برکات بنیاد برکت

چند خرده روایت از حامیان و مددجویان طرح اكرام ایتام و محسنین كمیته امداد امام خمینی(ره)

برکات بنیاد برکت

آدم‌ها در زندگی‌شان تنها چیزی كه برای خودشان رشد می‌دهند، مرگ است. شاید بخواهید بگویید بسیاری چیزهای دیگر هست كه آدم‌ها روز به روز و سال به سال رشد می‌دهند و بزرگ می‌كنند. خیلی چیزها مثل اموال و سرمایه، فرزندان‌شان و خانه‌هایی كه بعد از عمری صبح تا شب دویدن، سقفی روی‌شان می‌زنند و چهاردیواری دور حیاطش می‌كشند. اما به حال و روز دنیا كه نگاه می‌كنیم می‌بینیم واقعا این‌طور نیست. واقعا انگار تنها چیزی كه انسان از بدو تولد خود، رشد می‌دهد و بزرگش می‌كند مرگ است. تا این‌كه یك روز این مرگ آن‌قدر بزرگ می‌شود كه دست آدم را می‌گیرد و با خودش می‌برد. آن‌قدر سریع كه همه آنچه كه بوده را جا می‌گذارد و می‌رود. شاید قصه تلخی باشد، اما همیشه راه‌هایی برای شیرین كردن این تلخی‌های گذرا هست. مثلا این كه انسان بتواند در طول زندگی‌اش، چند زندگی را رشد بدهد. می‌تواند دست چند زندگی را بگیرد و بیاورد بالا و مثل یك گلدان تازه جوانه زده، طوری از آن مراقبت كند و رشد دهد و بزرگ كند‌ كه مرگی كه همراه او بزرگ می‌شود نتواند روی آن سایه بیندازد. زندگی مثل فرزند و خانه و سرمایه نیست كه وقتی مرگ دست آدم را می‌گیرد رها شود و برود. زندگی چتری است كه روی سر آدم می‌ماند. ردایی است كه از شانه آدم نمی‌افتد. طرح اكرام ایتام و محسنین كمیته امداد امام خمینی(ره) یكی از آن راه‌هایی است كه آدم می‌تواند از طریق آن یك یا چند زندگی را پرورش دهد. كمیته امداد امام خمینی(ره) حدود 20 سال است كه كودكان یتیم و بدسرپرست كشور را شناسایی می‌كند و مشخصات آنان در پایگاه اینترنتی طرح اكرام ایتام و محسنین ثبت می‌شود و مددكاران این كمیته، به‌طور مستمر از شرایط آنان اطلاع كسب می‌كنند. خیرین محترم از سراسر كشور می‌توانند با ثبت‌نام در پایگاه اینترنتی طرح اكرام و محسنین با عنوان «حامی»، یك یا چند كودك را انتخاب و تحت حمایت خود قرار دهند. به بیان ساده‌تر، طرح اكرام ایتام و محسنین راهی است كه آدم می‌تواند یك یا چند زندگی را انتخاب كند كه مثل یك ریشه تازه جوانه زده برای خودش رشد‌شان دهد و ثمرشان را ببیند. در این گزارش ضمن معرفی این طرح، به خرده روایت‌هایی از حامیان و مددجویان این طرح پرداخته‌ایم.

