مرور و عبور

مرور و عبور

میزان بدهی دولت به بانک‌ها
رئیس کل بانک مرکزی دیروز اعلام کرد: میزان بدهی دولت و موسسات دولتی به نظام بانکی بیش از 122 هزار میلیارد ریال است که بازگشت آن به نظام بانکی موجب کاهش سود تسهیلات اعتباری خواهد شد.
دکتر محسن نوربخش در نشست مشترک مسؤولان اجرایی صادرات و تشکل‌های صادراتی گفت: سود سپرده‌های بانکی در حال حاضر هشت تا 5/18 درصد ( در سپرده‌های بلند‌مدت) است. هر سپرده‌گذاری انتظار دارد حداقل در حد میزان تورم، سود از بانک دریافت کند.
وی با اشاره به حجم نقدینگی در کشور به میزان 210 هزار میلیارد ریال، مسدود شدن بیش از نصف آن در دست دولت و موسسات دولتی را از دلایل ناکارایی نظام بانکی در ارائه به‌موقع تسهیلات ارزان به متقاضیان دانست. در صورت بازپرداخت بدهی‌های دولتی، نقدینگی بانک‌ها افزایش می‌یابد، سود سپرده‌ها افزایش و سود تسهیلات کاهش
خواهد یافت. ( صفحه یک )



راه‌اندازی بیمه خصوصی در ایران
رئیس کل بیمه مرکزی ایران اعلام کرد: به‌منظور گسترش فعالیت‌های بیمه تا پایان سال جاری شرکت‌های بیمه خصوصی در کشور تاسیس می‌شود.
دکتر عبدالناصر همتی با اعلام این خبر در بندرعباس گفت: هم اینک لایحه تاسیس بیمه‌های خصوصی در دستور کار هیات دولت قرار دارد و به‌زودی به مجلس تقدیم می‌شود. به‌موازات این لایحه طرح تاسیس بیمه خصوصی از سوی نمایندگان مجلس در کمیسیون اقتصادی در حال بررسی است و به‌زودی در صحن مجلس مطرح خواهد شد. ( صفحه4)‌




وفاداری به سبک لک‌لک سیاه
لک‌لک سیاه پرنده‌ای بزرگ با پاهای خیلی دراز است. این پرنده بیشتر به زندگی در نواحی تالابی، حاشیه جنگل و رودخانه علاقه‌مند است. عمدتا به رنگ سیاه یا سفید دیده می‌شود. عضله صوتی ندارد و پرنده‌ای بی‌صداست اما گاهی صداهایی مانند خرخر یا هیس یا به‌هم خوردن منقارهایش که شبیه تق‌تق است از او به گوش می‌رسد. این پرنده بیشتر در اطراف تهران، ورامین و کرج زندگی می‌کند. تک‌همسر است و گاهی با از بین رفتن یکی از جفت‌ها، دیگری تا پایان عمر تنها زندگی می‌کند. ( صفحه 12)



خصوصی‌سازی به نفت رسید
وزارت نفت برای تقویت بخش خصوصی در فعالیت‌های مشاوره‌ای و پیمانکاری بالادستی نفت اولویت قائل است.
بیژن نامدار‌زنگنه، وزیر نفت کشورمان با اعلام این مطلب گفت: در حال حاضر تعداد مشاوران مطالعات مخزن در کشور بسیار محدود است و گر چه در یک سال و نیم گذشته حرکت‌های خوبی مشاهده شده اما وزارت نفت با حمایت‌های خود در چارچوب برنامه سوم توسعه انتظار دارد بخش خصوصی در این زمینه فعال‌تر باشد.
وی روند فعالیت بخش خصوصی در صنعت پتروشیمی را مطلوب ذکر کرد و گفت: همکاری بخش خصوصی به دو شیوه سرمایه‌گذاری‌های مشترک و مستقل انجام می‌شود. ( صفحه 15 )


شور عشق در صدر جدول فروش
فیلم شور عشق در حالی پیشتاز جدول اکران است که کم‌کم ارقام زیر دو میلیون تومان را هم تجربه می‌کند. این فیلم در روزهای آغازین اکران با استقبال زیادی رو‌به‌رو شد و پس از 39 روز اکران حدود 201 میلیون تومان فروخت. شور عشق با بازی مهناز افشار و بهرام رادان که هر دو جوان و خوش‌چهره هستند و داستانی عاشقانه همه فاکتورهای یک فیلم جوان‌پسند را دارد. البته با بالا گرفتن تب مسابقات جام ملت‌های آسیا، این تب در حال فروکشی است. ( صفحه 3)



کم‌حادثه‌ترین روز سال
تهران بزرگ در شبانه‌روز گذشته با کمترین تعداد حریق و حادثه در سال جاری رو‌به‌رو بوده است.
ستاد فرماندهی آتش‌نشانی تهران گزارش داد: از ساعت 8 صبح تا 20 شب روز گذشته پنج مورد آتش‌سوزی و دو مورد حادثه به این ستاد اطلاع داده شده که با توجه به آمار میانگین حریق و حادثه در هر 24 ساعت، کاهش چشمگیری را نشان می‌دهد. حریق‌های روز گذشته در سه باب منزل مسکونی، یک پاساژ و یک شرکت خدماتی اتفاق افتاد و 20 میلیون ریال خسارت به جای گذاشت. ( صفحه 13)


ضمیمه چار دیواری