وداع  با  یاور  فوتبال  ایران

درباره محمود یاوری، بازیکن و مربی با سابقه فوتبال کشورمان که در81 سالگی درگذشت

وداع با یاور فوتبال ایران

بدش می‌آمد از این‌كه به او لقبی بدهند. حتی وقتی صدایش می‌كردی سرهنگ، یكی از همان اخم‌های سرهنگی‌اش را می‌كرد كه یعنی: «دیگر تكرار نكن.» یك بار به او گفتم:« سرهنگ، شما این همه سال آدمی نظامی بوده‌اید، سال‌های سال در فوتبال بودید اما ژنرال‌ها و فرمانده‌ها و...افراد دیگری هستند؟» زد روی شانه‌ام و گفت:« به همه رفقایت و به همه كسانی كه بارها این سوال را از من پرسیده‌اند همین یك جواب را داده‌ام. نه سرهنگم، نه قیصر، نه ژنرال و نه چیز دیگری، من فقط محمود یاوری هستم.»

اصالتا گلپایگانی اما متولد اصفهان. با این حال خودش را بیشتر اصفهانی می‌دانست. یاوری یكی از كسانی بود كه زیر بار حرف زور نمی‌رفت. بیش از یك دهه به عنوان بازیكن در سطح اول كشور بازی كرد اما فقط 13 بازی ملی داشت. خودش می‌گفت:«در فوتبال ایران باید پول، پز و پارتی داشته باشی، خلاص.»
دلش پر از غصه بود اما زیاد درباره آن حرف نمی‌زد. یاوری تخصص خوبی در نگهداشتن تیم‌ها در لیگ داشت. هر تیمی در آستانه سقوط بود بلافاصله تغییر مربی می‌داد و سراغ یاوری می‌رفت. انصافا هم تبحر خاصی در این كار داشت. طوری شده بود كه در لیگ به یاوری می‌گفتند:
«تیم نگهدار.» اما باز خودش خوشش نمی‌آمد.
فراری بود از لقب!
چه بخواهد چه نخواهد پدرخوانده فوتبال سپاهان بود. شاید خیلی‌ها از محرم نویدكیا هم نام ببرند، اما نویدكیا زمان زیادی دارد تا یاوری شود.12 سال حضور در راس كادر فنی سپاهان باعث شده بود چنین لقبی را به او بدهند.لقب، لقب و فقط لقب اما یاوری همه را كنار می‌زد،خوشش نمی‌آمد،اجبار كه نبود!
محمود یاوری در تیم‌های باشگاهی زیادی حضور داشت. تیم‌هایی مثل سپاهان، ذوب‌آهن، فجر سپاسی، برق شیراز، شاهین بوشهر، تراكتورسازی تبریز، ابومسلم مشهد، صبای قم، استقلال اهواز، پاس، استیل‌آذین، راه‌آهن، مس كرمان و... و شاگردان زیادی را هم تحویل فوتبال كشور داده است.
آخرین تیم محمود یاوری هم در لیگ برتر تیم فجر سپاسی شیراز بود. تیمی كه با وجود همه تلاش‌های او و دیگر مربیان نتوانسته به لیگ برتر صعود كند و همچنان در دسته اول حضور دارد.
این سوالی است كه شاید خیلی‌ها دوست داشته باشند جوابش را بدانند؛ چرا محمود یاوری كه روزگاری گل سرسبد مربیان ایران بود، هیچ وقت هدایت استقلال یا پرسپولیس را برعهده نگرفت؟ و اما جواب این سوال از زبان خودش: «همیشه دوست داشتم در آرامش مربیگری كنم و شرایط دو تیم استقلال و پرسپولیس با این همه حاشیه به روحیات من نمی‌خورد، البته یك بار در زمان مدیرعاملی قریب و زمانی كه پورحیدری سرمربی بود، مرا به تجریش دعوت كرد و ناهاری خوردیم و بعد هم به من پیشنهاد همكاری دادند. بعد پرسیدند اگر آمدی استقلال، چه تصمیمی در قبال پورحیدری خواهی گرفت؛ من هم سریعا گفتم پورحیدری باتجربه است و حتما از وی به عنوان مشاور در كنارم استفاده خواهم كرد.»
یك بار شایعه شده بود كه سر الكس فرگوسن از محمود یاوری به دلیل تداوم در حوزه مربیگری تقدیر كرده است اما هرگز چنین چیزی اتفاق نیفتاده بود. به قول خود یاوری:«دروغ بود، ولی وقتی قطبی شد سرمربی ایران در جمع گفت آقای یاوری را به من نشان بدهید. می‌خواهم ببینم این چه كسی است كه توانسته این همه سال در مربیگری دوام بیاورد.»  یاوری ركورد 43 سال مربیگری در سطح فوتبال ایران را در كارنامه داشت.
یكی از موافقان سرسخت كارلوس كی‌روش بود. نظرش این بود كه كی‌روش رنسانس در فوتبال ایران ایجاد می‌كند، ولی یك حرف را هم خوب زده بود: یك نكته را فراموش نكنید؛ مدیران فوتبال ما كی‌روشی فكر نكردند و كی‌روشی عمل نكردند. «یا مكن با فیل‌بانان دوستی/ یا بنا كن خانه‌ای در خور فیل.»
خداحافظی با سرهنگ فوتبال در یك روز پاییزی. همه نوشته‌اند متولد اردیبهشت بود اما یاوری در پاییز یعنی در مهرماه به دنیا آمده بود. حدود دو ماه پیش، پس از سانحه‌ای در منزلش او را به بیمارستان حضرت علی اصغر اصفهان منتقل می‌كنند و پس از بستری، پزشكان متوجه ابتلای او به بیماری كووید -۱۹ می‌شوند. یاوری پس از حدود یك ماه مبارزه با ویروس كرونا در آی‌سی‌یو بیمارستان الزهرا اصفهان در ۸۱ سالگی دار فانی را وداع گفت. روحش شاد و یادش گرامی.