طرح اكرام ایتام و محسنین چیست؟
طرح اكرام ایتام و محسنین توسط كمیته امداد امام خمینی(ره) مدیریت، و توسط مردم خیر كشورمان اجرا می‌شود. این طرح از سال 1378 و با هدف حمایت از كودكان یتیم نیازمند كشور آغاز شد. به این صورت كه هر خیر با پذیرفتن پرداخت مبلغی معین به طور ماهانه، یكی از ایتام شناسایی شده توسط كمیته امداد امام خمینی(ره) را تحت حمایت خود قرار می‌داد. این طرح به مرور گسترش یافت و 10 سال بعد، در سال 1388، كودكان بد‌سرپرست با عنوان «محسنین» نیز به این طرح حمایتی
اضافه شدند.
در حال حاضر با گذشت 21 سال از آغاز این طرح، شمار قابل‌توجهی از ایتام و محسنین نیازمند كشورمان تحت حمایت خیرین پرمهر درآمده‌اند و شمار بیشتری از ایتام و محسنین نیازمند در سطح كشور شناسایی شده‌ و مشخصات‌شان در فهرست طرح اكرام ایتام و محسنین كمیته امداد امام خمینی‌(ره) ثبت شده‌است.
راه‌هایی كه امروز برای حمایت از یك یا چند فرزند یتیم یا بدسرپرست پیش روی خیرین گرامی وجود دارد، بسیار بیشتر و ساده‌تر از قبل است. خیرین می‌توانند شخصا با ورود به پایگاه اینترنتی طرح اكرام ایتام و محسنین، ثبت‌نام كرده و شخصا فهرست كودكان یتیم و بد‌سرپرست سراسر كشور را مشاهده كنند.
در این فهرست، پیش از آن كه خیر كودكی را تحت حمایت قرار دهد، فقط نام كوچك ایتام و محسنین به همراه شهر محل سكونت، سن آنان و وضعیت جسمانی‌شان قابل مشاهده است. اما پس از آن كه خیر، فرزندی را از فهرست پایگاه اینترنتی انتخاب می‌كند و تحت حمایت قرار می‌دهد، مشخصات بیشتری از آن فرزند در دسترس او
قرار می‌گیرد.
خیرین محترم پس از انتخاب فرزند از سایت طرح اكرام ایتام و محسنین، مبلغی كه مایلند هر ماه برای حمایت از آن فرزند اختصاص دهند را تعیین می‌كنند (این مبلغ می‌تواند از ماهانه حداقل 10 هزار تومان و حداقل
برای 6 ماه شروع شود). همین‌طور می‌توانند با مددكار مستقیم كودك در ارتباط باشند و در صورت تمایل، با خود كودك نیز ملاقات داشته یا هدایایی را غیر از حمایت مالی ماهانه برای او ارسال كنند.
البته كمیته امداد امام خمینی‌(ره) در طرح اكرام ایتام و محسنین راه‌های مختلفی را برای تحت حمایت قرار دادن این كودكان طراحی كرده و در نظر گرفته است، مانند طرح «هر كارمند حامی یك فرزند» كه می‌تواند به صورت كسر از حقوق نیز برای كارمندان اجرا شود و راه‌های دیگری كه می‌توانید در پایگاه اینترنتی كمیته امداد امام خمینی(ره) یا سامانه طرح اكرام ایتام و محسنین مشاهده كنید.




واجب‌تر از زیارت
حساب و كتاب‌های مالی حاجی با من بود. خودش خیلی درگیر این كارها نمی‌شد. هر چه هم پرداختی سر ماه داشت من از حسابش پرداخت می‌كردم و بعدا خودش به صورتحساب و كتاب‌ها نگاهی می‌انداخت. چند ماهی بود كه حاجی از طریق طرح اكرام، حامی چندتا بچه‌یتیم شده و به من سپرده بود سر ماه كه پرداختی‌ها را انجام می‌دهم، مبلغی كه برای این چندتا كودك معین كرده بود را نیز به حساب كمیته امداد واریز كنم.
چند ماهی این كار را كردم تا این‌كه از جایی به بعد فراموشم شد. چند بار مددكار كمیته امداد با من تماس گرفت كه تكلیف مقرری ماهانه بچه‌های چه می‌شود و من هر بار گفتم كه پرداخت خواهم كرد. اما هر بار كه این را می‌گفتم یا پشت فرمان بودم یا در جلسه و بعد از آن باز فراموش می‌كردم این كار را انجام دهم.
چند ماه به این منوال گذشت. اصلا یادم نبود. با چندتا از رفقا رفته بودیم مشهد زیارت امام‌رضا(ع). یكی از همان شب‌های زیارت خواب حاجی را دیدم. همان كه حساب و كتاب‌های مالی‌اش را انجام می‌دادم. در خواب به من گفت فلانی پول بچه‌ها را دادی؟‌ گفتم نه، فراموش كردم. گفت پول بچه‌یتیم‌ها را نداده‌ای و آمده‌ای زیارت امام‌رضا(ع)؟ چه زیارتی؟!
از خواب كه پریدم چیزی توی گلویم سنگینی می‌كرد. همان موقع با مددكار تماس گرفتم ... .



