت. سردار رهام بخش حبیبی، رئیس پلیس استان فارس در محل گروگانگیری حاضر شد و شروع به مذاکره با گروگانگیر کرد اما مرد جوان حاضر به مذاکره نبود، تا این‌که پس از ۱۸۰ دقیقه حاضر شد تلفنی با رئیس پلیس 
صحبت کند. مرد گروگانگیر خواستار حضور پدر و مادرش در محل و صحبت با آنها بود که این خواسته عملی نبود. سرانجام مرد گروگانگیر وقتی دید رئیس پلیس بدون جلیقه ضدگلوله و اسلحه می‌خواهد حضوری با او مذاکره کند، در را به روی سردار حبیبی گشود و پس از دقایقی صحبت مرد جوان که از ناحیه دست گلوله خورده بود، خود را تسلیم رئیس پلیس کرد و گروگان زن، سالم آزاد شد. رئیس پلیس فارس خودش دست مجروح گروگانگیر را پانسمان کرد و او را با آمبولانس به بیمارستان فرستاد.

گروگانگیری کارمند عصبانی
 ۱۳ شهریور ۹۲
  شرکت واحد اتوبوسرانی تهران 
رهایی سه گروگان توسط سردار حسین ساجدی‌نیا رئیس پلیس وقت تهران

صبح روز ۱۳ شهریور یکی از رانندگان اخراجی  اتوبوس‌رانی برای پیگیری مشکلاتش به دفتر انضباطی شرکت واحد می‌رود و دقایقی بعد همراه مدیر کمیته انضباطی وارد دفتر مدیرعامل وقت شرکت واحد اتوبوسرانی می‌شود، مرد ۴۰ ساله بلافاصله مدیرعامل، مدیر انضباطی و یک  مهمان مدیرعامل را گروگان گرفته و خواستار رفع مشکلش می‌شود.
با اعلام حادثه به پلیس و حضور تیم‌های رهایی گروگان، سردار حسین ساجدی‌نیا، رئیس پلیس تهران در محل گروگانگیری حاضر و هدایت عملیات را بر عهده  گرفت و چند مرحله با گروگانگیر مذاکره کرد. سرانجام  مرد۴۰ ساله راضی می‌شود پیمان سنندجی مدیرعامل وقت را آزاد کند اما همچنان دو گروگان را نگه می‌دارد.‌ پس از هشت ساعت گروگانگیری، سردار ساجدی‌نیا وارد اتاق شده و با همکاری نیروها موفق می‌شود گروگانگیر را خلع سلاح و دو گروگان را آزاد کند.

گروگانگیری عاشقانه
۱۲ بهمن ۹۸
شیرینی فروشی در غرب تهران
نجات دختر شیرینی فروش با مذاکره رئیس پلیس وقت پیشگیری تهران 

ساعت 15 و 30 عصر شنبه پلیس در جریان گروگانگیری در یک شیرینی فروشی در خیابان آزادی قرار گرفت، با حضور پلیس مشخص شد پسر جوانی یک دختر فروشنده شیرینی‌فروشی را گروگان گرفته است. با حضور ماموران پسر جوان اقدام به شلیک هوایی کرد و از ماموران خواست از شیرینی فروشی خارج شوند. با حضور سردار کیوان ظهیری، رئیس پلیس پیشگیری تهران در محل حادثه، مشخص شد پسر جوان عاشق دختر شیرینی فروش است اما خانواده دختر مخالف زندگی مشترک آنها هستند. اولین خواسته گروگانگیر صحبت با خانواده گروگان بود که با حضور پدر و مادر دختر، نتیجه‌ای به دست نیامد. سرانجام پس از سه ساعت گروگانگیری سردار ظهیری وارد شیرینی‌فروشی شد و توانست با صحبت گروگانگیر را آرام کند. پسر جوان خودش را تسلیم پلیس کرد و دو اسلحه و ریموتی شبیه عمل کننده بمب را به پلیس تحویل داد .
ضمیمه چار دیواری