سخنان به‌یاد ماندنی مرحوم یاوری
دلیل این‌كه بازی ملی كمی دارم، به خاطر نبود پارتی است، اما از آنهایی كه در حقم ظلم كردند، می‌گذرم.
برای این‌كه از فوتبال خداحافظی كنم و بهانه داشته باشم، از عابری سیگار گرفتم و جلوی اسداللهی سرمربی تیم پاس روشن كردم تا عذر من را بخواهد!
زندگی هر موجود زنده‌ای سه ویژگی دارد؛ آمدن، رفتن و چگونه زندگی‌كردن؛ دو مورد اولی در اختیار ما نیست، اما چگونه زندگی‌كردن در اختیار ماست.
وقتی سرمربی تیم ملی بودم دبیر كل فدراسیون گفت باید در انتخاب بازیكن با من مشورت كنی. گفتم تو عددی در فوتبال نیستی!
بدترین خفت برای یك مربی را زیر بار حرف دیگران رفتن می‌دانم.
كفاشیان گفت شما را به عنوان سرمربی تیم ملی انتخاب كرده‌ایم. خبر را یك نفر به گوش داوود احمدی‌نژاد (برادر رئیس‌جمهور سابق) رساند كه چرا نشسته‌اید، دارند فلان كار را می‌كنند. او هم به علی‌آبادی گفت. ایشان انتخاب من را وتو كرد. بعد هم علی دایی انتخاب شد.
در سه مقطع زمانی متفاوت و در 12 سال هدایت تیم سپاهان را بر عهده داشتم. به همین خاطر مرا پدرخوانده سپاهان می‌نامیدند.
در جلسه كمیته فنی از قطبی سرمربی سابق تیم ملی انتقاد كردم او هم گفت یاوری دنبال صندلی من است!
43 سال مربیگری برای من ركورد نیست، بلكه قدمت است.
من نه قیصر هستم و نه سلطان و نه ژنرال؛ من فقط محمود یاوری هستم،یك مربی با اخلاقیات و اصول
 خاص خودش.
كی‌روش 80 درصد حسنات دارد و 20 درصد ضعف.
من فكر می‌كردم فقط كارلوس كی‌روش ما را اذیت می‌كرد اما الان به این نتیجه رسیده‌ام كه ویلموتس استاد كی‌روش است.
آقای وزیر، فساد در ورزش كولاك می‌كند! الان یك خانواده برای فوتبالیست‌شدن فرزندش باید زندگی‌اش را بفروشد و پولش را به یكسری مربی بدهد تا آنها تحویلش بگیرند! مربیانی كه از نظر من مربا هم نیستند!