روان‌شناس پرستار
وقتی پدر و مادرش از هم جدا شدند، او و خواهرش شدند تنهاترین دختران روی زمین. انگار همه راه‌ها به روی‌شان بن‌‌بست شد. مادرشان سرپرستی‌شان را به عهده گرفت اما او هم به دلیل فشارهای زندگی به بیماری اعصاب و روان مبتلا شد. همین‌طور خواهرش هم كم‌كم درگیر بیماری اعصاب
و روان شد.
بین همه این سختی‌هایی كه او و خواهرش از دوره كودكی به دوش كشیدند، زندگی گاه و بیگاه روی خوبش را نیز با چهره حامیان طرح اكرام كمیته امداد به آنها نشان می‌داد. در مراحل مختلف زندگی‌شان، چند حامی آنها را تحت حمایت قرار دادند. تنگنای زندگی را برایشان تحمل‌پذیرتر كردند و تشویق‌شان كردند كه به تحصیل ادامه دهند.
حالا او كه دختری 28 ساله است، دانشجوی كارشناسی ارشد روان‌شناسی است و در كنار تحصیل از مادر و خواهرش هم نگهداری می‌كند. اخیرا یكی از حامیان برایش گوشی موبایل هوشمند خرید كه بتواند در كلاس‌های آنلاین دانشگاه حاضر شود و گام به گام به سوی موفقیت‌های بیشتر تحصیلی قدم بردارد.


از خودت حمایت كن!
استاد دانشگاه بود. یك سالی بود كه به سرطان مبتلا شده بود و دكترها گفته بودند تنها راه مقابله این است كه روحیه خودش را بالا نگه دارد. تصمیم گرفته بود برای این‌كه زندگی را در خودش پرورش بدهد، برای این‌كه سرعت رشد زندگی را در دلش از سرعت رشد مرگ بیشتر كند، بیاید در طرح اكرام ثبت‌نام كند و حامی چند كودك یتیم نیازمند بشود.
از وقتی علی‌اكبر 10 ساله را تحت حمایت خود گرفته بود خیلی روحیه‌اش بهتر بود. علاوه‌بر مبلغ معینی كه ماهانه برای علی‌اكبر واریز می‌كرد، مدام برای او هدیه می‌فرستاد و تلفنی با او در ارتباط بود و گاهی هم ملاقاتش می‌كرد. در یكی از این ملاقات‌ها صحبت‌شان با علی‌اكبر گل انداخت و از او پرسید كه دوست دارد وقتی بزرگ شد چه‌كاره شود؟ پاسخ علی‌اكبر باعث شد چند لحظه سكوت كند و فقط در چشم‌های آن كودك 10ساله زل بزند. علی‌اكبر در جواب گفته بود: دوست دارم وقتی بزرگ می‌شوم، حامی بشوم.
استاد دانشگاه كه آن موقع داشت یكی از بزرگ‌ترین درس‌های زندگی‌اش را از آن كودك 10ساله می‌گرفت دستی به سر كودك یتیم كشیده و گفته بود: تو همین حالا هم آن‌قدر بزرگ شده‌ای كه بتوانی حامی بشوی. اصلا بیا حامی من شو. خودم برایت فرم پر می‌كنم كه حامی من بشوی.
برای علی‌اكبر یك فرم حامی پر كرد و در قسمت مددجو نام خودش را نوشت و در قسمت مقرری ماهانه نوشت: 14 صلوات! بعد رو به علی‌اكبر گفت: فقط حواست باشد كه این كمك را هر ماه سر موقع انجام بدهی. اگر تأخیر كنی آن وقت تو هم می‌شوی مثل حامیان بدقول.
این حامی بزرگوار بعدها به مددكار كمیته امداد گفته بود:‌ هر ماه منتظرم علی‌اكبر 14 صلوات را برایم بفرستد. در حقیقت او حامی من است.



نخبه‌ای زیر چتر حمایت
یگانه حالا 17 ساله است. یك دانش‌آموز نخبه با معدل 90/19 در دبیرستانی نمونه و یك ورزشكار موفق در رشته كاراته. سرپرستی یگانه از كودكی به عهده مادرش بود. مادر هرطور كه بود در این سال‌ها تلاش خودش را كرده بود كه چرخ این زندگی را بچرخاند تا دخترش بتواند در آسایش به تحصیل و زندگی‌اش برسد. اما حالا به‌دلیل شیوع ویروس كرونا مادر یگانه دیگر نمی‌تواند مثل گذشته كار كند و زندگی از چیزی كه پیش از این بود سخت‌تر می‌گذرد. حامیان طرح اكرام كمیته امداد طی همه این‌ سال‌ها یگانه را تحت حمایت‌های مادی و معنوی خود قرار داده‌اند و حالا هم كه درآمد این خانواده با شیوع كرونا تحت تاثیر قرار گرفته،‌ حامیان سعی می‌كنند با كمك‌های خود كاری كنند كه آسایش در زندگی یگانه و مادرش برقرار باشد و او بتواند مثل گذشته مسیر موفقیت تحصیلی و ورزشی‌اش را پیش‌ببرد.